Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کیخا مسعود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    748
  • دانلود: 

    812
چکیده: 

مقدمه: بیماری پارکینسون یکی از رایج ترین اختلالات مزمن سیستم اعصاب مرکزی است. عوامل ژنتیکی و محیطی به عنوان ریسک فاکتورهای این بیماری شناخته شده اند. نتیجه‏گیری: چندین مطالعه نشان داده اند که بیماری های عفونی، به خصوص عفونت های سیستم اعصاب مرکزی نوکاردیایی احتمالا در ابتلاء به این بیماری نقش دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 748

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    5-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2032
  • دانلود: 

    1200
چکیده: 

مقدمه: بسیاری از مشکلات دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به اختلال در عملکردهای اجرایی مربوط است که ممکن است توسط آموزش نوروفیدبک بهبود یابند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر توجه پایدار و حافظه کاری در دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. مواد و روش ها: این مطالعه یک بررسی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ورامین در سال 1394 بود. 30 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه ای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازه گیری توجه پایدار و حافظه کاری به ترتیب آزمون های کامپیوتری CPT و N-back انجام شد. یافته ها: اختلاف معنی داری بین میانگین های توجه پایدار و حافظه کاری گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون وجود داشت. آموزش نوروفیدبک به طور معنی داری توجه پایدار و حافظه کاری در دانش آموزان پسر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی را افزایش داد. نتیجه گیری: یافته ها استفاده از آموزش نوروفیدبک جهت بهبود اختلال شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی را پیشنهاد می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2032

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1200 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    14-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    958
چکیده: 

مقدمه: مطالعات نشان می دهد که تغییرات در مدت زمان متوسط خواب تاثیرات ناخوشایندی بر عملکردهای فیزیولوژی و شناختی افراد دارد. به عبارت دیگر ثبت و تحلیل سیگنال های بیولوژیکی یکی از مطمئن ترین روش ها برای مطالعه پاسخ های احساسی هستند که شرکت کننده به ندرت قادر است آن ها را به طور داوطلبانه جعل کند. تاثیرات خواب بر پارامترهای فیزیولوژیکی افراد در پاسخ به احساسات به اندازه کافی در نظر گرفته نشده است، این مطالعه تلاش کرده است یک سنجش جامع از روش های تحلیل سیگنال، جهت آزمودن اختلاف ها در پارامترهای خودمختار شامل الکتروکاردیوگرام و هدایت الکتریکی پوست فراهم کند. مواد و روش ها: سیگنا های خودمختار 47 دانشجو در هنگام تماشای تصاویر شاد و غمگین جمع آوری و تحلیل شد. برای این منظور، طیف وسیعی از ویژگی های خطی و غیرخطی از سیگنال ها استخراج گردید و تفاوت میان دو گروه با استفاده از آزمون ناپارامتری من ویتنی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: 22 نفر از شرکت کننده ها خواب طبیعی داشتند (میانگین سن 21.32±1.67 سال) در حالی که 25 نفر از افراد خواب ناکافی (میانگین سن 21.88±1.64 سال) داشتند. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که پاسخ های فیزیولوژیکی به تحریکات احساسی به طول مدت خواب بستگی دارد. بالاترین درصد تفکیک به ویژگی های غیرخطی سیگنال GSR در پاسخ به تصاویر غمگین اختصاص دارد. از این میان شاخص های پوانکاره تفاوت معنی داری را میان دو گروه نشان داد. نتایج تحلیل خطی نیز بیانگر عملکرد بهتر سیگنال GSR در نشان دادن تفاوت میان پاسخ های احساسی دو گروه با مقدار متفاوت خواب بوده است. نتیجه گیری: یک ارتباط معنی داری میان میزان خواب و رفتار احساسی شرکت کننده ها وجود دارد. تحلیل پارامترهای خودمختار ما را قادر به بررسی این رابطه می سازد. اگرچه نتایج به نوع تحریک و روش شناسی مورد استفاده برای تحلیل داده ها بستگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 958 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

سرحدی سارا | کاشف مجید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    29-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1408
  • دانلود: 

    933
چکیده: 

