Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1010-1017
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

مقدمه و هدف: اعلام خبر بد در بیمارستان ها به دلیل کمبود آگاهی و مهارت کارکنان یک وظیفه چالش برانگیز است. این مطالعه با هدف تعیین دانش و نگرش دانشجویان کارورز پزشکی و پرستاری نسبت به اعلام خبر بد در دانشگا ه های علوم پزشکی استان کرمان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 269 دانشجوی کارورز رشته های پزشکی و پرستاری از سه دانشگاه علوم پزشکی در استان کرمان در سال 1400 انجام شد. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سنجش دانش و نگرش مناقب و همکاران در زمینه اعلام خبر بد را تکمیل نمودند، داده ها با کمک آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی داری کمتر از 0/05 درنظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمره دانش و نگرش شرکت کنندگان نسبت به اعلام خبر بد به ترتیب 2/3±,14/06و 5/6±, 24/03بود. سطح نمره دانش در حد متوسط و نمره نگرش منفی بود. میانگین نمره دانش دانشجویان پزشکی نسبت به اعلام خبر بد به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان پرستاری بود (0/001>p). میانگین نمره نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به اعلام خبر بد بیشتر از دانشجویان پزشکی بود (0/001>p). میانگین نمره دانش و نگرش بر حسب دانشگاه محل تحصیل تفاوت معنی داری داشت (0/05>p). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانش دانشجویان پزشکی و پرستاری در مورد اعلام خبر بد کافی نیست و نیاز به آموزش بیشتر می باشد. با توجه به نگرش مثبت تر دانشجویان پرستاری نسبت به اعلام خبر بد پیشنهاد می شود که تمهیداتی فراهم شود تا با آموزش دانشجویان پرستاری، از این ظرفیت بالقوه برای اعلام خبر بد به بیماران و خانواده آنان استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1018-1026
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    51
چکیده: 

مقدمه و هدف: طلاق یکی از مهمترین پدیده های اجتماعی محسوب می شود که به عوامل متعددی بستگی دارد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و مصاحبه انگیزشی برعلایم حساسیت اضطرابی در زنان مطلقه بود. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی بود. جامعه آماری 260 نفر از زنان مطلقه 20 تا 50 سال در شهرستان خمین بودند. 60 نفر از زنان مذکور براساس معیارهای ورود انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه درمان شناختی رفتاری، درمان مصاحبه انگیزشی و گروه شاهد تقسیم شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه حساسیت به اضطراب ریس و پترسون بود. برای گروه های آزمایش، جلسات درمان به تعداد 12 جلسه 75 دقیقه ای برگزار شد. قبل از انجام مداخلات و در پایان مطالعه افراد در تمام گروه ها، پرسشنامه حساسیت به اضطراب را پر کردند. داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 25 و با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در مقایسه میانگین نمره متغیر حساسیت اضطرابی بین سه گروه درمان شناختی رفتاری، مصاحبه انگیزشی و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (0/05>p). همچنین در مقایسه تک به تک گروه های درمان شناختی رفتاری و درمان مصاحبه انگیزشی با گروه کنترل در مرحله پس آزمون اختلاف معنی داری وجود داشت (0/05>p). نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که روش های درمان شناختی رفتاری و مصاحبه انگیزشی بر کاهش میزان حساسیت اضطرابی در زنان مطلقه موثر هستند. پیشنهاد می شود در کنار سایر مداخلات روانشناختی و دارویی، از این دو روش به منظور کاهش حساسیت اضطرابی در زنان مطلقه به عنوان یک مداخله بالینی استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 51 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1027-1038
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت رژیم غذایی و فعالیت بدنی درطی دوران کووید-19 در بین افراد بزرگسال بود. روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری شامل افراد 59-18 سال شهرستان لاهیجان بودند که با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه پی لایفبود و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به نتایج تفاوت آماری معنی دار بین توزیع فراوانی افراد نمونه در سه خوشه (سالم، ناسالم و بدون تغییر) الگوی تغییر تغذیه ای از نظر میزان مصرف غذا حین پاندمی مشاهده شد (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 84

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1039-1048
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    44
چکیده: 

