Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    1-10
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    314
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

با بررسی جامعی که نویسنده در سال 1350 در دانشگاه Hopkins Johns به عمل آورد، چنین نتیجه گیری شد که 90% پزشکان فارغ التحصیل شیراز و 40% پزشکان دانشگاه تهران به آمریکا مهاجرت می نمایند. با بررسی بیشتر پزشکان علت مهاجرت خود را سربازی، درآمد، خانه و مسائل سیاسی قلمداد کرده بودند. ...

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 314

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Author(s): 

, , , , ,

Journal: 

COMMONITY HEALTH

Issue Info: 
  • Year: 

    2018
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    11-21
Measures: 
  • Citations: 

    10
  • Views: 

    9599
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 9599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 3
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    22-29
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    912
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف: بیماری های انگلی از مهم ترین بیماری های عفونی و یکی از مشکلات بهداشتی بسیاری از جوامع می باشند. در این میان شاغلین در مراکز تهیه مواد غذایی در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی، می توانند نقش مهمی در انتقال عفونت های انگلی داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین شیوع آلودگی های انگلی روده ای در عرضه کنندگان مواد غذایی متقاضی کارت بهداشت در مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت شمال تهران در سال 1395 انجام گرفت.روش و مواد: این مطالعه توصیفی مقطعی با مشارکت کلیه افراد شاغل مرتبط با مواد غذایی که برای دریافت کارت بهداشتی در سال 1395 به مراکز بهداشتی درمانی شمال تهران مراجعه کرده بودند، انجام شد. در مجموع 4072 نمونه مورد بررسی قرار گرفت. کلیه نمونه ها به روش مستقیم (روش مرطوب با لوگل) از نظر وجود انگل مورد بررسی قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS-21 شده و با استفاده از آماره های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: از افراد مشارکت کننده، 950 (23.3%) زن و 3122 (76.7%) مرد بودند. عفونت های انگلی روده ای در 271 (6.7%) نفر از افراد مشارکت کننده در مطالعه دیده شد. که از این موارد 148 (54.6%) ژیاردیا و 72 (26.6%) آنتاموباکلی، 21 (7.7%) آنتاموباهیستولیتیکا، 19 (7.0%) آسکاریس و 11 (3.7%) تنیا بود. بین سن و سطح تحصیلات افراد شرکت کننده در مطالعه و ابتلا به عفونت انگلی روده ای رابطه ای دیده نشد.نتیجه گیری: نتایج، بیانگر آلودگی تعداد کمی از عرضه کنندگان مواد غذایی به انگل هل های روده ای بود و شایع ترین عامل آلودگی نیز ژیاردیا بود. ﻻزم است کنترل های بهداشتی بیشتر شده و در این راستا، تداوم و گسترش آموزش در راستای ارتقای سطح سلامت این افراد نقش تعیین کننده ای دارد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 912

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 8
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    30-38
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    513
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 6
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    39-47
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    486
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف: بهزیستی روانی از مفاهیمی است که در روانشناسی مثبت نگر مورد توجه قرار گرفته و شناسایی عوامل موثر بر آن، یکی از موضوع های مورد علاقه تحقیق های روانشناختی امروز است. هدف مطالعه حاضر تعیین نقش مولفه های بخشودگی بین فردی در پیش بینی بهزیستی روانی در دانش آموزان متوسطه شهر تبریز بود. روش و مواد: این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور نمونهای به تعداد 366 دانشآموز متوسطه پسر به صورت نمونه گیری خوشه ای از بین دبیرستان های شهرستان تبریز انتخاب شد. آزمودنی ها پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی Ryff و مقیاس بخشودگی بین فردی را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه استاندارد تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان در مطالعه (0.8) 17.3 سال بود و از طبقه اقتصادی- اجتماعی متوسط بودند. میانگین (انحراف معیار) کنترل رنجش (3.5) 14.2 (r=0.158)، درک و فهم واقع بینانه (3.2) 18.8 (r=0.158) و کنترل انتقام جویی (3.7) 25.5 (r=0.157) با بهزیستی روانشناختی (9.9) 75 همبستگی مثبت و معنادار داشت (P<0.05). از میان مولفه های بخشودگی، درک و فهم واقع بینانه میتواند بهزیستی روانی را به طور معنی داری پیش بینی کند.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد افرادی که پس از رنجش، نسبت به درک شرایط موثر در خطا و ویژگی جایزالخطا بودن انسان، واقع بین هستند از بهزیستی روانشناختی بالاتری نیز برخوردارند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 486

