Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    19
چکیده: 

دانش مجموعه ای نظام مند از تجربیات، اطلاعات موجود، ارزش ها، و نگرش های کارشناسی است که زمینه ای برای بهره-گیری از تجربیات، اطلاعات جدید و ارزشیابی به دست می دهد. اپیدمیولوژی علم مطالعه ی چگونگی وقوع، گسترش و بررسی تعیین کننده های حالات و وقایع مرتبط با سلامتی در یک جمعیت معین و استفاده از این یافته ها برای مدیریت مسایل بهداشتی و درمانی می باشد. مهم ترین اهداف اپیدمیولوژی شامل برنامه ریزی برای خدمات سلامتی، کاهش میزان ابتلا و مرگ ناشی از بیماری ها، تعیین سیر طبیعی بیماری ها به منظور شناخت بهترین نقطه برای شروع درمان های موثرتر و اعمال سطوح مختلف پیشگیری، ارزشیابی و مقایسه برنامه های پیشگیری و درمانی موجود در نظام سلامت و در نهایت کاربرد نتایج بررسی های انجام شده برای ایجاد قوانین و سیاست های مرتبط با سلامتی می باشد. حد واسط تولید دانش و کاربرد آن در بهبود و حل مسایل، انتقال و چگونگی انتقال آن می باشد. تولید اطلاعات ارزشمند به خودی خود منجر به حل مشکلات سلامتی و پیشرفت جامعه نخواهد شد مگر زمانی که اطلاعات و دانش حاصل به نحو موثری انتقال یافته و مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد. انتقال دانش (Knowledge Transfer) عبارت است از فرایند به اشتراک گذاری یا انتشار دانش با افراد، گروه ها و سازمان ها به منظور استفاده بهینه از یافته های آن. هدف نهایی از انتقال دانش اپیدمیولوژی تغییر در اطلاعات، نگرش و رفتار ارایه-دهندگان خدمات، مردم، بیماران و مدیران می باشد. برای انتقال دانش کارآمد، تولید اطلاعات استاندارد و متناسب با نیازها و توانمندی های گروه های هدف و همچنین تغییر و بهبود رابطه بین تولیدکنندگان علم و بهره گیران از شواهد علمی دو اصل غیر قابل انکار هستند. جهت تضمین ارتباط مطلوب بین افراد استفاده کننده از دانش و افراد تولیدکننده دانش، حیطه ترجمه دانش (Knowledge Translation) ایجاد شده است که در بسیاری از مواقع به اشتباه با انتقال دانش به جای هم استفاده می شوند. برای انتقال دانش اپیدمیولوژی نیاز هست تا روش های ویژه اپیدمیولوژیک مانند مدل سازی معادله های ساختاری (Structural Equation Modeling) و تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از شیوه ها و ابزارهای مختلف به منظور شناسایی و تحلیل عوامل بازدارنده و تسهیل کننده، به کار گرفته شوند. تحلیل شبکه های اجتماعی شبکه اجتماعی شامل مجموعه ای از سازمان ها یا افراد می باشد که از طریق روابط اجتماعی مانند دوستی، همکار بودن یا تبادل اطلاعات با یکدیگر در ارتباط هستند. به عبارت دیگر شبکه ی اجتماعی، الگویی ارتباطی است که مردم را به هم متصل می کند و یا پیوندهایی است که افراد را با گروه هایی از مردم مرتبط می سازد. تحلیل شبکه اجتماعی روش تشخیصی قدرتمندی برای الگوی ارتباطات میان اعضای یک گروه و شامل مجموعه ای از روش های تحلیل گراف خاص است. کشف منابع نهفته در روابط و شبکه های اجتماعی و آشکار شدن نقش و اهمیت آن ها، توجه بسیاری از دانشمندان را به این نکته ی مهم جلب کرده است که ریشه ی بسیاری از مشکلات جامعه را باید در این حوزه جستجو کرد. در تحلیل شبکه های اجتماعی می توان افراد تاثیرگذار را شناسایی کرده و از ایشان در زمینه تبلیغ دانش مورد نظر، ترغیب و تشویق افراد در زمینه کاربرد آن دانش بهره جست. تحلیل شبکه های اجتماعی می تواند در تصمیم گیری، سیاست گذاری و تعیین خط مشی ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. شبکه های اجتماعی نه تنها به عنوان یک عامل کلیدی در انتقال دانش بلکه در خلق دانش و معنای جدید نقش اساسی دارد. به عبارت دیگر اشتراک دانش بین افراد مختلف منجر به ایجاد دانشی می شود که بالاتر از مجموع دانش هر فرد است. بنابراین، ارتباطات میان افراد در شبکه، انتقال و خلق دانش را راحت تر می کند. از آنجا که دانش در ارتباطات موجود در شبکه جا گرفته است، هر چه ارتباطات قوی تر باشد مقدار دانشی که منتقل می شود بیشتر است. مدل سازی معادلات ساختاری مدل سازی معادله ساختاری به طور معمول ترکیبی از مدل های اندازه گیری و مدل های ساختاری است. بر مبنای مدل های اندازه گیری، محقق تعریف می کند که کدام متغیر مشاهده شده معرف کدام متغیر پنهان هستند و بر پایه مدل ساختاری مشخص می شود که کدام متغیرها با یکدیگر همبسته اند. به این ترتیب با بهره گیری از این مدل ها می توان به طور همزمان به ارزیابی کیفیت سنجش متغیرها و مقبولیت اثرات مستقیم و غیر مستقیم و همچنین تعامل های تعریف شده میان متغیرها پرداخت. مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و متغیرهای پنهان (latent) می باشد و از طریق این رویکرد می توان با استفاده از داده های همبستگی، آزمایشی و غیرآزمایشی پذیرش و کاربرد دانش را در جوامع آزمون کرد. براساس مطالب گفته شده، هدف نهایی از انتقال دانش اپیدمیولوژی تغییر در اطلاعات، نگرش و رفتار ارایه دهندگان خدمات، مردم، بیماران و مدیران می باشد. تولید اطلاعات استاندارد و متناسب با نیازها و توانمندی های گروه های هدف و همچنین تغییر و بهبود رابطه بین تولیدکنندگان علم و بهره گیران از شواهد علمی دو اصل غیرقابل انکار برای انتقال دانش کارآمد هستند. مدل سازی معادله های ساختاری و تحلیل شبکه های اجتماعی از جمله مهم ترین منابع در شناسایی نقاط قوت و ضعف و بهبود انتقال دانش اپیدمیولوژی به شمار می آیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 79

