مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رشد اجتماعی، شناختی-حرکتی و مشکلات رفتاری دانش آموزان اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان در جریان رشد و بزرگ شدن, مشکلات هیجانی و رفتاری خاصی پیدا می کنند که معلول فشارهای رشد و انطباق با انتظارات خانواده و جامعه می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه رشد اجتماعی, رشد شناختی حرکتی و مشکلات رفتاری دانش آموزان دختر اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهدکودک شهر یاسوج انجام شد.روش و مواد: این مطالعه به صورت علی مقایسه ای و با مشارکت دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر یاسوج در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد که تعداد 132 نفر از آنان با روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از مشارکت کنندگان در مطالعه 69 (52.3%) نفر برخوردار و 63 (47.7%) نفر نابرخوردار از خدمات مهدکودک بودند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه رشد اجتماعی Vineland, پرسشنامه مشکلات رفتاری Rutter و آزمون سنجش رشد شناخت, ارتباط اجتماعی و حرکت Newsha جمع آوری گردید. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار آماری SPSS-22 شد و با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین میانگین (انحراف معیار) نمرات رشد اجتماعی (0.8) 8 و (1.2) 6.9 در کودکان برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک به ترتیب با رشد شناختی (3.6) 12.5 و (1.9) 9.7 و رشد حرکتی (4.4) 16.1 و (1.8) 12.9 (P<0.001) تفاوت دیده شد. همچنین, بین میانگین (انحراف معیار) نمرات خودیاری عمومی در کودکان برخوردار و نابرخوردار به ترتیب (2.1) 10.7, (9.7) 2 و (P=0.005), خودیاری در خوردن (0.9) 8.2 و (1.6) 6.6 و خودیاری در پوشیدن (0.9) 8.4 و (1.3) 7 و (P=0.001) تفاوت وجود داشت. از طرفی, اختلالات رفتاری شامل پرخاشگری بیش فعالی به ترتیب (2.3) 6.3 و (2.2) 8.2, ناسازگاری اجتماعی (2.2) 5.3 و (1.1) 6.5 و رفتارهای ضداجتماعی (2.2) 5.7 و (2) 7.1 در دختران برخوردار از خدمات مهد کودک کمتر از نابرخوردار بود (P=0.001).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد خودیاری عمومی دانش آموزان دختر اول ابتدایی برخوردار از خدمات مهد کودک, بهتر از خودیاری عمومی دانش آموزان دختر اول ابتدایی نابرخوردار از خدمات مهد کودک می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موحدزاده، بهرام، و صفایی اردکانی، راضیه. (1396). مقایسه رشد اجتماعی, شناختی-حرکتی و مشکلات رفتاری دانش آموزان اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک. سلامت اجتماعی، 5(1 )، 48-56. SID. https://sid.ir/paper/510379/fa

    Vancouver: کپی

    موحدزاده بهرام، صفایی اردکانی راضیه. مقایسه رشد اجتماعی, شناختی-حرکتی و مشکلات رفتاری دانش آموزان اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک. سلامت اجتماعی[Internet]. 1396؛5(1 ):48-56. Available from: https://sid.ir/paper/510379/fa

    IEEE: کپی

    بهرام موحدزاده، و راضیه صفایی اردکانی، “مقایسه رشد اجتماعی, شناختی-حرکتی و مشکلات رفتاری دانش آموزان اول ابتدایی برخوردار و نابرخوردار از خدمات مهد کودک،” سلامت اجتماعی، vol. 5، no. 1 ، pp. 48–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/510379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button