Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    7-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2153
  • دانلود: 

    1269
چکیده: 

هدف این پژوهش شناسایی شایستگی ها و ارائه مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. این پژوهش در سال 1394 در مدارس متوسطه ناحیه 4 مشهد انجام گرفت. به همین منظور دو سوال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1.شایستگی های مدیران مدارس شامل چه ابعاد و مولفه هایی است؟ 2. آیا مدل شایستگی استخراج شده از تحقیق معتبر است؟در این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. طرح تحقیق نیز از نوع آمیخته اکتشافی است، زیرا ابتدا از روش کیفی استفاده شده و سپس سنجش مدل شایستگی با روش کمی انجام گرفته است. در قسمت کیفی پژوهش با 19 نفر از مدیران ارشد ستادی، مدیران و معاونان آموزشی مدارس متوسطه مصاحبه شده است. موضوع مصاحبه، شایستگی های مدیران بوده است. برای تحلیل محتوا از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و مدل اولیه شایستگی شامل ابعاد و مولفه های شایستگی مدیران مدارس متوسطه استخراج شد. سپس در قسمت کمی برای سنجش مدل شایستگی، از پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی 44 سوال استفاده شده که میان مدیران و معاونان آموزشی و مدیران ارشد ستادی و کارشناسان اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 مشهد توزیع شده و در نهایت 140 پرسشنامه گردآوری شده است.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داده که همه ابعاد و مولفه های مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه مورد تایید واقع شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1269 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    33-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1344
  • دانلود: 

    962
چکیده: 

هدف از این پژوهش تعیین اثر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود. این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل و مرحله پیگیری بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین و با بهره گیری از روش نمونه گیری چندمرحله ای تعداد60 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه انتخاب شده به دو گروه مساوی تقسیم شده و به حکم قرعه یک گروه به عنوان گروه آزمایشی (30 دانش آموز) و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل (30 دانش آموز) مشخص شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای پرسشگری بکوجیساپ (2004) که دارای 49 سوال 5 گزینه ای در 5 خرده مقیاس(پیچیدگی، تحول، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش) می باشد، استفاده شد. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی و آماراستنباطی (آزمون لوین، تحلیل کوواریانس و t همبسته) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش، ضمن تایید فرضیه های تحقیق، نشان داد مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی که قصه های قرآنی را دریافت کرده بودند به طور معناداری بالاتر از مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی است که قصه های قرآنی را دریافت نکرده اند. همچنین قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری موثر بوده و در طول زمان از پایداری مناسبی برخورداراست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که قصه های قرآنی روشی موثر برای ارتقای مهارتهای پرسشگری دانش آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1344

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 962 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    47-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2640
  • دانلود: 

    1924
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری والدین با سخت رویی و بهزیستی روانشناختی فرزندان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان کوهدشت از توابع استان لرستان بود. حجم نمونه 350 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس بهزیستی روانی ریف، سرسختی کوباسا و فرزند پروری بامریند و برای تحلیل نتایج از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از رگرسیون به روش همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داد که میان سبک فرزندپروری مقتدرانه با بهزیستی و سرسختی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک فرزند پروری مقتدرانه به طور مثبتی بهزیستی و سخت رویی را پیش بینی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2640

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1924 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عیلامی معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    67-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2135
  • دانلود: 

