Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2069
  • دانلود: 

    655
چکیده: 

زمینه و هدف: میزان بستری مجدد در بیماران مبتلاء به نارسایی قلبی به طور فزاینده ای بالاست. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نیاز یادگیری به بیمار و خانواده بر دفعات بستری مجدد در بیماران با نارسایی قلبی انجام شده است.روش بررسی: این کارآزمایی بالینی بر روی 75 بیمار مبتلاء به نارسایی قلبی انجام شد. نمونه ها با تخصیص تصادفی در یک گروه آزمون و دو گروه شاهد یک و دو قرار گرفتند. در گروه آزمون، آموزش بر اساس نیازسنجی با استفاده از ابزار CHFPLNI و با حضور عضو خانواده، در گروه شاهد یک آموزش بدون نیازسنجی و با حضور عضو خانواده و در گروه شاهد دو آموزش بدون نیازسنجی و بدون حضور عضو خانواده انجام شد. دفعات بستری مجدد در 30، 60 و 90 روز بعد از ترخیص محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های x2 و تست دقیق فیشر در نرم افزارSPSS 11.5  انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که از نظر بستری مجدد بعد از اجرای مداخله بین گروه آزمون و دو گروه شاهد اختلاف آماری معنا داری وجود ندارد (P>0.05).نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر نیاز یادگیری، بر روی دفعات بستری مجدد در سه گروه مورد بررسی معنادار شناخته نشد. لذا جهت بررسی بیشتر، طراحی مطالعاتی با در نظر گرفتن بستری های مجدد بیمارستانی با تفکیک علل قلبی و پیگیری در مدت زمان بیشتر توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2069

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 655 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    12-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2351
  • دانلود: 

    1010
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایع ترین و مهم ترین واکنش های روانی بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش پرستار و آموزش همتا بر اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر مداخله ای و نیمه تجربی است. نمونه ها شامل 60 بیمار سکته قلبی است که به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از آموزش همتا جهت گروه اول و برای گروه دوم آموزش پرستار انجام شد. میزان اضطراب سه روز بعد از سکته قلبی (قبل از مداخله)، بلافاصله بعد از مداخله، پنج روز و چهار هفته بعد از سکته قلبی در دو گروه از طریق تکمیل پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بررسی شد. داده ها از طریق آزمون آماری تی مستقل، آزمون کای دو، تست دقیق فیشر، تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه گیری مکرر مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: میانگین اضطراب بیماران گروه آموزش پرستار و آموزش همتا سه روز بعد از سکته قلبی (قبل از مداخله) با یکدیگر اختلاف آماری معناداری نداشتند (p=0.76). آزمون تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین اضطراب بیماران گروه آموزش پرستار و آموزش همتا سه روز بعد از سکته قلبی (بلافاصله بعد از مداخله)، پنج روز و یک ماه بعد از سکته قلبی (بعد از مداخله) اختلاف آماری معناداری داشت (p<0.0001).نتیجه گیری: آموزش همتا محور در مقایسه با آموزش پرستار به طور معناداری باعث کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی گردید. بنابراین استفاده از این شیوه آموزشی در بیماران مبتلا به سکته قلبی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2351

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1010 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    24-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3374
  • دانلود: 

    1047
چکیده: 

زمینه و هدف: زایمان یک رویداد استرس زا در طول زندگی زنان است که اغلب با اضطراب همراه است. فقدان آگاهی کافی در خصوص مسائل ناشناخته بارداری، سبب افزایش اضطراب مادران و مداخلات پزشکی می گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر کلاس های آمادگی دوران بارداری بر میزان اضطراب مادران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی می باشد که در آن 98 زن باردار مراجعه کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهر سیریک در سال 94-93 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. مادران گروه مداخله در کلاس های آمادگی دوران بارداری در طی هشت جلسه شرکت کردند و گروه کنترل تنها مراقبت های معمول دوران بارداری را دریافت نمودند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه استاندارد اضطراب بارداری وندنبرگ در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. اطلاعات با آزمون های کای دو و تی تست و تحلیل واریانس یک طرفه آنالیز شد.یافته ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله بین دو گروه از نظر ابعاد اضطراب اختلاف معنی داری وجود نداشت، اما بعد ازآن در گروه مداخله در کلیه ابعاد اضطراب بارداری به جز ترس از تغییرات و حالت های عمومی ترس، کاهش چشمگیر و معنی دار دیده شد (P<0.05).نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه‏، شرکت در کلاس های دوران بارداری سبب کاهش اضطراب مادران گردید. لذا برگزاری این کلاس ها جهت کاهش اضطراب دوران بارداری پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1047 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    34-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1626
  • دانلود: 