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 8
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    48-56
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    3815
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف: کودکان در جریان رشد و بزرگ شدن، مشکلات هیجانی و رفتاری خاصی پیدا می کنند که معلول فشارهای رشد و انطباق با انتظارات خانواده و جامعه می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه رشد اجتماعی، رشد شناختی حرکتی و مشکلات رفتاری دانش آموزان دختر اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهدکودک شهر یاسوج انجام شد.روش و مواد: این مطالعه به صورت علی مقایسه ای و با مشارکت دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر یاسوج در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد که تعداد 132 نفر از آنان با روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مشارکت کنندگان در مطالعه 69 (52.3%) نفر برخوردار و 63 (47.7%) نفر نابرخوردار از خدمات مهدکودک بودند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه رشد اجتماعی Vineland، پرسشنامه مشکلات رفتاری Rutter و آزمون سنجش رشد شناخت، ارتباط اجتماعی و حرکت Newsha جمع آوری گردید. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار آماری SPSS-22 شد و با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین میانگین (انحراف معیار) نمرات رشد اجتماعی (0.8) 8 و (1.2) 6.9 در کودکان برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک به ترتیب با رشد شناختی (3.6) 12.5 و (1.9) 9.7 و رشد حرکتی (4.4) 16.1 و (1.8) 12.9 (P<0.001) تفاوت دیده شد. همچنین، بین میانگین (انحراف معیار) نمرات خودیاری عمومی در کودکان برخوردار و نابرخوردار به ترتیب (2.1) 10.7، (9.7) 2 و (P=0.005)، خودیاری در خوردن (0.9) 8.2 و (1.6) 6.6 و خودیاری در پوشیدن (0.9) 8.4 و (1.3) 7 و (P=0.001) تفاوت وجود داشت. از طرفی، اختلالات رفتاری شامل پرخاشگری بیش فعالی به ترتیب (2.3) 6.3 و (2.2) 8.2، ناسازگاری اجتماعی (2.2) 5.3 و (1.1) 6.5 و رفتارهای ضداجتماعی (2.2) 5.7 و (2) 7.1 در دختران برخوردار از خدمات مهد کودک کمتر از نابرخوردار بود (P=0.001).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد خودیاری عمومی دانش آموزان دختر اول ابتدایی برخوردار از خدمات مهد کودک، بهتر از خودیاری عمومی دانش آموزان دختر اول ابتدایی نابرخوردار از خدمات مهد کودک می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 3815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    57-66
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1634
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف: مدل سرمایه گذاری، نظریه وابستگی متقابل را به تصویر می کشد و ساختارهای به هم وابسته ای را به منظور تحلیل گرایش به تداوم یک رابطه به کار می گیرد. هدف مطالعه حاضر، تعیین ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس پرسشنامه سرمایه گذاری در رابطه بین زوجین شهر تهران بود.روش و مواد: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه این مطالعه شامل کلیه زوجین دارای فرزند مقطع راهنمایی در شهر تهران بود که از بین آن ها 420 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس مدل سرمایه گذاری و پرسشنامه سازگاری زناشویی بود. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از اعتبار سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و اعتبار همگرا استفاده شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و ضریب پایایی بازآزمون استفاده شد.یافته ها: تعداد 250 (59.5%) نفر آن ها از شرکت کنندگان زن و و 170 (40.5%) نفر مرد بودند. ضریب آلفای کرونباخ خرده مقیاس های رضایت از رابطه 0.97، کیفیت جایگزین ها 0.87، میزان سرمایه گذاری در رابطه 0.85 و تعهد زناشویی 0.68 و همچنین ضریب بازآزمایی آن در فاصله دو هفته ای برای خرده مقیاس رضایت از رابطه 0.94، کیفیت جایگزین ها 0.86، میزان سرمایه گذاری در رابطه 0.82 و تعهد شخصی 0.67 به دست آمد. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که مقیاس سازگاری زناشویی با خرده مقیاس های رضایت از رابطه 0.84، کیفیت جایگزین ها 0.29-، میزان سرمایه گذاری 0.55 و تعهد شخصی 0.77 همبستگی معنی داری دارد که این رابطه بیانگر روایی همگرای مقیاس مدل سرمایه گذاری است (P<0.01). ساختار عاملی مقیاس مدل سرمایه گذاری با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، مورد تایید قرار گرفت.نتیجه گیری: ساختار عاملی تاییدی، پایایی و روایی مقیاس مدل سرمایه گذاری برای کاربردهای پژوهشی و تشخیصی در حد قابل قبول بود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    67-76
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1456
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مقدمه: طلاق یکی از آسیب های اجتماعی است که باعث کاهش سلامت عمومی و کیفیت زندگی زنان می گردد. درمان هیجان مدار می تواند به عنوان یک رویکرد موثر در جلوگیری از آسیب های روانی ناشی از طلاق در زنان به کار گرفته شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی هیجان مدار بر امید و افکار خودآیند منفی زنان مطلقه انجام شد.روش و مواد: اﻳﻦ مطالعه از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ آزمایشی و با طرح پیش آزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان مطلقه مراجعه کننده به فرهنگسراهای شهر تهران در سال 1396 بودند. 60 نفر زن مطلقه به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه درمان گروهی هیجان مدار را آموزش دیدند. سپس از آن ها پس آزمون گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های امید به زندگی Snyder و همکاران و افکار خودآیند منفی Kendall and Hollon استفاده شد. داده ها پس از جمع آوری به نرم افزار آماری SPSS-22 وارد شدند و با روش های توصیفی شامل میانگین (انحراف معیار) و آزمون کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین (انحراف معیار) امید در زنان مطلقه پس از آموزش درمان گروهی هیجان مدار در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس از مداخله افزایش یافت. (5.1) 32.6 در مقابل (5.4) 28.8، (P<0.01). همچنین آموزش درمان گروهی هیجان مدار منجر به کاهش در افکار خودآیند منفی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. (6.4) 100.3 در مقابل (5.9) 104.1، (P<0.01).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد درمان گروهی هیجان مدار امید و افکار خودآیند زنان مطلقه را بهبود می دهد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 4
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    77-86
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    701
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 701

