Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    756
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: امروزه سرد مزاجی در زمره ناتوانی های جنسی به حساب می آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرد مزاجی و ابعاد تعارضات زناشویی در زنان متاهل ساکن شهر یزد صورت گرفت.روش بررسی: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل همه زنان متاهل ساکن شهر یزد در سال 1391 بوده است. از میان آن ها صد نفر از زنانی که شرایط ورود به پژوهش را دارا بودند به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز شامل دو پرسشنامه تعارض زناشویی (MCQ) و سرد مزاجی جنسی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین تمام خرده مقیاس های تعارضات زناشویی رابطه معنادار وجود دارد (P<0.05). این مقدار همبستگی برای همکاری در منزل (r=-0.329)، رابطه جنسی (r=-0.459)، واکنش های هیجانی (r=0.359)، جلب حمایت فرزندان (r=-0.269)، معنادار و منفی است. از طرفی مقدار همبستگی برای رابطه فردی با خویشاوندان خود (r=0.313)، رابطه فردی با خویشاوندان همسر و دوستان (r=0.375)، جداکردن امور مالی از یکدیگر (r=0.393) با سرد مزاجی مثبت و معنادار است. همچنین میزان همبستگی بین سردمزاجی جنسی با سن زنان و مدت ازدواج که به ترتیب (r=0.220 و r=0.137) است معنادار نیست (0.05).نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها زنان دارای تعارض زناشویی بالاتر، سردمزاجی بالاتری از خود نشان داشته و تعارض زناشویی در زنان، با گذشت سال های ازدواج کاهش می یابد. با افزایش سرد مزاجی میزان حمایت همسر از زن کم می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 756

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    919
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر افزایش آگاهی واجی و زیر مقیاس های آگاهی واجی (نامیدن و حذف واج آغازین، شناسایی کلمات دارای واج آغازین یکسان، نامیدن و حذف واج پایانی، شناسایی کلمات دارای واج پایانی یکسان و حذف واج میانی) کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.روش بررسی: این مطالعه، شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 10 نفر از کودکانی که دارای این شرایط هوشی تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آگاهی واج شناختی (سلیمانی 1387) بود. برنامه آموزش گفتار نشانه دار در قالب 40 جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دوره آموزشی دو گروه پرسشنامه مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند.یافته ها: بررسی و تحلیل نتایج با استفاده از نمره افزوده و آزمون تی، بیانگر تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر افزایش آگاهی واج شناختی و زیر مقیاس های آن، شامل نامیدن و حذف واج آغازین، شناسایی کلمات دارای واج آغازین یکسان، شناسایی کلمات دارای واج پایانی یکسان و حذف واج میانی بود (0.05).نتیجه گیری: به صورت کلی یافته ها نشان دادند که آموزش گفتار نشانه دار به کودکان کم توان ذهنی، مشکلات خواندن این کودکان را کاهش داده و از مشکلات ارتباطی در حیطه خواندن پیشگیری به عمل آورده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 919

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    973
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به دنبال تعیین تاثیر برنامه آموزش شناختی در افراد دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه است.روش بررسی: آزمودنی های پژوهش شامل 38 نفر کودک دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه آموزش شناختی کاگنی پلاس را به مدت 27 جلسه دریافت کرد. در حالی که گروه کنترل تمرین های تحصیلی معمول خود را انجام می دادند. به منظور تعیین تاثیر برنامه مداخله ای بر مهارت های شناختی و شدت علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه از هوش آزمای تهران استنفورد بینه نسخه پنچم و سیاهه رفتار کودکان استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از تاثیر برنامه مداخله در افزایش مهارت های دیداری فضایی آزمودنی ها بود (p<0.05). به گونه ای که تغییر نمرات آن ها در پیش آزمون (میانگین 95.63 و انحراف استاندارد 12.30) و پس آزمون (میانگین 103.52 و انحراف استاندارد 8.51) در مقایسه با نمره گروه کنترل در پیش آزمون (میانگین 98.68 و انحراف استاندارد 11.88) و پس آزمون (میانگین 98.26 و انحراف استاندارد 10.75) افزایش معناداری را نشان داد. بهبود عملکرد حاصل از برنامه مداخله در مرحله پیگیری یک ماهه همچنان پایدار بود. نتایج پژوهش بروز تغییر معنادار در سایر مهارت های شناختی شامل استدلال سیال، دانش، استدلال کمی و حافظه فعال را نشان نداد (p<0.05). همچنین شدت علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تغییر معناداری را نشان نداد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشانداد که برخی از مهارت های شناختی افراد دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه می تواند در اثر آموزش شناختی افزایش یابد با این وجود تعمیم این تاثیر بر سایر مهارت ها و علائم بالینی اختلال، به پژوهش های بیشتری نیاز دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 973

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1637
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی- آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفته است.روش بررسی: جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-91 بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 کودک با ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب و به گروه های آزمایشی و کنترل تقسیم شدند (15 کودک در گروه آزمایشی و 15 کودک در گروه کنترل). روش پژوهش شبه آزمایشی بود. ابزارهای استفاده شده عبارت از مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست تشخیص اختلال ریاضی، آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی ومصاحبه بالینی بود. مداخلات روانشناختی- آموزشی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات روانشناختی- آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی موثر است (p<0.001).نتیجه گیری: مداخلات روانشناختی- آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی موثر است. توجه به مداخلات روانشناختی- آموزشی (توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی) به مثابه مهارت زیربنایی یادگیری ریاضی می تواند رویکردی موثر در درمان ناتوانی های یادگیری ریاضی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1637

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1426
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به مقایسه اثربخشی روش های درمان شناختی و مواجهه ای بر اختلال وسواس فکری- عملی پرداخته است.روش بررسی: این تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مراکز بالینی شهرستان های سقز و بوکان با دامنه سنی 40-20 سال بودند. نمونه آماری این تحقیق شامل 45 بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی، با روش انتصاب تصادفی، انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مادسلی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) و آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنادار (LSD) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی و مواجهه ای به طور معناداری بر بهبود انواع وارسی کردن، شستشو، کندی و شک وسواسی در مقایسه با گروه کنترل اثربخش بوده اند (P£0.01).نتیجه گیری: درمان شناختی ویتال در مقایسه با درمان مواجهه ای در درمان انواع وسواس ها تاثیرات بیشتری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button