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 19 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    5-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    63
چکیده: 

زمینه: سلامت کارکنان و محیط کار برای هر سازمانی مهم است. اما گاهی، برخی از پدیده های سازمانی این مسیله را دچار چالش می کنند. یکی از پدیده های نوظهور سازمانی، حضورگرایی است که موجب می شود کارمند با وجود بیماری (جسمانی یا روانی) و احساس ناخوشی تصمیم به حضور در محل کار خود بگیرد. هدف پژوهش حاضر ارایه الگوی حضورگرایی کارکنان مبتنی بر عوامل موثر بر این پدیده رفتاری می باشد. روش کار: در این مطالعه به روش متاسنتز تمامی پژوهش های پایگاه های معتبر که مرتبط با موضوع پژوهش بودند از سال 1991 تا 2022 بصورت سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت با رعا یت معیارهای ورود و خروج، 78 مقاله شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که محرک های حضورگرایی کارکنان را می توان در الگویی شامل 3 بعد رفتاری، ساختاری و زمینه ای، با 13 مقوله محوری و 60 مولفه طراحی کرد. 13 مقوله محوری شامل ویژگی و رویه های سازمانی، ویژگی های شغل، مدیریت منابع انسانی سازمان، فرهنگ سازمانی، وضعیت سلامت فرد، نگرش و ادراک کارمند نسبت به پیامدهای غیبت یا حضورگرایی، ارتباطات و تعاملات سازمانی، ویژگی های فردی، شخصیت فرد، نگرش شغلی و سازمانی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل اقتصادی جامعه و قانون گذاری و زیرساخت می باشد. نتیجه گیری: نتایج سنتزپژوهی و تحلیل 78 مقاله در این پژوهش نشان داد که حضورگرایی پدیده ای پیچیده و چندبعدی است که عوامل مختلفی باعث بروز آن می شود و مدیریت صحیح این رفتار در سازمان در گرو توجه دقیق به الگوی شناسایی شده در این تحقیق می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 63 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    22-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