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 4
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    87-93
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    691
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف: با توجه به تدوین و تصویب نقشه راهبردی قطب های علمی در سال 1389، دستیابی به دورنمای این برنامه، نیازمند توانمندسازی مدیران ارشد قطب ها است. این مطالعه با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی قطب های علمی علوم پزشکی جهت کمک به استقرار نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه انجام شد.روش و مواد: مطالعه حاضر به صورت کیفی و در چهار مرحله انجام شد. در مرحله اول 30 نفر از مدیران قطب های علوم پزشکی کشور به صورت هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه ساختارنیافته به منظور تعیین توانمندی های لازم برای مدیریت بهتر قطب های علمی در جهت دستیابی به اهداف نقشه راه قطب های علمی به عمل آمد و به صورت تحلیل محتوا آنالیز شد. در مرحله بعد کمیته فنی متشکل از ذینفعان و خبرگان مرتبط تشکیل و بر اساس نتایج حاصل از مرحله قبل بسته آموزشی تدوین شد و با توجه به سرفصل های بسته آموزشی کارگاه دو روزه آموزشی و ارزشیابی قبل و بعد دوره به عمل آمد.یافته ها: فهرست توانمندی های لازم برای مدیریت قطب های علمی در چهار طبقه فرعی تولیت، منابع انسانی، منابع مالی و ارائه خدمت تقسیم بندی شدند. اولویت های آموزشی استخراج شده از این فهرست عبارتند از شیوه مدیریت در مراکز، مدیریت تغییر، برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی قطب، شیوه استقرار برنامه ها، ترجمان دانش، پاسخگویی اجتماعی، شیوه تامین منابع مالی، فرایند پژوهش، مدیریت ایده های تولید ثروت و فرایند نوآوری. در ارزشیابی انجام شده به طور میانگین بیش از 50% به اطلاعات شرکت کنندگان اضافه شده بود.نتیجه گیری: دوره برگزار شده از حیث ایجاد فرصت برای مرور نیازهای آموزشی و ایجاد حساسیت در قطب های علمی نسبت به توانمندسازی درونی در گام اول موفق بوده است. برای نهادینه سازی آموزش های ارائه شده، افزایش حساسیت نسبت به حضور فعال تر قطب ها در جامعه و سیاست گذاری، حمایت قویتر شورای عالی قطب ها و روسای دانشگاه ها، برگزاری تورهای دوره ای برای ارایه تجربیات موفق قطب ها، انتخاب مشاور برای هر قطب و ارایه آموزش ها و مشاوره ها در طول زمان، داشتن برنامه توانمندسازی و روزآمدسازی قطب ها از مهمترین گام ها می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 2
Issue Info: 
  • Year: 

    1396
  • Volume: 

    5
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    94-104
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    381
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button