مقدمه و هدف: گاهی زوجین در رابطه خود دچار تعارض هایی می شوند که آن ها را به سمت طلاق هدایت می کند. اولین مرحله در فرآیند طلاق را طلاق عاطفی می دانند که بیانگر رابطه زناشویی رو به زوال است. هرچند رابطه بسیاری از متغیرها با طلاق عاطفی مشخص شده است، اما شناسایی عوامل میانجی می تواند مفید باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی انتظارات زناشویی در رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و طلاق عاطفی در کارکنان شبکه بهداشت و درمان است. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کارکنان متاهل شبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهشهر در سال 1401 تشکیل دادند که با روش نمونه گیری در دسترس 102 نفر داوطلب شرکت در پژوهش شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه استاندارد نیازهای بنیادین روان شناختی، ایده آل سازی ازدواج و طلاق عاطفی پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد اثر مستقیم نیازهای بنیادین روان شناختی بر طلاق عاطفی (0/258-) و اثر مستقیم انتظارات زناشویی بر طلاق عاطفی (0/632-) معنادار است (0/001>p). همچنین، اثر غیرمستقیم انتظارات زناشویی (0/33-) در رابطه بین نیازهای بنیادین روان شناختی و طلاق عاطفی معنادار بود (0/001>p). نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت که عدم ارضاء نیازهای بنیادین روان شناختی می تواند منجر به شکل گیری انتظارات خاص در افراد متاهل شود که منجر به طلاق عاطفی گردد. بنابراین، در برنامه های آموزشی پیش از ازدواج و در زوج درمانی توجه به نقش انتظارات زناشویی و نیازهای بنیادین روان شناختی زوجین می تواند در شناسایی و درمان مسایل زوجی حایز اهمیت باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 44 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1049-1059
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    138
  • دانلود: 

    79
چکیده: 

مقدمه و هدف: چاقی مشکل اصلی جوامع مختلف به ویژه زنان است که می تواند موجب بروز انواع بیماری ها شود. از سوی دیگر فعالیت بدنی در کنترل و بهبود وضعیت چاقی موثر است. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تمرین کانکارنت با حجم و شدت های متفاوت بر پروتیین های موثر در فرایند سارکوپنیا و آتروفی عضلانی در زنان چاق بالای 50 سال بود. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی30 زن مبتلا به چاقی بصورت هدفمند انتخاب و بطور تصادفی به سه گروه 10 نفره شامل تمرین کانکارنت (هوازی/مقاومتی)، تمرین کانکارنت (مقاومتی/تناوبی) و کنترل تقسیم شدند. برنامه گروه های تمرینی به مدت 8 هفته و هر هفته سه جلسه اجرا شد. پروتیین های میوستاتین و فولیستاتین در دو مرحله پیش و پس آزمون و در حالت 12 ساعت ناشتایی اندازه گیری شد. برای بررسی داده ها از آنالیز کوواریانس به همراه آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. میزان (p<0. 05) معنادار در نظر گرفته شد. یافته ها: در گروه تمرین کانکارنت (هوازی/مقاومتی) و تمرین کانکارنت (مقاومتی/تناوبی) اختلاف میانگین میوستاتینن بین پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه تمرین با کاهش معنادار همراه بود (0/001

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 79 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1060-1070
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    33
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

مقدمه و هدف: تغذیه با شیر مادر به عنوان روش طبیعی و استاندارد برای تغذیه ی همه نوزادان بوده و برای نوزادان نارس تاخیری اهمیت ویژه ای دارد. با این حال، شیردهی در این گروه از نوزادان چالش برانگیز است و عوامل موثر بر تغذیه آنان پیچیده بوده و هنوز ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه مادران دارای نوزاد نارس تاخیری در رابطه با تسهیلات و موانع شیردهی انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان ایران در ایرانشهر بر روی 150 نفر از مادران دارای نوزاد نارس تاخیری واجد شرایط پژوهش، به روش تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، عوامل تسهیل کننده و عوامل بازدارنده شیردهی بود که از طریق مصاحبه با مادران در زمان ترخیص تکمیل شد. داده های جمع آوری شده در نرم افزار SPSS نسخه 21، با آزمون کای اسکویر تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد سه عامل تسهیل کننده شیردهی، به ترتیب بالاترین فراوانی شامل تجارب شیردهی قبلی مادر) 56 % (، حمایت اعضا خانواده (3/37 %) و وجود امکانات موردنیاز مادران در بخش (4/27 %) می باشد و سه مانع به ترتیب بالاترین فراوانی شامل چند بیماری یا ناراحتی همزمان در نوزاد (7/88 %)، کمبود امکانات شیردهی (80 %) و استرس مادر به دلیل شرایط بالینی نوزاد (3/49 %) می باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاضر، تقویت تجارب شیردهی مادران که باعث خود کارامدی آنان می گردد و حمایت مادران توسط تیم درمانی و خانواده و تامین امکانات شیردهی در بخش می تواند نقش موثری در تسهیل شیردهی نوزادان نارس تاخیری داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 33

