مقدمه: امروزه بازی های کامپیوتری جزء جدایی ناپذیری زندگی کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روان دانش آموزان دوره دبستان تحصیلی (پایه سوم) مدارس نوزده گانه شهر تهران انجام شد. روش کار: این پژوهش پس رویدادی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل، تمامی دانش آموزان پایه سوم دبستان مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 بود. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران (897) با روش نمونه گیری، خوشه ای انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه سلامت عمومی SCL-25 و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کارشناسان و متخصصین مربوطه مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه بر اساس آزمون کرونباخ با ضریب 79/0 تعیین اعتبار گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آماره توصیفی (جداول شاخص های گرایش به مرکز، پراکندگی و جداول توزیع فراوانی) و آماره استنباطی (آزمون تحلیل واریانس یک راهه) و نیز نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: سطح معنی داری به دست آمده برای رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای بر ابعاد مختلف سلامت برای پرخاشگری (0/001)، افسردگی (0/002)، اضطراب (0/003)، حساسیت بین فردی (0/003)، کمتر از (0/005) بود. در نتیجه فرضیه صفر برای تمام فرضیه های پژوهش رد و فرضیه های پژوهشی مبنی بر وجود رابطه میان استفاده از بازی های رایانه ای بر ابعاد مختلف سلامت تائید گردید. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزانی که به بازی های رایانه ای نمی پرداختند از نظر سطح سلامت روانی در همه ابعاد (پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، حساسیت بین فردی، علائم جسمانی) در شرایط بسیار بهتری نسبت به دانش آموزانی که کم یا زیاد به بازی می پردازند قرار داشتند. با توجه به گسترش و محبوبیت این بازی ها در میان دانش آموزان باید نظارت بیشتری بر محتوای بازی هایی که در اختیار آنان قرار می گیرد انجام شود که در این زمینه نیاز به بهره گیری از تجارب کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسی است. همچنین برنامه ریزی به جهت استفاده بهینه از اوقات فراغت دانش آموزان می تواند از گسترش بی رویه این بازی ها جلوگیری نماید.