    1033
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی رابطه هوش اخلاقی دانش آموزان دختر و پسر با نگرش به رابطه با جنس مخالف در قبل از ازدواج است. نوع پژوهش، پیمایشی است. در این پژوهش 384 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی 19-15 ساله شهر مشهد به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند و به مقیاس هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) و نگرش و گرایش به ارتباط قبل از ازدواج با جنس مخالف(شفیع آبادی و شریفی) پاسخ داده اند. سپس داده های گرد آوری شده، با آزمون های آماری پیرسون و آزمون T مستقل مورد بررسی قرار گرفته اند. میانگین نمره هوش اخلاقی و نگرش به رابطه با جنس مخالف افراد نمونه به ترتیب 3.5 و 2.5 بوده است. 46 درصد افراد نمونه دارای رابطه و 54 درصد بدون رابطه بوده اند که پسرها با 58 درصد نسبت به دخترها با 34 درصد دارای رابطه بیشتری باجنس مخالف هستند. نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان هوش اخلاقی دانش آموزان با نگرش به ارتباط با جنس مخالف در قبل از ازدواج رابطه ای معنادار و معکوس داشته است. به عبارت دیگر هر چه میزان هوش اخلاقی دانش آموزان بیشتر باشد میزان نگرش به ارتباط با جنس مخالف کمتر است. همچنین میانگین نگرش به رابطه با جنس مخالف دانش آموزان دختر و پسر با هم متفاوت است به طوری-که میانگین نگرش دانش آموزان پسر به داشتن رابطه با جنس مخالف بیشتر از دختران است. اما هوش اخلاقی و جنسیت رابطه ای معنادار با هم ندارند و دختران و پسران از هوش اخلاقی مشابه برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1033 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    87-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2457
  • دانلود: 

    1347
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای سبکهای دلبستگی ایمن و ناایمن انجام شده است. این پژوهش، یک پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل همه دانش آموزان دختر 10 تا 12 ساله مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه پژوهش شامل 205 نفر بوده که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی انتخاب شده است. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون، مقیاس دلبستگی در کودکی میانه رونقی و عملکرد تحصیلی درتاج بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از روش t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره با نرم افزار 18SPSS استفاده شده است. نتایج نشان دادند که میان سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی کودکان تفاوت معنادار وجود دارد (p<0.001) و بیشترین میزان سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای سبک دلبستگی ایمن بوده است. سبکهای دلبستگی بر عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی کودکان موثر است و تمرکز بر ایمن سازی روابط والد- کودک می تواند موجب افزایش سازگاری و عملکرد تحصیلی در کودکان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    32
  • صفحات: 

    109-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2299
  • دانلود: 

    1488
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین نقش پیش بینی کننده انعطاف پذیری خانواده، تمایزیافتگی و سبک دلبستگی والدین در پیش بینی تمایزیافتگی و سبک دلبستگی فرزندان نوجوان انجام گرفته است. جامعه آماری آن دانش آموزان دختر و پسر سالهای اول، دوم و سوم متوسطه شهر تهران بود که از میان آنها 283 دانش آموز به شیوه نمونه گیری خوشه ای_ تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و به همراه پدران و مادران خود در این پژوهش شرکت کردند ابزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل پر سشنامه های انعطاف پذیری خانواده (شاکری، 1382)، فرم کوتاه پرسشنامه تمایزیافتگی (دریک، 2011) و مقیاس دلبستگی بزرگسالان (گریفینوبارتولومیو، 1994) بود. داده ها با استفاده از روشهای آماری ماتریس همبستگی و رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS 22 مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد انعطاف پذیری خانواده، سبک دلبستگی کناره گیر و مولفه واکنش هیجانی ما در درجهت مثبت و سبک دلبستگی پریشان پدر درجهت منفی توان پیش بینی 34 درصد از تغییرات تمایز یافتگی فرزندان را دارند. همچنین گسلش عاطفی ما در، انعطاف پذیری خانواده، گسلش عاطفی پدر در جهت مثبت وسبک پریشان پدر درجهت منفی توان پیش بینی 15 درصد از تغییرات دلبستگی ایمن فرزندان را دارند. انعطاف پذیری خانواده مهم ترین پیش بین سبکهای ناایمن فرزندان است. براین اساس انعطاف پذیری خانواده و ویژگیهای فردی هر دو والد و کیفیت تعاملات در زندگی خانوادگی از مهم ترین تعیین کننده های تمایزیافتگی و دلبستگی ایمن در فرزندان هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1488 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button