Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

افروز غلامعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1126
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی، بی بدیل و جاودانه انسان است. چرایی و ضرورت اولیه پدیدآیی همه نهادها و سازمانهای اجتماعی برای استقرار و تحکیم خانواده ها بوده است. خانواده پرقداست ترین نهاد هستی است، چرا که خالق مهربان، فلسفه خلقت همه شگفتیهای هستی را بر زوجیت استوار کرده است. از همین رو پیامبر محبوب خدا، حضرت محمد(ص)، پس از بنای نخستین مسجد در شهر مدینه، در جمع مسلمانان حاضر در مسجد فرمودند: «از منظر من محبوب ترین بنای هستی خانواده است». این کلام حکیمانه پیامبر رحمت، بدان معناست که خانواده کانون محبوبان است و بایسته و سزاوار آن است که همیشه شاهد حضور محبوبان آرامش آفرین در خانواده باشیم. اگر بر این حقیقت باور داشته باشیم که غایت ازدواج دستیابی به آرامش و تجربه خوشبختی حقیقی است، رسالت اصلی زن و شوهر، در هر شرایطی، اندیشه و پاسداری از موهبت آرامش و مهارت آرامش آفرینی در کانون پرقداست خانواده است. بی شک، ایفای چنین رسالت سترگ و خطیری، با رفتار پرمحبت و رحمت، یعنی با گذشت و ایثار، صداقت و شجاعت و عدالت، صبوری و احسان و ابراز همیشه گل واژه های عاطفی، تایید و تکریم، ترغیب و تشویق و حاکمیت حقوق عاطفی متقابل همسران و فرزندان مقدور خواهد بود. زن و شوهر همواره حق دارند و نیاز که محبوب و معشوق هم باشند، فرزندان حق دارند پدر و مادر خود را از سویدای دل دوست داشته باشند و حق دارند پدر و مادر عزیزشان دوست داشتنی و محبوب باشند و حق دارند قلبا باور داشته باشند که مادر همواره محبوب ترین پدر است و پدر همیشه محبوب ترین مادر است. همین است که اندیشه به غایت ازدواج و تلاش بی وقفه در حاکمیت حقوق عاطفی همسران دل آ رام و فرزندان در حریم مقدس خانواده، اصلی ترین سرمایه آرامش ماندگار، احساس امنیت روانی و شکوفایی و تعالی حیات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    21-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1846
  • دانلود: 

    1438
چکیده: 

هدف از اجرای این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای جرات ورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان پایه یازدهم شهر تهران بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانش آموزان پایه یازدهم شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. 80 دانش آموز دبیرستانی به عنوان نمونه با استفاده از روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابتدا از میان پنج منطقه جغرافیایی، منطقه غرب تهران انتخاب شد، سپس از دو منطقه 2 و 5، شش مدرسه دخترانه و پسرانه (از هر منطقه 12 مدرسه) به تصادف انتخاب شدند. به همه 840 دختر و 768 پسر، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و انگیزش تحصیلی عبدخدایی و همکاران (1387) داده شد. با توجه به نقطه برش پرسشنامه ها، 40 دانش آموز دختر و 40 دانش آموز پسر با اعتیاد به اینترنت بالا و انگیزش تحصیلی پایین انتخاب و در چهار گروه به تصادف جایگزین شدند. گروه های آزمایش، طی هشت جلسه دو ساعته تحت آموزش مهارتهای جرات ورزی قرار گرفتند، در حالی که گروه های کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که آموزش مهارت جرات ورزی در افزایش انگیزش تحصیلی در دانش آموزان و کاهش اعتیاد به اینترنت تاثیرگذار است. با توجه به سودمندی آموزش جرات ورزی از آن می توان به عنوان یک روش کارآمد و موثر در مدارس سود جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1846

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1438 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فریدونی سمیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    41-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1500
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

