مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

980
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه آموزش شناختی بر مهارت های شناختی و علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان مبتلا

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به دنبال تعیین تاثیر برنامه آموزش شناختی در افراد دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه است.روش بررسی: آزمودنی های پژوهش شامل 38 نفر کودک دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه آموزش شناختی کاگنی پلاس را به مدت 27 جلسه دریافت کرد. در حالی که گروه کنترل تمرین های تحصیلی معمول خود را انجام می دادند. به منظور تعیین تاثیر برنامه مداخله ای بر مهارت های شناختی و شدت علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه از هوش آزمای تهران استنفورد بینه نسخه پنچم و سیاهه رفتار کودکان استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از تاثیر برنامه مداخله در افزایش مهارت های دیداری فضایی آزمودنی ها بود (p<0.05). به گونه ای که تغییر نمرات آن ها در پیش آزمون (میانگین 95.63 و انحراف استاندارد 12.30) و پس آزمون (میانگین 103.52 و انحراف استاندارد 8.51) در مقایسه با نمره گروه کنترل در پیش آزمون (میانگین 98.68 و انحراف استاندارد 11.88) و پس آزمون (میانگین 98.26 و انحراف استاندارد 10.75) افزایش معناداری را نشان داد. بهبود عملکرد حاصل از برنامه مداخله در مرحله پیگیری یک ماهه همچنان پایدار بود. نتایج پژوهش بروز تغییر معنادار در سایر مهارت های شناختی شامل استدلال سیال, دانش, استدلال کمی و حافظه فعال را نشان نداد (p<0.05). همچنین شدت علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تغییر معناداری را نشان نداد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشانداد که برخی از مهارت های شناختی افراد دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه می تواند در اثر آموزش شناختی افزایش یابد با این وجود تعمیم این تاثیر بر سایر مهارت ها و علائم بالینی اختلال, به پژوهش های بیشتری نیاز دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، مهران، مطیعی، سمیرا، یعقوبی، حسن، و حضرتی، لیدا. (1392). اثربخشی برنامه آموزش شناختی بر مهارت های شناختی و علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان مبتلا. مطالعات ناتوانی، 3(3)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/518326/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی مهران، مطیعی سمیرا، یعقوبی حسن، حضرتی لیدا. اثربخشی برنامه آموزش شناختی بر مهارت های شناختی و علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان مبتلا. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1392؛3(3):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/518326/fa

    IEEE: کپی

    مهران سلیمانی، سمیرا مطیعی، حسن یعقوبی، و لیدا حضرتی، “اثربخشی برنامه آموزش شناختی بر مهارت های شناختی و علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان مبتلا،” مطالعات ناتوانی، vol. 3، no. 3، pp. 0–0، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/518326/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button