مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ویژگی های شخصیتی، سبک های هویت و تعهد در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان به روش توصیفی همبستگی انجام شد. با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، 450 نفر (225 نفر دختر و225 نفر پسر) از دانش آموزان دوره ی متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 93 92 انتخاب شدند و پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) و ویژگی شخصیتی نئو (کاستا و مک کری، 1985) و سبک های هویت برزونسکی(1989) را تکمیل نمودند. یافته ها نشان داد که بین اهمال کاری تحصیلی با روان رنجوری، انعطاف پذیری، سبک هویت سردرگم/اجتنابی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. هم چنین، بین اهمال کاری تحصیلی با وظیفه شناسی، موافق بودن، برون گرایی، تعهد، سبک هویت هنجاری و سبک هویت اطلاعاتی رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که وظیفه شناسی، روان رنجوری، انعطاف پذیری و تعهد توانستند به طور معناداری متغیر اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به این یافته ها، می توان گفت که با افزایش میزان روان رنجوری و انعطاف پذیری در دانش آموزان، میزان اهمال کاری تحصیلی نیز در آن ها افزایش می یابد و با افزایش میزان وظیفه شناسی و تعهد در دانش آموزان، میزان اهمال کاری تحصیلی در آن ها کاهش می یابد.