Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2091
  • دانلود: 

    1574
چکیده: 

مقدمه: طرحواره های ناسازگار اولیه یکی از ویژگی های مهم روانشناختی است و یکی از مهمترین متغیرهای مرتبط با طرحواره های ناسازگار اولیه نشخوار خشم می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و نشخوار خشم دانشجویان انجام شد.روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه از تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد ساری تشکیل شده است که در سال تحصیلی 95-94 در رشته های مختلف و مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل می باشند. در این میان 378 دانشجو (184 دختر و 194 پسر) از بین 3 دانشکده و 5 گروه تحصیلی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از اخذ مجوزهای مربوطه، پرسشنامه های طرحواره یانگ (YSQ) به منظور سنجش طرحواره های ناسازگار اولیه و نشخوار فکری خشم (FARS) به منظور سنجش نشخوار خشم به دانشجویان ارائه گردید. همه دانشجویان به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت نمودند و هر زمان که تمایلی به شرکت در آزمون نداشتند می توانستند از پژوهش خارج شوند.یافته ها: یافته ها نشان داد بین حوزه های طرحواره ناسازگار اولیه و زیرمقیاس های نشخوار خشم همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که بریدگی و طرد، محدودیت های مختل و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری به شیوه مثبت پیش بینی کننده نشخوار خشم بودند. آزمون t مستقل نشان داد بین دانشجویان دختر و پسر در طرحواره ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود داشت و در نشخوار خشم تفاوت معنادار وجود نداشت.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که طرحواره های ناسازگار اولیه درصد بالایی از تغییرات نشخوار خشم را پیش بینی می کند و بین دو جنس در طرحواره های ناسازگار اولیه تفاوت معنادار وجود دارد؛ بنابراین متخصصان سلامت روان و پژوهشگران، خصوصا در مراکز مشاوره و درمان دانشجویی می توانند در درمان مشکلات دانشجویان این یافته ها را مدنظر داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    866
  • دانلود: 

    919
چکیده: 

مقدمه: نوجوانان مهاجر به علت ماهیت فرایند مهاجرت و تغییراتی که در دوره نوجوانی رخ می دهد، از میزان بالای ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند. با توجه به نقش همدلی در ابتلا، ماندگاری و درمان این اختلال، کاهش میزان همدلی و عدم تغییر در واکنش نسبت به محرک های خنثی در این افراد، ضرورت بررسی همدلی با موقعیت های خنثی در این افراد را نشان می دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی ابعاد همدلی با موقعیت های خنثی در نوجوانان مهاجر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود.روش کار: در این مطالعه پس رویدادی، 15 نفر برای هر گروه مورد مطالعه (گروه مبتلا به اختلال استرس پس سانحه، بدون علائم اختلال و کنترل) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها با استفاده از مصاحبه بالینی (SCID-1)، مقیاس تجدیدنظر شده رویداد (IES-R)، پرسشنامه های اضطراب بک (BAI) و افسردگی کواکس (CDI) و تکلیف چندوجهی همدلی (MET) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی و به وسیله نرم افزار SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین ابعاد همدلی با موقعیت های خنثی در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با دیگر گروه ها تفاوت معناداری وجود ندارد (P=0.574،-  F=0.799). تفاوت نمرات اضطراب (P=0.001) و افسردگی (P=0.001) گروه مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه نسبت به گروه کنترل معنادار بود. تفاوت نمرات اضطراب گروه بدون اختلال با گروه کنترل نیز معنادار گردید (P=0.017).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نقص گزارش شده توسط محققان در میزان پایین همدلی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، شامل موقعیت های خنثی نمی باشد و این افراد در هنگام همدلی با افراد بدون بار هیجانی نقصی نشان نمی دهند و از بازشناسی، برپایی و سرایت هیجانی مناسبی در این موقعیت ها برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 866

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 919 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    859
  • دانلود: 

    877
چکیده: 

مقدمه: جو حاکم بر خانواده زمینه ساز بسیاری از مسائل افراد در تمامی مراحل زندگی است. و کارکرد خانواده تحت تاثیر عوامل متعددی است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کارکرد خانواده بر مبنای الگوهای ارتباطی و حمایت اجتماعی ادراک شده در پرستاران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صورت گرفت.روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان متاهل پرستاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 1396-1395 بودند. که با استفاده از جدول مورگان تعداد 221 نفر (126 مرد، 95 زن) که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983)، الگوهای ارتباطی فیتزپاتریک و ریچی (1990) و حمایت ادراک شده واکس و همکاران (1986) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار  SPSS 16و برای بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین مولفه های الگوهای ارتباطی و حمایت اجتماعی ادراک شده با کارکرده خانواده رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. مولفه های گفت وشنود، همنوایی، حمایت خانواده و دوستان می توانند به شکل معنی داری کارکرد خانواده را پیش بینی نمایند.نتیجه گیری: الگوهای ارتباطی و حمایت اجتماعی، در عملکرد و کارآرایی خانواده جامعه پرستاران، نقش به سزایی را ایفا می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 859