زمینه: تربیت پزشکان ماهر و بهره مندی دانشجویان پزشکی از آموزش و به ویژه آموزش بالینی در گرو تحقق اهداف دانشکده های پزشکی و بیمارستان های آموزشی بوده که از طریق ارتباطات و تعاملات بین این دو موسسه در قالب سیاست ها، قوانین، مقررات و تفاهم نامه های مختلف می باشد. هدف این مطالعه تعیین وضعیت موجود تعاملات حرفه ای بین دو موسسه در دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش کار: مطالعه حاضر با بهره گیری از رویکرد کمی، به لحاظ هدف کاربردی، به روش توصیفی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی بود، که در سال 1400 انجام شد. افراد مرتبط با پژوهش، مسیولین دانشکده پزشکی، مسیولین بیمارستان های آموزشی و مسیولین مرتبط در ستاد دانشگاه علوم پزشکی ایران برای نمونه گیری انتخاب شدند. پرسشگری به صورت تمام شماری و به تعداد 105 نفر بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه پژوهش گرساخت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: با توجه به تحلیل داده ها، وضعیت موجود تعاملات حرفه ای بین دانشکده پزشکی و بیمارستان های آموزشی در حوزه های مختلف تعاملی عبارتند از (0 کمترین و 10 بیشترین): آموزش و پژوهش: 5/68، حکمرانی: 4/79، بودجه و امور مالی: 3/83، منابع انسانی: 4/74، ارایه خدمات سلامت: 4/55، منابع فیزیکی و تجهیزات: 4/76 و زنجیره تامین: 4/27. نتیجه گیری: با توجه به وضع موجود تعاملات دانشکده پزشکی و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارتقاء این تعاملات ضروری است. توجه اعضای هییت علمی به آموزش، تعدیل اعمال درمانی پرتکرار، معرفی فراگیران به بیمارستان آموزشی طبق برنامه مشخص، تعریف پروژه های مشترک پژوهشی، بازنگری ساختار سازمانی و اختیارات، تخصیص بودجه مورد نیاز، برگزاری کارگاه های مشترک برای کارکنان دو موسسه، پرداخت های عادلانه، استفاده بهینه از فضا و تجهیزات آموزشی و راه اندازی سامانه های نظارتی پویا نقش مهمی در ارتقاء تعاملات دو موسسه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    36-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

زمینه: روغن مستعمل یک پسماند مشکل ساز است که حاوی ترکیبات مایع خطرناک و سمی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی مقادیر کمی روغن مستعمل تولیدی ناشی از خودروها در ایران و ارایه راهکارهای مدیریتی مبتنی بر اصول بهداشتی و زیست محیطی است. روش کار: ابتدا ضریب تبدیل روغن موتور مصرفی به روغن مستعمل تعیین گردید. سپس با روش موازنه جرمی و لحاظ کردن ضریب تبدیل، میزان روغن مستعمل تولیدی برای 14 سال گذشته برآورد شد. همچنین با روش شبکه عصبی مصنوعی میزان روغن مستعمل تولیدی 15 سال آینده تخمین زده شد. وضعیت مدیریت فعلی روغن مستعمل با استفاده از تکمیل چک لیست، مشاهده، بازدید میدانی و مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت راهکار مدیریتی مناسب برای آن ارایه گردید. یافته ها: طبق نتایج، در ایران طی سال های 1381 تا 1395 سالیانه 151/2 تا 315/2 کیلو تن روغن مستعمل تولید شده است و بر اساس پیش بینی تا سال 1410 به 250 کیلو تن خواهد رسید. تقریبا 77 درصد از روغن مستعمل در ایران بازیافت می شوند، حدود 5 درصد آن در بخش ساخت و ساز مصرف می شود و مابقی آن نیز بدون رعایت اصول علمی دفع و مدیریت می گردند. نتیجه گیری: عدم مدیریت اصولی روغن مستعمل می تواند تاثیر چشمگیری بر محیط زیست داشته باشد. با توجه به اینکه سهم خودروها در تولید روغن مستعمل حدود 55 درصد می باشد با فرض اینکه اگر سهم سایر منابع تولید روغن مستعمل (45 درصد باقیمانده) نیز مد نظر قرار گیرد احتمالا کل روغن مستعمل تولیدی تقریبا دو برابر مقادیر بدست آمده خواهد بود. بنابراین نظارت بر وضعیت فعلی و مدیریت اصولی آن ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    54-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    126
چکیده: 

