هدف: رضایتمندی بیمار سنجش مهمی برای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی است زیرا اطلاعات مهمی راجع به انتظارات بیماران و میزان برآوردن آنها را فراهم میکند. عدم شناسایی انتظارات بیماران میتواند منجر به نارضایتی از مراقبت ارایه شده، کاهش پذیرش درمان و استفاده نامناسب از امکانات و منابع بهداشتی شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش بیماران در مورد ویژگیهای پزشک مطلوب بود. ابزار و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1396 بر روی 400 نفر از بیماران و همراهی های مراجعه کننده به مرکز درمانی قایم (عج) و امام رضا (ع) و دکتر شیخ انجام گرفت. پس از تایید کمیته اخلاق، پرسشنامه ای حاوی سوالات در زمینه ویژگیهای دموگرافیک (سن، جنس، ویژگیهای ظاهری و. . . ) و اطلاعاتی درمورد مهارت های ارتباطی پزشک و همچنین در ارتباط با شرایط فیزیکی محل طبابت و نحوه دسترسی به پزشک پرسیده شد که روایی و پایایی آن توسط کارشناس آموزش پزشکی تایید شده است. درنهایت جهت بررسی نتایج از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. یافته ها: در پاسخ به پرسشنامه ویژگی ها پزشک مطلوب از نظر بیماران و همراهی ها، صرف وقت جهت ویزیت بیماران (3. 8 ±,0. 88) و معاینه ی کامل آنها (92. 0 04. ) بیشترین امتیاز را دریافت کرد. مسن تر بودن (3. 1±, 0. 8)، آقا بودن (1 6. 2) و شلوغی مطب (2. 8 ±,0. 87) و داشتن مطب شخصی (2. 7 ±,0. 89) پزشک در درجه ی دوم، ظاهر آرایش کرده (2. 2 ±,0. 86)، اخمو و جدی بودن (2. 1 ±,0. 83)، سمت های اداری و پست های مهم داشتن (2. 4 ±,1. 14)، ویزیت رایگان بیماران (2. 5 ±,0. 85)، نوبت دهی اینترنتی (2. 4 ±,0. 99)، مطب در محله های بالای شهر (2. 2 ±,1. 01) یا مطب های بسیار شیک و مجلل (2. 3 ±,0. 86) و نیز تجویز داروهای خارجی و گران (2. 0 ±,0. 84) و شیفت شب کار بودن (2. 0 ±,0. 76)کمتر از نصف امتیاز و مذهبی بودن (1. 7 ±,0. 86) و ثروتمند بودن (1. 8 ±,0. 77) کمترین امتیازات را دریافت کردند. نتیجه گیری: آنچه باعث مطلوب شدن یک پزشک از نگاه بیماران و رضایت مندی شان از وی می شود، صرف وقت جهت ویزیت و معاینه بیمار و اهمیت به مشکلات وی و تلاش جهت رفع آنهاست.