    726
چکیده: 

زمینه و هدف: دوره نوجوانی مرحله گذر از دوره کودکی به بزرگسالی و یک دوره تکوینی می باشد که در طی آن بسیاری از الگوهای زندگی آموخته و تثبیت می شود. مطالعه حاضر با هدف کشف نقطه نظرات کلیدی و تجربیات دختران نوجوان و بزرگسالان‏‏‏‏‏، در رابطه با تبیین ویژگی های خدمات بهداشت باروری دوستدار نوجوان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کیفی‏ - توصیفی، در دوره زمانی بهمن 1390 تا آذر 1391 انجام شد. داده ها از طریق انجام بحث های گروهی متمرکز و مصاحبه های نیمه ساختارمند با 247 دختر نوجوان و 14 بزرگسال کلیدی شامل مشاوران مدرسه و ارائه کنندگان خدمات بهداشتی در شهرهای شاهرود و مشهد جمع آوری شد. تمام مصاحبه ها و بحث های گروهی بر روی دو دستگاه ضبط دیجیتال ثبت، و سپس پیاده شدند و داده ها مطابق با روش معمول آنالیز محتوا با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10، کدگذاری و طبقه بندی گردیدند.یافته ها: خصوصیات خدمات بهداشت باروری دوستدار نوجوان در چهار طبقه اصلی جای گرفت: عوامل پرسنلی، عوامل فیزیکی و محیطی مرکز ارائه کننده خدمت، عوامل مدیریتی و عوامل انگیزشی.نتیجه گیری : بر اساس نتایج این مطالعه، ایجاد مراکز ارائه خدمات بهداشت باروری به دختران نوجوان با ویژگی های حائز اهمیت برای این گروه سنی، در پیشگیری از مشکلات بهداشت باروری می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1626

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 726 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    48-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1103
  • دانلود: 

    573
چکیده: 

زمینه و هدف: سطح بالای سرمایه اجتماعی می تواند به بهبود رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری پرستاران و بهره وری بالای بیمارستان منجر شود. ارزش های اخلاقی، اساس فرهنگ هر سازمانی است که سطح بالای آن باعث تعهد بالاتر، افزایش کیفیت خدمات و جلب رضایت بیماران می شود. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و ارزش های اخلاقی در بیمارستان بود.روش بررسی: مطالعه حاضر، یک مطالعه همبستگی است. جامعه پژوهش، بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. به روش تصادفی چند مرحله ای چهار بیمارستان جنرال انتخاب شده و 180 نفر نمونه های پژوهش را تشکیل دادند. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه های سرمایه اجتماعی و ارزش های اخلاقی بود که روایی و پایایی آنها بررسی و تایید شد. تحلیل داده‏ ها نیز در نرم افزار 18SPSS با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن صورت گرفت.یافته ها: 66.8 درصد از نمونه ها مونث و بقیه مذکر بودند. میانگین سنی 36 و میانگین سابقه کاری 12.5 سال بود. میانگین سرمایه اجتماعی 81 از 155 امتیاز و میانگین ارزش های اخلاقی 25.33 از 45 بود. بین سرمایه اجتماعی و ارزش های اخلاقی همبستگی ضعیف و معکوس وجود داشت. از بین ابعاد سرمایه اجتماعی، بعد شناختی با ارزش های اخلاقی ارتباط معنادار (P<0.05) و بعد ارتباطی با آن همبستگی مستقیم داشت (rs=0.03).نتیجه گیری: نمرات به دست آمده از وضعیت ارزش های اخلاقی و سرمایه اجتماعی، نیاز به اصلاح و بهبود وضعیت این دو شاخص را در بیمارستان ها ایجاب می کند. به نظر می رسد عوامل دیگری غیر از سرمایه اجتماعی بر وضعیت ارزش های اخلاقی در بین پرستاران تاثیرگذار است که باید به شناسایی و تحلیل آنها پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 573 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3327
  • دانلود: 

    915
چکیده: 