مقدمه: برخی از دستگاه های حیاتی بدن از جمله دستگاه بینایی و شنوایی می توانند تحت تاثیر خستگی قرار بگیرند. هر دستگاهی می تواند بر اساس پیچیدگی وظایف و مقدار درگیری آن در پردازش اطالاعات در مغز تحت تاثیر قرار گیرد. هدف از این مطالعه سنجیدن تاثیر خستگی بر زمان واکنش بینایی و شنوایی پس از ورزش کامل بود. مواد و روش ها: 15 دختر دانشجو از دانشگاه شهید رجایی در این مطالعه شرکت کردند. آزمون بیشینه بروس برای ایجاد خستگی عمومی استفاده شد. متغییرهای وابسته شامل زمان واکنش بینایی و شنوایی است که در شرایط خستگی و غیرخستگی مقایسه شده اند. برای بررسی توزیع داده ها از آزمون کولموگروف –اسمیرنوف استفاده شد و برای بررسی تفاوت بین گروه ها از آزمون تی زوجی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که افزایش معنی داری در زمان واکنش بینایی و شنوایی در شرایط خستگی وجود دارد. با این حال داده ها نشان داد که خستگی به یک میزان بر زمان واکنش بینایی و شنوایی تاثیر گذاشته است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که خستگی عمومی به طور یکسان سیستم بینایی و شنوایی را تحت تاثیر قرار داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1408

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 933 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    809
چکیده: 

مقدمه: واریانت های توالی در ژن هایی که درگیر در سیستم التهاب هستند به خطر ابتلا به برخی از بیماری های قلبی-عروقی مانند سکته مغزی کمک می کنند. اینترلوکین -6 یک سایتوکین پلیوتروپ با بیماری های قلبی –عروقی مخصوصا سکته مغزی در ارتباط است. به عبارت دیگر، ایسکمیک مغزی و التهاب به شدت با هم ارتباط دارند. در مطالعه حاضر یک مطالعه همبستگی ژنتیکی روی دو پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (IL6 -572 , -174 G>C) در یک جمعیت ایرانی در استان خراسان انجام دادیم. مواد و روش ها: فرضیه ما در این مطالعه مورد –شاهدی بر روی بیماران سکته مغزی و کنترل های سالم که برای سن، جنس و برخی عوامل خطر کلاسیک انطباق یافته بودند، آزمایش شد. این پلی مورفیسم ها توسط روشReal Time Taq Man Probe و PCR-RFLP تشخیص داده شدند. یافته ها: پس از تعدیل عوامل خطر مخدوش کننده، همبستگی بین زنان بیماری که از سکته مغزی رنج می برند و پلی مورفیسم IL-6 -572 G>C و همچنین زیرگروه هموراژیک سکته مغزی وجود داشت. علاوه بر این بین IL-6 -174 G>C و سکته مغزی، بجز یکی از آلل ها در گروه مردان همبستگی وجود نداشت. نتیجه گیری: در نتیجه ژنوتیپ IL-6 -572 G>C ممکن است یک عامل خطر ژنتیکی باشد که خطر ابتلا به سکته مغزی در جمعیت مورد مطالعه را افزایش می دهد. با این وجود این خیلی بحث برانگیز است که آیا IL-6 -174 G>C یک ژن حساس برای سکته مغزی در این جمعیت است. این مورد نیاز به تایید در یک جمعیت بزرگ تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 809 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1908
  • دانلود: 

    1260
چکیده: 

مقدمه: بیماران مبتلا به صرع به شدت در معرض خطر ابتلاء به افسردگی هستند. پیدا کردن عوامل ایجاد کننده افسردگی در این بیماران به منظور ارائه خدمات درمانی جامع حائز اهمیت است. از این رو این پژوهش جهت پیش بینی گرایش به افسردگی بر اساس نگرش های ناکارآمد، ویژگی های شخصیتی و الگوهای ارتباطی خانواده در میان بیماران مبتلا به صرع انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی –همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به صرع بود که به بیمارستان ها و کلینیک های درمانی بندرعباس در سال 1394 مراجعه کردند که 150 بیمار با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه پنج عاملی نئو، پرسشنامه نگرش های ناکارآمد و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده برای جمع آوری داده ها استفاده شد. یافته ها: ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، برون گرایی، توافق پذیری و تجربه گرایی و همچنین الگوی ارتباطی همنوایی می توانند با هم 59.2% از واریانس افسردگی در این بیماران را تبیین نمایند. اگرچه ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی، نگرش های ناکارآمد و الگوی ارتباطی گفت و شنود نمی توانند افسردگی را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، می توان پیشنهاد داد که آموزش و مداخله در بهبود ویژگی های شخصیتی و الگوهای ارتباطی خانواده روش های موثری جهت کاهش افسردگی بیماران مبتلا به صرع هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1908