چند دهه است که کشورهای جهان برای اصلاح مشکلات مربوط به خانواده و ارتقای مهارتهای فردی مورد نیاز در خانواده از آموزش و پرورش به مثابه بستری مهم برای آموزش به کودکان و نوجوانان بهره برده اند، اما این مهم در آموزش و پرورش ایران دچار نقصان جدی است، به طوری که حتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر اضافه کردن درسی با همین موضوع به فهرست دروس مدارس تاکید شده است. در واقع سیاستگذاری زمانی می تواند عملا به واقعیت بپیوندد که نیاز کاربران خود را به درستی بشناسد. از این رو در این پژوهش، پژوهشگر با طراحی پژوهشی با رویکرد کیفی و در سپهر فلسفی تفسیرگرایی و با روش تحلیل محتوای تماتیک در پی تبیین مفهوم خانواده مطلوب از دیدگاه دانش آموزان و فراهم آوردن فضایی برای شنیده شدن تجربیات آنها بوده است. مشارکت کنندگان این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر پایه دهم و یازدهم از شش استان گیلان، خراسان جنوبی، هرمزگان، تهران، خوزستان و خراسان رضوی بودند که با روش نمونه گزینی هدفمند و با حداکثر تنوع انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان می دهند از نگاه این دانش آموزان خانواده خوب از زن خوب و مرد خوبی تشکیل شده است که والدین خوبی هستند و برای مودت و آرامش در خانواده تلاش می کنند. دانش آموزان بر این باورند که احترام و درک متقابل، ارتباط قوی، صبر و همراهی، دینداری، آگاهی، رازداری، احترام به شخصیت مستقل فرزند، اجتماعی بودن، دوری از تحقیر کردن، وقت گذاشتن برای خانواده و انجام دادن فعالیتهای مشترک از مهم ترین ویژگیهای خانواده مطلوب اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    63-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    920
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

در پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده آسیب زا از شبکه های مجازی از سوی مادران با رضایت زناشویی آنها، رابطه آنها با فرزندان و مشکلات رفتاری فرزندانشان پرداخته شده است. روش پژوهش از نوع روش آمیخته تبیینی است که در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. در بخش کمی 323 نفر از مادرانی که دارای فرزندان پیش دبستانی بودند با نمونه گیری دردسترس برگزیده شدند و به سوالات ابزار های پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه محقق ساخته استفاده آسیب زا از شبکه های اجتماعی مجازی، پرسشنامه تواناییها و مشکلات کودکان (گودمن، 1997)، مقیاس سنجش رابطه (هندریک، 1988) و مقیاس رابطه والد-کودک (پیانتا، 1992) پاسخ دادند. روش پژوهش در این بخش از نوع همبستگی است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار های SPSS و Amos و همچنین ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شده و ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته است. نمونه مورد نظر در بخش کیفی 17 نفر از مادرانی بودند که به استفاده از شبکه های مجازی وابستگی داشتند. این افراد با نمونه گیری هدفمند، از گروه های انتهایی برگزیده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری نظری شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. نتایج پژوهش در بخش کمی نشان داد که رضایت زناشویی و رابطه مادر-کودک در ارتباط استفاده آسیب زا و مشکلات رفتاری نقش واسطه ای معنادار دارند. نتایج بخش کیفی همگی در تایید نتایج بخش کمی بود و نشان داد که وابستگی به شبکه ها در ارتباط با همسر و فرزند مداخله می کند و سبب ایجاد مشکلات رفتاری در کودکان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 920

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    83-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    805
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و تعیین اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانش آموز آنان انجام شده است. پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و با استفاده از طرح دو گروهی ناهمسان با پیش آزمون و پس آزمون صورت گرفته است. جامعه آماری شامل مادران دانش آموزان دوره ابتدایی محله دردشت منطقه 8 شهرداری تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه آماری 60 نفر از مادران بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر بود. به گروه آزمایش، آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک مطابق با الگوی لندرث، به مدت ده جلسه یک ساعت و نیمه ارایه شد. هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به پرسشنامه مشکلات رفتاری پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از دو آزمون کولموگروف اسمیرنف به منظور سنجش نرمال بودن داده ها و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر برای آزمون فرضیه پژوهش استفاده شد. یافته ها نشان دادند که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به مادران به طور معنا داری موجب کاهش مشکلات رفتاری فرزندان دانش آموز آنان می شود. بنابراین، آموزش مهارتهای بازی به مادران با ایجاد حس کارآمدی و احساس اعتماد به نفس می تواند موجب تقویت ارتباط میان مادر و کودک شود و زمینه را برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 805

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    103-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2998
  • دانلود: 

