در بند 3-1 سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور، ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی ها و توانمندی های علمی، حرفه ای و تربیتی فرهنگیان مورد توجه قرار گرفته است. مدیریت یادگیری، مجموعه ای از مهارت ها را پوشش می دهد که بر بهبود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان تاثیر دارد. در این پژوهش ادبیات فراشناخت جمع آوری، و طی مصاحبه های کیفی عمیق با 11 نفر از خبرگان، دیدگاه آنان در مورد مدل و مولفه های فراشناختی مناسب برای آموزش به دانشجویان- معلمان مورد سوال قرار گرفت. یافته ها به روش نظریه برخاسته از داده ها تحلیل شد. در مرحله سوم بر اساس مولفه های مدل پرسشنامه ای در مقیاس لیکرت 5 درجه ای a=0.96 برای ارزیابی دیدگاه صاحب نظران در مورد تناسب مدل به روش دلفی استفاده شد. یافته ها ضمن تایید مدل های قبلی، ترکیب تازه ای را به همراه مولفه های جدید ارائه داد. سازه فراشناخت، شامل سه مولفه دانش شناختی (5 زیرمولفه)، تنظیم شناختی (8 زیرمولفه)، باورهای شناختی (4 زیرمولفه) و 70 متغیر است. چگونگی آموزش شامل 3 مولفه چگونگی ارائه (3 زیرمولفه)، چگونگی محتوا (3 زیرمولفه)، زمان و مکان آموزش (2 زیرمولفه) و 20 متغیر است. چرایی آموزش شامل 3 مولفه ارتقای شخصی معلم (4 زیرمولفه)، ارتقای حرفه ای معلم (5 زیرمولفه)، ارتقای فردی دانش آموز (3 زیرمولفه) و 40 متغیر است.