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 877 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1611
  • دانلود: 

    1274
چکیده: 

مقدمه: تصویر بدن سازه ای چندبعدی است که مطالعات علمی فزاینده ای را در طی چند دهه اخیر به خود اختصاص داده است. پژوهش های متعددی به بررسی رابطه تصویر بدن با کنش های روانی- اجتماعی و بالعکس پرداخته اند. این پژوهش نیز با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی و سبک های دلبستگی با تصویربدنی دانش آموزان دختر انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای دستیابی به هدف از بین تمامی دانش آموزان دختر (373 دانش آموز) سال اول دوره متوسطه دوم هنرستان های دولتی شهر قزوین، که در سال تحصیلی 96- 95 مشغول به تحصیل بودند؛ 181 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. سپس مقیاس دلبستگی راس، پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی و خودتوصیفی بدنی در مورد هر یک از آزمودنی ها اجرا شد. در پایان داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: یافته های به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد بین خودکارآمدی با تصویر بدنی رابطه معناداری وجود دارد (P<0.01). بدین معنا که هرچه خودکارآمدی دانش آموزان بیشتر باشد تصویر بدنی مثبت تری از خود دارند. از بین انواع سبک دلبستگی (ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) دانش آموزان دارای سبک دلبستگی ایمن، تصویر بدنی بهتری از خود دارند (P<0.01) و دانش آموزانی که سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا دارند تصویر بدنی خوبی برخوردار نیستند. همچنین از میان متغیرهای پیش بین خودکارآمدی، و سبک دلبستگی ایمن، اجتنابی قادر به پیش بینی تصویر بدنی دانش آموزان دختر می باشد (P<0.01).نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد بین خودکارآمدی عمومی و سبک های دلبستگی با تصویربدنی رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود در ارتباط با اصول و مفاهیم مورد تاکید در افزایش خودکارآمدی، نحوه استفاده از ابزارهای علمی و کاربردی ارتقای فرآیندها، برنامه های آموزشی تخصصی برای دانش آموزان، والدین و معلمان برنامه های آموزشی در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1274 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1656
  • دانلود: 

    6845
چکیده: 

مقدمه: در راستای رویکردهای گوناگون رواندرمانی، به تازگی بحث های زیادی در مورد رویکرد بررسی رفتار متقابل در حیطه افسردگی و تبعات ناشی از آن در روابط زوجین صورت گرفته است.از این رو پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روان درمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی زنان دارای اختلال افسردگی غیر بالینی انجام شد.روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه پژوهش در بر گیرنده کلیه زنان دارای اختلال افسردگی غیربالینی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران در نیمه دوم سال 95 بودند، که از این میان 40 نفر به روش هدفمند و بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه روان درمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل را دریافت نموده و هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه نیازهای صمیمیت زوجین باگاروزی و پرسشنامه رضایت جنسی هادسون پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده به وسیله آزمون کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته های بدست آمده از پژوهش نشان داد که بین میانگین صمیمیت زناشویی (بعد عاطفی، بعد روانشناختی، بعد جنسی، بعد فیزیکی، بعد معنوی و بعد تفریحی- اجتماعی) و رضایت جنسی گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (P<0.01).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست امده می توان از روان درمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت زناشویی و رضایت جنسی زنان دارای اختلال افسردگی غیر بالینی بهره برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1656

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6845 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    43-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1340
  • دانلود: 

    1075
چکیده: 

مقدمه: بیماری قلبی- عروقی و دیابت نوع 2 اختلال های روانی- فیزیولوژیک هستند که علاوه بر مشکلات جسمی، عوامل روانشناختی در بروز و تشدید آن نقش بسزایی دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجان، خودکنترلی و مکانیزم های دفاعی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب، دیابت نوع 2 و افراد بهنجار انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه پس رویدادی (علی مقایسه ای) و جامعه آماری پژوهش متشکل از سه گروه بیماران قلبی عروقی، بیماران دیابتی و افراد بهنجار بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس40 بیمار مبتلا به عروق کرونر قلب، 40 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انتخاب و در متغیر های سن، جنسیت، تحصیلات و وضعیت تاهل با 40 نفر از افراد بهنجار همتا شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک های دفاعی (DSQ-40: Defense Styles Questionnaire) پرسشنامه تنظیم هیجان (CERQ-10: Emotional Regulation Questionnaire) و پرسشنامه خودکنترلی (SC-13: Self-Control Questionnaire) بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که بین سه گروه در متغیر های ارزیابی مجدد (P<0.001)، فرونشانی (P<0.001)، خودکنترلی (P<0.001)، مکانیزم های دفاعی رشدیافته (P<0.001)، مکانیزم های دفاعی روان آزرده (P<0.001) و مکانیزم های دفاعی رشدنایافته (P<0.001)، تفاوت معنی داری وجود دارد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، برای ارتقاء روان پرستاری بیماران قلبی عروقی و بیماران دیابتی می توان از آموزش تنظیم هیجان، مدیریت استرس و خودکنترلی سود جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1340