نسخه نویسی پرستاران در ایران نیازمند زمینهسازی و فراهم کردن شرایط مورد نیاز است. هدف از انجام این مطالعه آشنایی با نسخه نویسی پرستار در جهان و بررسی چالشهای احتمالی آن در ایران است. این مطالعه مروری روایتی است که در سال 1401 بر روی مقالات موجود در خصوص نسخه نویسی پرستار که در ایران و جهان و به زبان انگلیسی و فارسی بود انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق جستجو با کلیدواژه های نسخه نویسی پرستار، تجویز پرستار، عوامل نسخه نویسی، تاثیر نسخه نویسی، تسهیل نسخه نویسی، موانع نسخه نویسی، مزایای نسخه نویسی، نسخه ها، دارو و پرستاری و تجویز مستقل پرستار، Nurse Prescriber، Nurse Prescribing، Supplementary، Independent، Prescribing Prescribing در پایگاه های داده های بین المللی PubMed, Science Direct, Scopus و در پایگاه های داده های محلی SID, Magiran, Iran Medex و با ترکیبات احتمالی این کلمات بود. محدودیت زمانی از سال 2010 تا سال 2022 برای جستجو در نظر گرفته شد. در این مطالعه در مجموع 32 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در سراسر جهان نسخهنویسی پرستار به یکی از سه شکل مستقل، مکمل و پروتکلهای گروهی بیمار صورت میگیرد. در ایران نسخه نویسی پرستار قانونی نیست و نیاز به حمایت در زمینه سیاستگذاری، برنامهریزی، آموزش پرستاران و همراهی جامعه است. در ایران جهت نسخهنویسی با یک محیط ناآماده مواجه میشویم که در آن عمل نسخه نویسی پشتیبانی و حمایت نمی-شود. لذا لازم است با استفاده از تجربه موفق کشورهایی که در نسخه نویسی پرستار پیشگام بودهاند الگو گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    70-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    183
  • دانلود: 

    130
چکیده: 

زمینه: اختلالات طیف اوتیسم به دلیل ماهیت مزمن نیازمند مراقبت هایی جامع، هماهنگ و مبتنی بر شواهد در راستای ارتقای کیفیت زندگی و بهبود افراد مبتلا می باشد. کیفیت خدمات ارایه شده به مبتلایان اختلال طیف اوتیسم یکی از مهم ترین تعیین گرهای اثربخشی مداخلات درمانی و بازتوانی می باشد. در این پژوهش برآنیم تا کیفیت خدمات اوتیسم را در شمال غرب ایران مورد مطالعه قرار دهیم. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در سال 1397 انجام گرفت. جمعیت هدف والدین کودکان 2 الی 14 سال مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بودند و در نهایت 202 نفر وارد مطالعه شدند. پرسشنامه شامل چهار بخش اطلاعات دموگرافیک، تشخیصی، علایم رفتاری و اطلاعات مربوط به کیفیت خدمات بود. کیفیت خدمات در چهار حیطه مشارکت در تصمیم، هماهنگی مراقبت، تداوم مراقبت و به موقع بودن دسته بندی شده است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و کای اسکویر در نرم افزار SPSS-19 انجام گرفت. یافته ها: براساس یافته های مطالعه 152 نفر (76/7 درصد) از کودکان وارد شده در مطالعه مذکر بودند. میانگین سنی کودکان 5 سال و 4 ماه بود. براساس نتایج مطالعه حیطه مشارکت در تصمیمات با میانگین 66/84 (با انحراف معیار 41/21) بالاترین امتیاز را بین ابعاد کیفیت به خود اختصاص داده است. همچنین میانگین کل کیفیت خدمت نیز برابر 61/69 (با انحراف معیار 30/32) بود که نشانگر وضعیت متوسط کیفیت خدمات ارایه شده به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از دیدگاه والدین مشارکت کننده در مطالعه می باشد. نمره کیفیت خدمت برای کودکانی که شغل پدر آنها کارمند بود از نظر آماری به صورت معنی داری بالاتر از افرادی که شغل پدر آنها کارگر بود، برآورد شد (0/006=P_value 68/98 در برابر 51/08). نتیجه گیری: کیفیت خدمات با وجود اینکه نمره بالای میانگین را کسب کرده است در مقایسه با حداکثر نمره و شرایط مطلوب اختلاف زیادی دارند و مستلزم این است که تدابیر لازم جهت ارتقای کیفیت خدمات صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    118
  • دانلود: 

