مقدمه: بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از اختلالات متابولیسمی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر تبعیت از رژیم دارویی در بیماران مبتلا به دیابت شهر اراک در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی از نوع پیش و پس آزمون بود که در آن 130 نفر از بیماران مبتلا به دیابت شهر اراک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (65 نفر گروه مداخله و 65 نفر گروه شاهد) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. قبل از آموزش، پرسش نامه برای اعضای هر دو گروه تکمیل شد. سپس به گروه مداخله در طی یک ماه، 4 جلسه آموزش داده شد. 3 ماه پس از مداخله آموزشی، هر دو گروه مداخله و شاهد پرسش نامه را تکمیل و با استفاده از آزمون های t زوجی و t مستقل و نرم افزارSPSS 20 تحلیل شدند.یافته ها: سه ماه پس از مداخله آموزشی، سازه های حساسیت درک شده، منافع درک شده، خودکارآمدی، راهنمای عمل داخلی و خارجی و عملکرد در زمینه تبعیت از رژیم دارویی افزایش معنی داری با پیش از مداخله داشتند (P<0.05)، در حالی که سازه های موانع درک شده و شدت درک شده اختلاف معنی داری با پیش از مداخله نداشتند (P>0.05).نتیجه گیری: با آموزش بیماران مبتلا به دیابت می توان مهارت های آنان را در زمینه تبعیت از رژیم دارویی را افزایش داد که این امر در سلامت بیماران موثر خواهد بود.