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1260 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    57-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1031
  • دانلود: 

    934
چکیده: 

مقدمه: هدف از مطالعه اخیر بررسی ارتباط بین مدل زیستی شخصیت کلونینجر و تاب آوری در بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد بود. مواد و روش ها: روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. این مطالعه روی افراد مبتلا به اعتیاد مراجعه کننده به مراکز اعتیاد شهر بناب در سال 1395 انجام شد. در میان این جمعیت، 120 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرشت و منش و میزان تاب آوری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تاب آوری همبستگی مثبت معنی داری با نوجویی، پشتکار، همکاری، خودراهبری و خودفرآوری دارد. علاوه بر این همبستگی منفی معنی داری بین آسیب پرهیزی و تاب آوری در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد وجود داشت. نتیجه گیری: داده ها نشان می دهد ابعاد شخصیتی کلونینجر می تواند تاب آوری را در میان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد پیش بینی کند. ممکن است که پیامدهایی در درمان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد وجود داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 934 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    66-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    871
  • دانلود: 

    908
چکیده: 

مقدمه: تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای می تواند سبب بهبود یا اختلال عملکرد مغز شود. این ویژگی tDCS را به ابزاری تبدیل کرده است که می تواند جهت ارزیابی تخصص عمل یافتگی نیمکره ای در برنامه ریزی حرکتی و دقت رسیدن به هدف به عنوان اجزا یادگیری و کنترل حرکتی استفاده شود. مواد و روش ها: دو مطالعه متفاوت طراحی شده است. 53 نفر دانشجوی مرد (21.34±1.61سال) و 43 نفر دانشجوی مرد (20.442±1.578) در مطالعات اول و دوم به ترتیب شرکت کردند. شرکت کننده ها به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. نواحی C3/C4 و F3/F4 به ترتیب در مطالعات اول و دوم با جریان 2 میلی آمپر تحریک شدند. آزمون Repeated Measure جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: در آزمایش اول، برنامه ریزی حرکتی گروه Left M1 (تحریک آندی چپ/کاتدی راست) به طور معنی داری در مقایسه با سایر گروه ها بهبود یافت. در آزمایش دوم، دقت رسیدن به هدف گروه قشر پیش -پیشانی -خلفی -جانبی (تحریک کاتدی راست/آندی چپ) به صورت معنی داری در مقایسه با سایر گروه ها کاهش یافت. نتیجه گیری: داده های ما پیشنهاد می کند که نیمکره چپ در برنامه ریزی حرکتی تخصص یافته است در حالی که نیمکره راست برای دقت رسیدن به هدف تخصص یافته است. این نتایج با فرضیه هیبریدی کنترل حرکت قابل تفسیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 871

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 908 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    76-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3241
  • دانلود: 

    1751
چکیده: 

مقدمه: آلژینات یک ماده طبیعی به دست آمده از جلبک دریایی قهوه ای است. داربست آلژینات به عنوان یک بیومتریال کاربردهای متعددی در مهندسی بافت دارد. این ماده دارای خواص مطلوبی مانند زیست سازگاری و تشکیل داربست بسیار متخلخل و تهیه کردن چارچوب مکانیکی برای سلول ها است. همچنین هیدروژل آلژینات به عنوان یک وسیله قابل تزریق برای کشت سلول یا انتقال دارو استفاده شده است. داربست آلژینات می تواند حفره های موجود در مغز و نخاع آسیب دیده را پر کند و چارچوبی برای رشد مجدد و اتصال آکسون ها فراهم کند. نتیجه گیری: داربست آلژینات شباهت ساختاری به ماتریکس خارج سلولی در بافت های مختلف را حفظ می کند. با دستکاری مناسب ساختار آلژینات، ممکن است که چندین نقش حیاتی در مهندسی بافت عصبی بازی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3241

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    87-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5633
  • دانلود: 

    2124
چکیده: 

