روش این پژوهش، توصیفی- پیمایشی بوده و هدف آن ارائه مدل توسعه استراتژی های گردشگری با استفاده از رسانه های نوین در راستای سند چشم انداز بیست ساله (افق 1404) است که در آن به بررسی کارکردها و ویژگی های رسانه های نوین در جامعه و استراتژی های گردشگری، سند چشم انداز گردشگری، الگوهای نظری ارتباطات توسعه و مدیریت گردشگری می پردازد. برای بررسی روابط علی بین متغیرها از معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده شد، برای دست یافتن به مدل ساختاری طی دو مرحله پرسشنامه بین اساتید ارتباطات و رسانه گردشگری در مرحله اول و در مرحله بعد جهت آزمون مدل بین مدیران و کارشناسان گردشگری توزیع شد. تا در نهایت مدل ساختاری حاصل گردد.مهم ترین دستاورد این تحقیق، ارائه مدلی است که تاثیر کارکردهای رسانه های نوین بر توسعه استراتژی های گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات را نشان داده است. با تایید فرضیه اصلی یعنی تاثیر رسانه های نوین بر توسعه استراتژی های گردشگری مشخص گردید رسانه های نوین با 0.89 و عدد معنی داری برابر 12.47 بر توسعه استراتژی های گردشگری تاثیر مثبت و معنی داری دارند.بر اساس اینکه رسانه های نوین کارکردهای خود را به درستی ایفا نمایند می توانند از نقش واسط بودن گامی فراتر نهاده و در کلیه فرایندهای توسعه استراتژی های گردشگری نقش داشته باشند. در این صورت رسانه ها تنها به عنوان ابزار به کار نمی روند، بلکه به لحاظ اهمیت جزء یکی از ارکان مهم توسعه استراتژی های گردشگری به حساب می آیند. نتایج نشان داد از میان کارکردهای رسانه ها کارکرد بسیج کنندگی با 0.71 درصد و کارکرد همبستگی رسانه های نوین با 0.69 درصد بیشترین تاثیر را از میان کارکردهای رسانه های نوین در توسعه استراتژی های گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات داشته است.