مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

853
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه خودکارآمدی عمومی و سبک های دلبستگی با تصویر بدنی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: تصویر بدن سازه ای چندبعدی است که مطالعات علمی فزاینده ای را در طی چند دهه اخیر به خود اختصاص داده است. پژوهش های متعددی به بررسی رابطه تصویر بدن با کنش های روانی- اجتماعی و بالعکس پرداخته اند. این پژوهش نیز با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی و سبک های دلبستگی با تصویربدنی دانش آموزان دختر انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای دستیابی به هدف از بین تمامی دانش آموزان دختر (373 دانش آموز) سال اول دوره متوسطه دوم هنرستان های دولتی شهر قزوین, که در سال تحصیلی 96- 95 مشغول به تحصیل بودند؛ 181 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. سپس مقیاس دلبستگی راس, پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی و خودتوصیفی بدنی در مورد هر یک از آزمودنی ها اجرا شد. در پایان داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: یافته های به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد بین خودکارآمدی با تصویر بدنی رابطه معناداری وجود دارد (P<0.01). بدین معنا که هرچه خودکارآمدی دانش آموزان بیشتر باشد تصویر بدنی مثبت تری از خود دارند. از بین انواع سبک دلبستگی (ایمن, اجتنابی و دوسوگرا) دانش آموزان دارای سبک دلبستگی ایمن, تصویر بدنی بهتری از خود دارند (P<0.01) و دانش آموزانی که سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا دارند تصویر بدنی خوبی برخوردار نیستند. همچنین از میان متغیرهای پیش بین خودکارآمدی, و سبک دلبستگی ایمن, اجتنابی قادر به پیش بینی تصویر بدنی دانش آموزان دختر می باشد (P<0.01).نتیجه گیری: به طور کلی نتایج نشان داد بین خودکارآمدی عمومی و سبک های دلبستگی با تصویربدنی رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود در ارتباط با اصول و مفاهیم مورد تاکید در افزایش خودکارآمدی, نحوه استفاده از ابزارهای علمی و کاربردی ارتقای فرآیندها, برنامه های آموزشی تخصصی برای دانش آموزان, والدین و معلمان برنامه های آموزشی در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خورشیدی، فاطمه، و فتحی اقدم، قربان. (1397). رابطه خودکارآمدی عمومی و سبک های دلبستگی با تصویر بدنی دانش آموزان دختر. روان پرستاری، 6(1 )، 26-33. SID. https://sid.ir/paper/235819/fa

    Vancouver: کپی

    خورشیدی فاطمه، فتحی اقدم قربان. رابطه خودکارآمدی عمومی و سبک های دلبستگی با تصویر بدنی دانش آموزان دختر. روان پرستاری[Internet]. 1397؛6(1 ):26-33. Available from: https://sid.ir/paper/235819/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه خورشیدی، و قربان فتحی اقدم، “رابطه خودکارآمدی عمومی و سبک های دلبستگی با تصویر بدنی دانش آموزان دختر،” روان پرستاری، vol. 6، no. 1 ، pp. 26–33، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/235819/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button