مقدمه: هورمون های تیروئید اثر مهمی در تکامل و بلوغ سیستم عصبی مرکزی پستانداران قبل و بعد از تولد دارند. هورمون های تیروئید، تری یدوتیرونین و تیروکسین فرایندهای تمایز مغزی مانند سیناپتوژنزیز، رشد دندریتی و آکسونی، مهاجرت سلول های نورونی و میلین سازی را تنظیم می کند. هر آسیبی در عملکرد تیروئید و تغییرات در ذخیره هورمون های تیروئید در طول تکامل سیستم عصبی منجر به تغییرات شدید و غیرقابل برگشت در ساختار و عملکرد مغز می گردد. زمان و مدت کمبود هورمون تیروئید بر تکامل قسمت های مختلف سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد. با این وجود نشانه های نورولوژیکی معمولا در بزرگسالان هم با پر کاری تیروئید و هم با کم کاری تیروئید دیده می شود. نتیجه گیری: فهم مکانیسم های اثر هورمون های تیروئید بر نورون زایی جنین و بزرگسال برای ارتقاء درمان اختلالات نورولوژیکی ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5633

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    98-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1004
  • دانلود: 

    864
چکیده: 

مقدمه: مرگ واقعیت اجتناب ناپذیر است و هر شخصی ممکن است پاسخ و رفتاری منحصر به فرد نسبت به آن داشته باشد. آموزش مرگ به تنوعی از فعالیت ها و تجربه های آموزشی مرتبط با مرگ اشاره دارد. این موضوع های مهم معناها و نگرش ها نسبت به مرگ، فرایندهای مردن، اندوه و داغدیدگی و مراقبت از افرادی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، هستند. آمادگی برای مرگ یکی از مهم ترین وظایف در مراقبت های پایان زندگی است. با وجود اهمیت برنامه ریزی برای مراقبت های پایان زندگی، برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی دانش و مهارت کافی جهت آمادگی مراجعان خود برای قرار گرفتن در معرض مرگ را ندارند. آموزش مرگ یک رویکرد مرتبط بین المللی برای مشاوره و روان درمانی غم، داغدیدگی و خودکشی می باشد. رویکردهای مختلفی برای برنامه آموزش مرگ شامل رویکردهای تعلیمی، تجربی و مدل مفهومی 8A وجود دارد. برنامه آموزش مرگ فرم های رسمی و غیررسمی با روش های متنوعی دارد. نتیجه گیری: مدل 8A به عنوان چارچوبی برای ارائه آموزش مرگ به متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند مددکاران اجتماعی، پرستاران، پزشکان، متخصصان بالینی، روانشناسان، روانپزشکان فراهم گردیده است. مدل 8A از طریق بهبود آگاهی، دانش، نگرش و عمل در افراد می تواند رفتارهای مرتبط با مرگ را تغییر دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1004

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 864 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    110-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    4291
  • دانلود: 

    1871
چکیده: 

مقدمه: حافظه یک فرایند ذهنی بنیادی است و بدون حافظه ما قادر به هیچ چیز بجز رفتارهای کلیشه ای و رفلکس های ساده نیستیم. اختلالات حافظه به دنبال آسیب سر، سکته و بیماری های تحلیل برنده عصبی و روانشناختی شایع می باشد. یادگیری و حافظه یکی از موضوعات مهمی است که در زمینه علوم اعصاب مورد مطالعه قرار گرفته است. با در نظر داشتن مسائل اخلاقی، انسان ها به ندرت به عنوان مدل تحقیقاتی در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، آزمون های آزمایشگاهی متعددی طراحی شده است که اختلالات یادگیری و حافظه در حیوانات را به منظور یافتن راهبردهای درمان موثر ارزیابی کند. هدف از این مطالعه مروری ارزیابی رایج ترین آزمون های مورد استفاده جهت یادگیری و حافظه در موش های صحرایی از جمله: آزمون های فیلد باز، عادت کردن، ماز Y شکل، آزمون اجتنابی بازدارنده غیرفعال، اجتنابی پایین آمدن از سکو، ماز آبی موریس، آزمون اجتنابی فعال، ماز شعاعی هشت بازویی و آزمون تشخیص اشیاء جدید بود. نتیجه گیری: جهت ارزیابی انواع متفاوت حافظه (وابسته به عملکرد و طول مدت ماندگاری) آزمون های متعددی طراحی شده است. آزمون های رفتاری در زمینه یادگیری و حافظه برای بهبود درک ما از پردازش اطلاعات در مغز سالم و آسیب دیده همچنین جنبه های فیزیولوژیکی و روانی اختلالات حافظه مفید بوده اند. این ممکن است جهت طراحی درمان های جدید برای اختلالات یادگیری و حافظه در بیماران با اختلالات عصبی مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1871 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button