مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

118
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی شایستگی هیجانی-اجتماعی معلمان براساس عوامل فردی و بافتی و تاثیر آن بر احساس تعلق به مدرسه دانش-آموزان

صفحات

 صفحه شروع 3423 | صفحه پایان 3434

چکیده

 مقدمه: هدف پژوهش تعیین برازش مدل شایستگی هیجانی-اجتماعی معلمان بر اساس عوامل فردی و بافتی و تاثیر آن بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان بود. روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری را کلیه معلمان شاغل در مدارس (ابتدایی, متوسطه اول و متوسطه دوم) و دانش آموزان در حال تحصیل در همان مدارس در منطقه 2 شهرستان دهلران در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 150 نفر از معلمان و 150 نفر از دانش آموزان به عنوان گروه نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی معلمان, مقیاس فرسودگی شغلی, مقیاس هوش هیجانی و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بود و داده های بدست آمده در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که عوامل فردی بر شایستگی هیجانی-اجتماعی معلمان اثر مستقیم دارد, عوامل بافتی بر شایستگی هیجانی اجتماعی معلمان, اثر معکوس دارد, شایستگی هیجانی اجتماعی بر احساس تعلق دانش آموزان اثر مستقیم دارد. پس از آن, عوامل بافتی بیشترین تاثیر را بر متغیر شایستگی هیجانی اجتماعی داشتند (37/0-=β, (. بررسی شاخص های برازش مدل حاکی از آن است که مدل مورد نظر برازش مطلوبی با داده ها دارد. نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش می توان گفت که عوامل فردی و بافتی بر شایستگی هیجانی اجتماعی معلمان تاثیر داشتند که اثر عوامل فردی مستقیم و اثرعوامل بافتی معکوس بوده است. و همچنین شایستگی هیجانی اجتماعی معلمان بر احساس تعلق دانش آموزان تاثیر مستقیم داشته است و پس از آن عوامل بافتی بیشترین تاثیر را بر متغیر شایستگی هیجانی اجتماعی داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    همتی، فریبا، عباسپورآذر، زهرا، اسدزاده، حسن، و فرهنگی، عبدالحسن. (1400). مدل یابی شایستگی هیجانی-اجتماعی معلمان براساس عوامل فردی و بافتی و تاثیر آن بر احساس تعلق به مدرسه دانش-آموزان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(3 )، 3423-3434. SID. https://sid.ir/paper/1028589/fa

    Vancouver: کپی

    همتی فریبا، عباسپورآذر زهرا، اسدزاده حسن، فرهنگی عبدالحسن. مدل یابی شایستگی هیجانی-اجتماعی معلمان براساس عوامل فردی و بافتی و تاثیر آن بر احساس تعلق به مدرسه دانش-آموزان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1400؛64(3 ):3423-3434. Available from: https://sid.ir/paper/1028589/fa

    IEEE: کپی

    فریبا همتی، زهرا عباسپورآذر، حسن اسدزاده، و عبدالحسن فرهنگی، “مدل یابی شایستگی هیجانی-اجتماعی معلمان براساس عوامل فردی و بافتی و تاثیر آن بر احساس تعلق به مدرسه دانش-آموزان،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 64، no. 3 ، pp. 3423–3434، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1028589/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button