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

کریمیان کاکلکی زهره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1071-1079
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    52
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

مقدمه و هدف: مردان سیگاری همسران خود را در معرض دود سیگار قرار می دهند، که با عوارض زیادی همراه است. مطالعه حاضر به منظور بررسی آگاهی و ادراک مردان سیگاری در خصوص عوارض دود دست دوم سیگار در وزن بارداری انجام شد. روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، حجم نمونه 140 نفر از مردان سیگاری دارای همسر بارداری بود که جهت دریافت مراقبت های بارداری به مراکز بهداشتی شهر اصفهان مراجعه داشتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته در خصوص آگاهی، نگرش، حساسیت درک شده و شدت درک شده مردان در خصوص دود دست دوم سیگار بود. روایی ابزار با پنل خبرگان و پایایی آن با آلفا کرونباخ 0/85 مورد تایید قرار گرفت. آنالیز اطلاعات با نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون های همبستگی، آنوا و تی تست با سطح معنی داری کمتر از 0/05 صورت گرفت. یافته ها: میانگین سن مردان شرکت کننده 6/03±, 35/34 سال بود. میانگین نمره آگاهی 2/47±, 2/97، نگرش 2/09±, 9/62، حساسیت درک شده 5/45±, 27/83 و شدت درک شده 6/01±, 27/76 در خصوص عوارض دود دست دوم سیگار در بارداری پایین تر از میانگین بود و در وضعیت نامطلوب ارزیابی شد. سن بالای مردان، تحصیلات پایین مردان، وضعیت اقتصادی پایین با شدت درک شده پایین در ارتباط بود (0/05>p). نتیجه گیری: آگاهی و ادراک مردان سیگاری در خصوص عوارض دود دست دوم سیگار پایین بود. سن بالای مردان، تحصیلات پایین مردان، وضعیت اقتصادی پایین عوامل کاهنده درک مردان سیگاری از مخاطرات دود دست دوم سیگار هستند. لذا باید بسته های آموزشی با توجه به این فاکتورها و متناسب با تحصیلات و ادراک این افراد آماده و ارایه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1080-1090
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    148
چکیده: 

مقدمه و هدف: شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده از همبسته های مهم مشارکت در فعالیت بدنی هستند. هدف این مطالعه بررسی رابطه ادراک شایستگی حرکتی با شایستگی حرکتی واقعی کودکان دبستانی بود. روش کار: روش مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. جامعه آماری مطالعه کودکان 7 تا 10 سال بودند که در باشگاه های ورزشی شهر اهواز فعالیت داشتند. 652 کودک با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از هشت منطقه شهر اهواز انتخاب شدند. شایستگی حرکتی واقعی با آزمون رشد حرکتی درشت-ویرایش سوم و شایستگی حرکتی ادراک شده با آزمون شایستگی مهارت حرکتی ادراک شده ارزیابی شد. داده ها از طریق آزمون های تی-استیودنت برای نمونه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و با نرم افزار SPSS نسخه 24 و در سطح معنی داری 0/05 تحلیل شدند. یافته ها: ضریب همبستگی بین خرده آزمون های جاب جایی واقعی و ادراک شده مثبت و معنی دار بود (001/0 =p، 258/0= (652) r). همچنین بین خرده آزمون های کنترل شیء واقعی و ادراک شده ضریب همبستگی مثبت و معنی دار بود (001/0 =p، 251/0= (652) r). در نمره کل آزمون های شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده نیز ضریب همبستگی مثبت و معنی دار بود (001/0 =p، 318/0= (652)r). در عملکرد خرده آزمون های کنترل شیء واقعی و ادراک شده و نمره کل آزمون های شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده تفاوت های جنسیتی به نفع پسران مشاهده شد (05/0>p). نتیجه گیری: همبستگی مثبت شایستگی حرکتی واقعی و ادراک شده نشان دهنده داشتن ادراک دقیق کودکان در نتیجه رشد مهارت های شناختی موردنیاز برای ارزیابی شایستگی خود می باشد. با توجه به وجود تفاوت های جنسیتی و عملکرد ضعیف تر دختران، طراحی برنامه های مداخله ای برای آنان ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 148 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button