    1641
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد مشارکت والدین در انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر بابل بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل والدین و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر بابل در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. نمونه آماری 273 نفر از دانش آموز ان و والدینشان است که بر اساس نمودارهای مایلز و شولین و به شیوه تصادفی خوشه ای یک مرحله ای انتخاب شده اند. برای گرد آوری داده ها، از پرسشنامه مشارکت والدین گرور (2015) و انگیزش تحصیلی گوای و همکاران(2005) استفاده شده است. نتایج نشان داده که دو بعد مشارکت در خانه و مشارکت در مدرسه با انگیزش درونی در درس خواندن، نوشتن و ریاضیات رابطه مثبت دارد، اما بعد ارتباط خانه و مدرسه ارتباطی معنادار با انگیزش درونی ندارد. مشارکت در خانه رابطه منفی با تنظیم بیرونی در درس نوشتن دارد. هر سه بعد مشارکت والدین با تنظیم مشخص شده در دو درس خواندن و نوشتن رابطه مثبت دارند، اما در درس ریاضی این رابطه مشاهده نشده است. نتایج مدل نشان داد مشارکت والدین بر انگیزش درونی و تنظیم مشخص شده تاثیر مثبت دارد. بر اساس تحلیل رگرسیون هیچ یک از ابعاد مشارکت والدین در پیش بینی تنظیم بیرونی نقش ندارد، اما مشارکت در خانه قدرت پیش بینی انگیزش درونی و تنظیم مشخص شده را دارد. با توجه به تاثیر مثبت مشارکت والدین بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان، تقویت مشارکت والدین می تواند به بهبود یادگیری دانش آموزان کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2998

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    127-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

این پژوهش، با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت تفکر خلاق در کتابخانه های عمومی، بر میزان خلاقیت کودکان دختر 12 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی(ع) شهر قم انجام شده است. طرح پژوهش حاضر، تجربی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، همه کودکان دختر 12 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی (ع) شهر قم بوده که از این میان آنها 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفته اند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، آموزش مهارت تفکر خلاق را دریافت کرده است. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون تصویری تفکر خلاق تورنس(فرم «الف») بوده که توانایی آزمودنیها را سنجیده است. برای تحلیل داده ها، از آزمون t مستقل استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان دادند که میان نمرات خلاقیت کودکانی که آموزش مهارت تفکر خلاق را دریافت کرده اند، با کودکانی که این آموزشها را ندیده اند، تفاوت معنادار وجود دارد و این آموزشها در میان اعضای کتابخانه، منجر به افزایش خلاقیت شده است. نتایج مطالعه مولفه های خلاقیت، که به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند، نشان داده که آموزش مهارت تفکر خلاق، در میان کودکان عضو کتابخانه، منجر به افزایش شاخصهای سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط تفکر آنان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شادمانی فرزانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پیاپی 46)
  • صفحات: 

    145-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3654
  • دانلود: 

    2490
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رضایت زناشویی براساس رضایت زناشویی والدین و سلامت خانواده پدری انجام گرفته است. در این پژوهش رضایت زناشویی مهم ترین مولفه ازدواج است. روش پژوهش توصیفی همبستگی است و جامعه آماری مورد مطالعه شامل همه زوجهای جوان 30 تا 40 ساله شهر کرمانشاه بود که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته بود. از میان جامعه فوق تعداد 70 زوج (140 نفر) به عنوان نمونه آماری، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. علاوه بر این یکی از والدین زوجهای مورد مطالعه در این پژوهش نیز به عنوان عضو نمونه آماری انتخاب شد و به پرسشنامه رضایت زناشویی (والدین) پاسخ داد. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (اولسون و همکاران، 1982) و سلامت خانواده پدری (هاوستات و همکاران، 1985) استفاده شده است. پرسشنامه های انریچ و سلامت خانواده پدری دارای شاخصهای مطلوب روایی و پایایی هستند. فرضیه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که میان رضایت زناشویی با سلامت خانواده پدری و میان رضایت زناشویی با رضایت زناشویی والدین رابطه مثبت معنا دار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان نشان داد که رضایت زناشویی والدین و سلامت خانواده پدری، 0/13 از واریانس رضایت زناشویی را تبیین می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3654

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2490 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button