    53
چکیده: 

برون سپاری خدمات یکی از مداخلات کلیدی است که جهت بهبود عملکرد و اصلاح نظام مالی بخش سلامت همواره مورد توجه سیاست گذاران است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر در تصمیم گیری، چالش ها و موانع و شاخص های ارزیابی خدمات بیمارستانی می باشد. این مطالعه با روش مرور حیطه ای براساس پروتکل Arksey و O'Malley انجام شده است. کلیه مقالات منتشر شده در چهار پایگاه اطلاعاتی SID, Magiran, Emerald, Pubmed و موتور جستجوی Google Scholar با کلیدواژه های مناسب جستجو و جمع آوری شدند. معیارهای ورود این مطالعه شامل مقالات انگلیسی و فارسی از نوع مطالعات اصیل، مروری و موردی بود. در نهایت محتوای مطالعات وارد شده با کمک رویکرد تحلیل کیفی و کدگذاری، تحلیل و در جداول مورد نظر بر اساس سه حیطه ی اصلی معیارها و عوامل موثر در تصمیم گیری، شاخص های ارزیابی و چالش ها و موانع برون-سپاری خلاصه سازی شدند. در مجموع 44 مطالعه به مطالعه ی حاضر وارد شد. براساس یافته ها، معیارها و عوامل موثر در تصمیم گیری برون سپاری خدمات بیمارستانی شامل چهار مولفه ی ماهیت فعالیت، محرک های درون سازمانی، محرک های برون سازمانی و ویژگی های تامین کننده می شوند، همچنین شاخص های ارزیابی در چهار مولفه مالی، ذینفعان، فرآیند داخلی و رشد، یادگیری و نوآوری دسته بندی شدند. چالش ها و موانع برون سپاری نیز به چهار مولفه ی قانونی، ساختاری-سازمانی، مالی و اجرایی-مدیریتی تقسیم می شوند. استفاده از دستورالعمل های مشخص و از پیش تهیه شده براساس هر کدام از حیطه ها، مولفه ها و زیر مولفه های استخراج شده در زمینه برون سپاری خدمات بیمارستانی می تواند کار تصمیم گیری را آسان تر و قدرت اجرای آن را بیشتر کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 53 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

