مدیریت زنجیره تامین (SCM) . یکی از به صرفه ترین رویکردهای مدیریت برای یکپارچه سازی و هماهنگی تامین کننده و تولیدکنندگان مربوطه و فعالیت های کسب و کار برای ارائه محصولات و خدمات به موقع به کاربر نهایی است. با توجه به گردشگری سلامت و زنجیره تامین خدمات، ساختار زنجیره تامین خدمات گردشگری سلامت می تواند به عنوان یک زنجیره متشکل از اعضای مختلف صنعت گردشگری سلامت باشد که اعضا یکدیگر را با هم مرتبط می سازند تا خدمات کامل پزشکی و سلامت به مصرف کننده تحویل داده شود؛ بنابراین می توان با تقویت زنجیره تامین در حوزه مذکور، به ارزش افزوده بسیار بالایی دست یافت.لذا پژوهش حاضر به بررسی اثر رویه های هدایت بر روش های زنجیره تامین گردشگری پزشکی و تاثیر روش های زنجیره تامین بر عملکرد سازمانی این زنجیره در ایران می پردازد. پژوهش، دارای ماهیتی توصیفی- تحلیلی و از نوع هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی و ترکیب آن ها با استفاده از نرم افزار SPSS بوده است. بدین منظور پرسش نامه ای در بین 312 نفر از افراد فعال در بخش های مختلف زنجیره تامین پزشکی - که به صورت تصادفی برگزیده شده بودند - توزیع گردید. پس از تحلیل های آماری با آزمون همبستگی و رگرسیون خطی بر روی داده های گردآوری شده نتایج گویای آن است که قدرت و روابط متقابل، بر شیوه فعالیت اجزای زنجیره تامین گردشگری پزشکی تاثیر مستقیم دارند این درحالی است که بر خلاف تصور اعتماد بر شیوه فعالیت اجزای زنجیره تامین تاثیری ندارند. همچنین بین مولفه های شیوه های زنجیره تامین هر سه مولفه همکاری، هماهنگی و اشتراک اطلاعات بر عملکرد سازمانی تاثیرگذارند و این تاثیر هم بر مولفه های مالی و هم غیر مالی عملکرد سازمانی است.