امروزه بسیاری از سازمان ها برای استمرار بقای خود در بازار و پاسخگویی مناسب و به موقع به نیازهای مشتریان، تاکید زیادی بر مساله کیفیت و پیاده سازی استانداردهای ایزو دارند. اما موفقیت پیاده سازی این سیستم ها همواره با تردید همراه بوده است. این پژوهش باتوجه به چنین ضرورتی در بین سازمان های دولتی و خصوصی شهر بوشهر که این سیستم ها را پیاده سازی کرده اند انجام شده است. پس از بررسی ادبیات نظری، متغیرهای شناسایی شده به 4 دسته مدیریتی، پرسنلی (کارکنان)، فرهنگی و برون سازمانی تقسیم شدند. برای گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. داده ها با استفاده از روش تحلیل تشخیصی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین متغیرها در تمایز شرکت ها در موفقیت اجرای استاندارد ایزو، متغیرهای بهبود مستمر در سازمان، همخوانی برنامه استاندارد ایزو با استراتژی و ساختار سازمانی و وجود ارتباطات صحیح داخلی و خارجی است. بنا به یافته های این پژوهش، با این سه متغیر، %80.2 از سازمان ها در سطوح موفقیت در اجرای استاندارد ایزو، درست دسته بندی شده اند.