زمینه و هدف: فرسودگی زناشویی نشان از بی روح و خسته بودن زوجین از زندگی مشترک است. شناسایی عوامل موثر بر فرسودگی زناشویی به منظور غنی تر کردن زندگی زناشویی اهمیت فراوانی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر، پیش بینی فرسودگی زناشویی بر اساس ویژگی های شخصیتی و صمیمیت جنسی در پرستاران است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش 159 پرستار متاهل زن شاغل در سه بیمارستان منتخب در شهر تهران در سال 1393 بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ویژگی های شخصیتی گردون (GPI)، پرسشنامه صمیمیت جنسی (SII) و پرسشنامه فرسودگی زناشویی (CBM) استفاده شد. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری همزمان تحلیل شدند.یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین فرسودگی زناشویی با صمیمیت جنسی و ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، برون گرایی و وظیفه شناسی رابطه معناداری وجود دارد (P<0.05) و با ویژگی های توافق پذیری و گشودگی، رابطه معناداری وجود ندارد (P>0.05) همچنین نتیج تحلیل نشان داد که بین صمیمیت جنسی با ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، برون گرایی، توافق پذیری و وظیفه شناسی رابطه معناداری وجود دارد (P<0.05) و با گشودگی، رابطه معناداری وجود ندارد (P>0.05). نتیجه رگرسیون بیانگر آن است که در مجموع ویژگی های شخصیتی و صمیمیت جنسی 41.6 درصد از تغییرات فرسودگی زناشویی را تبیین می نماید.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، می توان با آموزش و مشاوره در زمینه صمیمیت جنسی و ویژگی های شخصیتی در بین زوج ها مانعی در برابر فرسودگی زناشویی آنان ایجاد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 915 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    71-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1651
  • دانلود: 

    600
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت بالای خطرات شغلی بر عملکرد کارکنان بهداشتی و رضایت از حرفه، این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین آسیبهای ناشی از کار با رضایت، استرس و جابجایی شغلی با میانجی گری ادراک از جو ایمنی محیط کار پرستاران و کارکنان مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کارکنان درمانی و اداری مراکز منتخب آموزشی - درمانی زنجان و نمونه آماری 268 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری در دسترس از بین کارکنان درمانی بیمارستان های موسوی و ولیعصر (عج) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد ترکیبی بود که روایی آن با استفاده از روش تحلیل عاملی و محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS 22 استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش با استفاده از رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین آسیب ها و صدمات ناشی از کار با رضایت، استرس و جابجایی شغلی رابطه معناداری وجود دارد (p<0.05). همچنین نقش واسطه ای متغیر ادراک از جو ایمنی، مورد تایید قرار گرفت.نتیجه گیری: بیمارستان ها جهت جلوگیری از نزول ادراک کارکنان از ایمنی محیط باید به پیشگیری از صدمات عنایت بیشتری نمایند تا ادراک کارکنان و به تبع آن رضایت، استرس و جابجایی شغلی کارکنان دچار تغییر نگردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 600 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    82-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1158
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

زمینه و هدف: میزان مرگ و میر نوزاد از شاخص های مهم بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی هر جامعه می باشد. این پژوهش با هدف بررسی شیوع مرده زائی و مرگ نوزاد، علل مادری و جنینی انجام گرفت.روش بررسی: مطالعه مقطعی حاضر، با استفاده از داده های ثبت شده در پرونده جنین های بالای 20 هفته و نوزادان با سن کمتر از 28 روز در سه بیمارستان شهر اراک بین سال های 1391 تا 1392 انجام گرفت. پس از اجازه کتبی از بیمارستان ها و مطالعه پرونده نوزادان با استفاده از داده های ثبت شده، شیوع مرگ نوزادان، مرگ داخل رحمی و عوامل مرگ استخراج شدند. از آمار توصیفی (میانگین و درصد) و استنباطی کای دو و تی تست برای آنالیز استفاده شد.یافته ها: شیوع مرده زائی 19.8 و مرگ نوزاد 19.1 در هزار تولد زنده بود. بیشترین علت مرگ داخل رحمی آسیفکسی 120 مورد (45.2 درصد) و شایع ترین علت مرگ نوزاد 71 مورد (28.9 درصد) نارسی بود. در 173 مورد مرگ نوزاد (70.3 درصد) و 150 مورد مرده زائی (54.6 درصد) هیچ بیماری زمینه ای مادر وجود نداشت. بیشترین مشکلات مامائی در هر دو گروه، زایمان زودرس بود.نتیجه گیری: میزان مرگ نوزاد در سال های 1391 تا 1392، بیشتر از مرگ نوزاد در سرشماری کشوری در سال 1386 بود. از آنجایی که از دیدگاه مامائی، بیشترین مرگ نوزاد به زایمان زودرس مربوط بود، لذا بررسی علل زایمان زودرس و نیاز به مراقبت های بهتر مادران در این شهر توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0