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1075 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1261
  • دانلود: 

    1172
چکیده: 

مقدمه: وسواس شستشو به عنوان شایع ترین تابلوی اختلال وسواسی اجباری یکی از مشکلات جدی سلامت روانشناختی بوده وعلاوه بر اینکه اضطراب یاآشفتگی قابل ملاحظه ای در فرد ایجاد می کند سالیانه هزینه های اقتصادی واجتماعی هنگفتی را بر جامعه تحمیل می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان بهزیستی روانشناختی بر نشانگان بالینی و عاطفه مثبت و منفی بیماران وسواس شستشو بود.روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، بااستفاده از طرح پیش آزمون وپس آزمون با گروه گواه انجام شد.از میان کلیه زنان مبتلا به وسولس مراجعه کننده به کلینیک های خانه مهر وحرم مطهردرسال 1396 در شهر مشهد 40 نفربااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. و در نهایت با توجه به ملاک های ورود به پژوهش، تعداد30نفربه صورت تصادفی به دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم بندی شدند. گروه مداخله طی 12 جلسه درمان گروهی 90 دقیقه ای به مدت 2 ماه تحت درمان بهزیستی روانشناختی ریف قرار گرفتند. در این مدت برای گروه گواه هیچ گونه مداخله درمانی انجام نگرفت.پرسشنامه ییل براون (گودمن و همکاران، 1989) و پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988) به عنوان ابزار ارزشیابی در پیش آزمون ، پس آزمون و مطالعه پیگیری دوماهه مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه های مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که درمان بهزیستی روانشناختی بر نشانگان بالینی در مولفه وسواس فکری و وسواس عملی اثر مثبت معناداری داشته (P<0.001) که در پیگیری دوماهه پس از مداخله نیز پایدار باقی مانده است. تحلیل داده ها نشان دهنده آن بود که درمان بهزیستی روانشناختی بر عاطفه مثبت و منفی بیماران وسواس شستشو تاثیر معنی داری داشته (P<0.001) و همچنین تحلیل های آماری بیانگر تداوم اثربخشی این درمان تا مرحله پیگیری بود.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که درمان بهزیستی روانشناختی در کاهش وسواس فکری و عملی و نیز افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی در بیماران وسواس شستشو موثر است و از این روش مداخله ای می توان به عنوان یک شیوه کارامد در درمان افراد وسواس در مراکز مشاوره استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1172 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1325
  • دانلود: 

    930
چکیده: 

مقدمه: کودکان نه تنها در زمینه رشد جسمانی، شناختی و حرکتی با یکدیگر تفاوت دارند، بلکه از لحاظ انگیزش برای حرکت نیز با یکدیگر متفاوتند. هدف پژوهش حاضر طراحی و روان سنجی پرسش نامه انگیزش حرکتی در کودکان 3 الی 6 ساله بود.روش کار: پژوهش حاضر از نوع روش شناسی است که در آن طراحی پرسش نامه با استفاده از روش چهار مرحله ایی والتز انجام شده است. ویژگی های روان سنجی پرسش نامه نیز با بهره گیری از روایی صوری، روایی محتوا، روایی سازه و همسانی درونی مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی این مراحل، 580 نفر از والدین و کودکان 3 الی 6 ساله آن ها به صورت تصادفی خوشه ایی از مراکز مهدکودک و پیش دبستانی شهر خرم آباد انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند.یافته ها: 40 گویه پرسش نامه، بر اساس مروری بر مطالعات منطبق با نظریه های انگیزشی استخراج گردید. پس از تعیین روایی صوری و محتوا به صورت کمی و کیفی، تمام عبارات پرسش نامه (40 گویه)، برای ارزیابی در مراحل بعدی حفظ شدند، اما نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی، تعداد گویه های پرسش نامه را به 34 عبارت کاهش و آن ها را در قالب چهار عامل فعالیت، اکتشاف، انگیزش و سازگاری دسته بندی نمود. این چهار عامل در مجموع 64.26 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، موید همسانی درونی بالای پرسش نامه (0.84)، بود.نتیجه گیری: یافته های نهایی این پژوهش حاکی از آنست که "پرسش نامه انگیزش حرکتی کودکان" با 34 عبارت، با وجود ویژگی هایی نظیر طراحی ابزار بر اساس مروری بر مطالعات منطبق با نظریه های انگیزشی، نمره گذاری ساده، پایایی و روایی مناسب و قابلیت بکار گیری در موقعیت های مختلف توسط والدین، مربیان، پرستاران و کاردرمانان ابزاری مناسب برای بررسی میزان انگیزش حرکتی در کودکان 3 الی 6 ساله است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1325

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 930 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button