مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر آگاهی واج شناختی کودکان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر افزایش آگاهی واجی و زیر مقیاس های آگاهی واجی (نامیدن و حذف واج آغازین, شناسایی کلمات دارای واج آغازین یکسان, نامیدن و حذف واج پایانی, شناسایی کلمات دارای واج پایانی یکسان و حذف واج میانی) کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.روش بررسی: این مطالعه, شبه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 10 نفر از کودکانی که دارای این شرایط هوشی تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آگاهی واج شناختی (سلیمانی 1387) بود. برنامه آموزش گفتار نشانه دار در قالب 40 جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دوره آموزشی دو گروه پرسشنامه مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند.یافته ها: بررسی و تحلیل نتایج با استفاده از نمره افزوده و آزمون تی, بیانگر تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر افزایش آگاهی واج شناختی و زیر مقیاس های آن, شامل نامیدن و حذف واج آغازین, شناسایی کلمات دارای واج آغازین یکسان, شناسایی کلمات دارای واج پایانی یکسان و حذف واج میانی بود (0.05).نتیجه گیری: به صورت کلی یافته ها نشان دادند که آموزش گفتار نشانه دار به کودکان کم توان ذهنی, مشکلات خواندن این کودکان را کاهش داده و از مشکلات ارتباطی در حیطه خواندن پیشگیری به عمل آورده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوری، مریم، موللی، گیتا، عارفی، مرضیه، و طاهری، محمد. (1392). تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر آگاهی واج شناختی کودکان کم توان ذهنی. مطالعات ناتوانی، 3(3)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/512756/fa

    Vancouver: کپی

    شکوری مریم، موللی گیتا، عارفی مرضیه، طاهری محمد. تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر آگاهی واج شناختی کودکان کم توان ذهنی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1392؛3(3):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/512756/fa

    IEEE: کپی

    مریم شکوری، گیتا موللی، مرضیه عارفی، و محمد طاهری، “تاثیر آموزش گفتار نشانه دار بر آگاهی واج شناختی کودکان کم توان ذهنی،” مطالعات ناتوانی، vol. 3، no. 3، pp. 0–0، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/512756/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button