زمینه: هدف این پژوهش طراحی الگوی توسعه مشارکت های نظام سلامت از طریق بکارگیری گفتگوی دهان به دهان الکترونیکی است. این موضوع از مباحث روز و مورد توجه محققان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی کشور است. روش کار: این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش فراترکیب و تکنیک دلفی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، مطالعات کتابخانه ای و بررسی مقالات مرتبط با پیشینه پژوهش است. ابتدا اطلاعات و یافته های مرتبط از پایگاه های علمی معتبر داخلی و خارجی به روش فراترکیب استخراج، سپس از طریق پرسشنامه به نظرخواهی پنل خبرگان گذاشته شد. پس از دو مرحله نظرخواهی، یافته های اولیه پالایش و کد های غیرضرور ادغام یا حذف و در نهایت مولفه ها و شاخص های موثر بر توسعه مشارکت های نظام سلامت از طریق گفتگوی دهان به دهان شناسایی و دسته بندی شدند. یافته ها: از بین 66 کد اولیه استخراج شده به روش فراترکیب، پنل خبرگان به روش دلفی تعداد 36 شاخص نهایی را شناسایی و در قالب3 مقوله و 9 مولفه شامل؛ عوامل ایجاد با مولفه های (ساختاری و زمینه ای، اقتصادی و مالی، ارتباطی و تعاملی)، عوامل انتشار با مولفه های (سازمانی و نهادی، حقوقی و قراردادی، آگاه سازی و اعتمادسازی)، عوامل تاثیر با مولفه های (قانونی و نظارتی، فنی و تخصصی، مقبولیت و اثربخشی) دسته بندی کردند. نتیجه گیری: در پژوهش حاضر، الگو و دیدگاه جدیدی در توسعه مشارکت های نظام سلامت از طریق گفتگوی دهان به دهان الکترونیکی ارایه شد تا از طریق بکارگیری ابزارهای جدید بازاریابی و تکنولوژی های روز، ظرفیت های عظیم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش های دولتی، خصوصی و خیریه جهت توسعه بهداشت و درمان استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    116-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    142
چکیده: 

زمینه: نظام سلامت به عنوان سیستمی که تولیت امر سلامت و بهداشت جامعه را بر عهده دارد نیازمند شرایطی است تا از طریق اعتماد متقابل و رفتارهای اخلاق حرفه ای عملکرد فردی و سازمانی خود را در جهت بهبود خدمات بهداشتی و درمانی توسعه دهد. لذا هدف از انجام این پژوهش، ارایه الگوی جامع اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در نظام سلامت است. روش کار: این پژوهش با رویکردی کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد (گراندد تیوری) انجام یافته است. روش گردآوری داده ها، مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه های عمیق و باز با 22 نفر از خبرگان آگاه از موضوع بوده است. روایی این پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تایید شده است. برای تحلیل داده ها با بکارگیری نرم افزار MAXQDA2020 از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش پنج بعد اصلی به همراه 10 زیر مقوله فرعی برای ارایه الگوی جامع اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در نظام سلامت شناسایی و طبقه بندی شدند که عبارتند از: 1-شرایط علی با دو مقوله فرعی؛ (حوزه های ساختاری و قانونی)، 2-شرایط زمینه ایی با دو مقوله فرعی؛ (جریان های سازمانی و صلاحیت فردی)، 3-شرایط مداخله گر با دو مقوله فرعی؛ (عوامل محیطی و اداری)، 4-بعد راهبردها و اقدامات با دو مقوله فرعی؛ (استانداردهای فرهنگی و اخلاقی و استانداردهای درون سازمانی)، 5-بعد پیامدها با دو مقوله فرعی؛ (پیامدهای سازمانی و اجتماعی). نتیجه گیری: بالا بودن اعتماد سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه ای در سازمان، باعث بهبود رضایت شغلی، افزایش تعهد سازمانی، فضای اطمینان بین کارکنان، افزایش مشارکت و همفکری، تقسیم اطلاعات، حل مسیله، تسهیل توانمندسازی، بهبود توانایی تغییر، یادگیری و نوآوری سازمانی، کاهش فشار روحی و روانی، کاهش عدم اطمینان نسبت به آینده، حل تعارضات و در نهایت ایجاد چارچوبی برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد سازمانی در اریه خدمات و محصولات کیفی تر شده که موجبات بهبود مسیولیت پذیری اجتماعی را فراهم می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 142 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    137-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    32
چکیده: 

