زمینه و هدف: با توجه به مضرات و خطرات اعتیاد و اینکه هر روزه افراد زیادی به دام آن گرفتار می شوند، شناسایی متغیرهای اثرگذار بر آن اهمیت دارد. هدف این تحقیق پیش بینی گرایش به اعتیاد بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه و تنظیم شناختی هیجانی دانشجویان بود. روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی و روش تحقیق توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور گنبد کاووس در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3548 نفر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای تعداد 384 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه های طرحواره های ناسازگار اولیه (13)، نظم جویی شناختی هیجان (14) و گرایش به اعتیاد (16) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار22 SPSS در سطح معناداری 05/0استفاده شد. نتایج: نتایج همبستگی بین گوش به زنگی بیش از حد (001/0>, p 491/0 r=)، هدایت شدن توسط دیگران (001/0>, p 523/0 r=)، محدودیت های مختل (001/0>, p 426/ 0r=)، عملکرد مختل (001/0>, p 389/ 0r=)، انفصال (001/0>, p 406/0r=) و تنظیم شناختی هیجان (001/0>, p 475/0r=) با گرایش به اعتیاد بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه در گوش به زنگی بیش از حد (001/0>, p 203/0β, =)، هدایت شدن توسط دیگران (001/0>, p 274/0β, =)، محدودیت های مختل (001/0>, p 261/0β, =)، عملکرد مختل (001/0>, p 229/0β, =)، انفصال (001/0>, p 193/0β, =) و تنظیم شناختی هیجان (001/0>, p 315/ 0β, =) به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، با تغییر طرحواره های ناسازگار اولیه و بهبود تنظیم شناختی هیجانی می توان میانگین گرایش به اعتیاد را پیش بینی کرد.