مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,056
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی، سبک های هویت و تعهد

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 17

چکیده

 مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ویژگی های شخصیتی, سبک های هویت و تعهد در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان به روش توصیفی همبستگی انجام شد. با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای مرحله ای, 450 نفر (225 نفر دختر و225 نفر پسر) از دانش آموزان دوره ی متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 93 92 انتخاب شدند و پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) و ویژگی شخصیتی نئو (کاستا و مک کری, 1985) و سبک های هویت برزونسکی(1989) را تکمیل نمودند. یافته ها نشان داد که بین اهمال کاری تحصیلی با روان رنجوری, انعطاف پذیری, سبک هویت سردرگم/اجتنابی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. هم چنین, بین اهمال کاری تحصیلی با وظیفه شناسی, موافق بودن, برون گرایی, تعهد, سبک هویت هنجاری و سبک هویت اطلاعاتی رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که وظیفه شناسی, روان رنجوری, انعطاف پذیری و تعهد توانستند به طور معناداری متغیر اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به این یافته ها, می توان گفت که با افزایش میزان روان رنجوری و انعطاف پذیری در دانش آموزان, میزان اهمال کاری تحصیلی نیز در آن ها افزایش می یابد و با افزایش میزان وظیفه شناسی و تعهد در دانش آموزان, میزان اهمال کاری تحصیلی در آن ها کاهش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصری، صادق، دماوندی، مجیدابراهیم، و عاشوری، اکرم. (1393). پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی, سبک های هویت و تعهد. شخصیت و تفاوت های فردی، 3(4)، 1-17. SID. https://sid.ir/paper/249721/fa

    Vancouver: کپی

    نصری صادق، دماوندی مجیدابراهیم، عاشوری اکرم. پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی, سبک های هویت و تعهد. شخصیت و تفاوت های فردی[Internet]. 1393؛3(4):1-17. Available from: https://sid.ir/paper/249721/fa

    IEEE: کپی

    صادق نصری، مجیدابراهیم دماوندی، و اکرم عاشوری، “پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی, سبک های هویت و تعهد،” شخصیت و تفاوت های فردی، vol. 3، no. 4، pp. 1–17، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/249721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button