زمینه: بیماری کرونا ویروس 2019 (کووید-19) همچنان یک مشکل سلامت عمومی در دنیا، مخصوصا در کشورهای با درآمد کم و متوسط می باشد. تردید در واکسیناسیون می تواند باعث کندی اثر برنامه های واکسیناسیون جمعی گردد. هدف ما در این مطالعه بررسی تعیین گرهای پذیرش واکسن کووید-19 و ارتباط آن با ریسک درک شده کووید-19 در شمال غرب ایران در اوایل شروع برنامه واکسیناسیون در ایران بود. روش کار: این پیمایش مقطعی در شهر تبریز در شمال غرب ایران در خرداد 1400 انجام شده است و 500 نفر با سن 18 تا 64 سال وارد مطالعه گردید. داده های مطالعه شامل متغیرهای دموگرافیک، عفونت کووید-19 قبلی در شرکت کننده، تاریخچه عفونت کووید و مرگ در اعضاء خانواده فرد شرکت کننده، ریسک درک شده کووید-19 و پذیرش واکسن کووید بودند. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 آنالیز شدند. آزمون های تی مستقل و رگرسیون لجیستیک بکار گرفته شدند. یافته ها: میزان پذیرش، شک و رد واکسن کووید-19 به ترتیب توسط 232 (46/4 درصد)، 129 (25/8 درصد) و 139 (27/8 درصد) گزارش شد. آنالیز رگرسیون چندمتغیره نشان داد که سن، تحصیلات، سطح شغلی، و ریسک درک شده کووید-19 به طور معنی داری با پذیرش واکسن کووید-19 ارتباط داشتند. نتیجه گیری: میزان پذیرش واکسن کووید-19 در جمعیت مورد مطالعه در اوایل شروع برنامه واکسیناسیون ایده آل نبود و حدود نصف افراد تمایل به دریافت واکسن را گزارش نمودند. افراد با تحصیلات پایین، سطح ریسک درک شده پایین تر و جوان تر می توانند گروه های پرخطر برای تردید یا رد واکسن کووید-19 در نظر گرفته شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 32 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

تصویر سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    148-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    205
  • دانلود: 

    107
چکیده: 

زمینه: مدیریت دانش شامل دسترسی به منابع، روش انتقال تجارب ارایه دهندگان خدمت، روش جمع بندی و تحلیل تجارب، تحلیل رویکرد ذخیره سازی و گزارش و رویکرد به اشتراک گذاری دانش تولید شده است. موفقیت در زمینه مدیریت دانش نیازمند ایجاد یک محیط جدید کاری می باشد که دانش و تجربه بتوانند به راحتی تسهیم شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی الگوی مدیریت دانش در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شهر تبریز در حیطه پیشگیری از خودکشی انجام گرفت. روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی و از نوع مقطعی بود که در سال 1401 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی در برنامه پیشگیری از خودکشی در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شهر تبریز بودند. برای جمع آوری داده ها پرسشنامه دموگرافیکی براساس سن، شغل، جنسیت، تحصیل، سابقه کار و محل کار تهیه و همراه مقیاس اصلی پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون استفاده شد. داده های حاصل در نرم افزار SPSS نسخه 21 وارد شد. برای گزارش داده ها از میانگین و شاخص پراکندگی استفاده شد. برای مقایسه گروه ها از آزمون T مستقل، کای اسکویر و ANOVA استفاده شد. یافته ها: 270 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند. بیشتر شرکت کنندگان با 47/3 درصد (124 نفر) مراقب سلامت و کمترین پزشکان خانواده 8 درصد (21 نفر) بودند. 9/9 درصد شرکت کنندگان مرد و 90/1 درصد آنها زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 8/42 ±, 40 سال و میانگین سابقه کار 14/7±, 9/1 سال می باشد. نتایج این مطالعه نشان داد از دیدگاه ارایه دهندگان مراقبت های مرتبط با خودکشی مولفه های مختلف مدیریت دانش در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی شهر تبریز در حدود 46/5 درصد بود. این درصد در بین مردان مورد مطالعه 52/5 و در بین زنان 45/9 درصد می باشد. در شاخص وضعیت مدیریت دانش، ارتباط معنی دار بین مرد و زن وجود داشت. نتیجه گیری: دانش و استفاده از فرآیند مدیریت دانش در حیطه برنامه پیشگیری از خودکشی در سطح پایین تر از متوسط قرار داشت. جهت کاربرد مدیریت دانش در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی در برنامه پیشگیری از خودکشی لازم است که مدیریت دانش در رسالت، چشم انداز، برنامه های استراتژیک و فرآیندهای کاری این نظام به عنوان یک اصل مهم لحاظ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 205

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 107 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button