مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,045
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش همتا و آموزش پرستار بر اضطراب بیماران مبتلاء به سکته قلبی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایع ترین و مهم ترین واکنش های روانی بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش پرستار و آموزش همتا بر اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر مداخله ای و نیمه تجربی است. نمونه ها شامل 60 بیمار سکته قلبی است که به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از آموزش همتا جهت گروه اول و برای گروه دوم آموزش پرستار انجام شد. میزان اضطراب سه روز بعد از سکته قلبی (قبل از مداخله), بلافاصله بعد از مداخله, پنج روز و چهار هفته بعد از سکته قلبی در دو گروه از طریق تکمیل پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر بررسی شد. داده ها از طریق آزمون آماری تی مستقل, آزمون کای دو, تست دقیق فیشر, تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه گیری مکرر مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: میانگین اضطراب بیماران گروه آموزش پرستار و آموزش همتا سه روز بعد از سکته قلبی (قبل از مداخله) با یکدیگر اختلاف آماری معناداری نداشتند (p=0.76). آزمون تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین اضطراب بیماران گروه آموزش پرستار و آموزش همتا سه روز بعد از سکته قلبی (بلافاصله بعد از مداخله), پنج روز و یک ماه بعد از سکته قلبی (بعد از مداخله) اختلاف آماری معناداری داشت (p<0.0001).نتیجه گیری: آموزش همتا محور در مقایسه با آموزش پرستار به طور معناداری باعث کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی گردید. بنابراین استفاده از این شیوه آموزشی در بیماران مبتلا به سکته قلبی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدپورهدکی، رضا، رهنما، مژگان، عبدالهی محمد، عبدالغنی، شهرکی واحد، عزیز، و شمسی زاده، مرتضی. (1395). مقایسه تاثیر آموزش همتا و آموزش پرستار بر اضطراب بیماران مبتلاء به سکته قلبی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)، 6(3)، 12-23. SID. https://sid.ir/paper/239205/fa

    Vancouver: کپی

    محمدپورهدکی رضا، رهنما مژگان، عبدالهی محمد عبدالغنی، شهرکی واحد عزیز، شمسی زاده مرتضی. مقایسه تاثیر آموزش همتا و آموزش پرستار بر اضطراب بیماران مبتلاء به سکته قلبی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)[Internet]. 1395؛6(3):12-23. Available from: https://sid.ir/paper/239205/fa

    IEEE: کپی

    رضا محمدپورهدکی، مژگان رهنما، عبدالغنی عبدالهی محمد، عزیز شهرکی واحد، و مرتضی شمسی زاده، “مقایسه تاثیر آموزش همتا و آموزش پرستار بر اضطراب بیماران مبتلاء به سکته قلبی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی،” مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی (PREVENTIVE CARE IN NURSING & MIDWIFERY JOURNAL)، vol. 6، no. 3، pp. 12–23، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239205/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button