مقدمه: طرحواره های ناسازگار اولیه یکی از ویژگی های مهم روانشناختی است و یکی از مهمترین متغیرهای مرتبط با طرحواره های ناسازگار اولیه نشخوار خشم می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و نشخوار خشم دانشجویان انجام شد.روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه از تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد ساری تشکیل شده است که در سال تحصیلی 95-94 در رشته های مختلف و مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل می باشند. در این میان 378 دانشجو (184 دختر و 194 پسر) از بین 3 دانشکده و 5 گروه تحصیلی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از اخذ مجوزهای مربوطه، پرسشنامه های طرحواره یانگ (YSQ) به منظور سنجش طرحواره های ناسازگار اولیه و نشخوار فکری خشم (FARS) به منظور سنجش نشخوار خشم به دانشجویان ارائه گردید. همه دانشجویان به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند و هر زمان که تمایلی به شرکت در آزمون نداشتند می توانستند از پژوهش خارج شوند.یافته ها: یافته ها نشان داد بین حوزه های طرحواره ناسازگار اولیه و زیرمقیاس های نشخوار خشم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بریدگی و طرد، محدودیت های مختل و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری به شیوه مثبت پیش بینی کننده نشخوار خشم بودند. آزمون t مستقل نشان داد بین دانشجویان دختر و پسر در طرحواره ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود داشت و در نشخوار خشم تفاوت معنادار وجود نداشت.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که طرحواره های ناسازگار اولیه درصد بالایی از تغییرات نشخوار خشم را پیش بینی می کند و بین دو جنس در طرحواره های ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراین متخصصان سلامت روان و پژوهشگران، خصوصا در مراکز مشاوره و درمان دانشجویی می توانند در درمان مشکلات دانشجویان این یافته ها را مدنظر داشته باشند.