یکی از ابعاد مهم رفتار مصرف کننده، تصمیم گیری بدون برنامه است که در یک فرایند سریع و ناشی از هیجان و احساسات صورت می گیرد. سفرهای آنی یا بدون برنامه یکی از انواع رفتارهای آنی محسوب می شود که طی آن فرد بدون برنامه ریزی قبلی سفر می کند. دلایل مختلفی برای این نوع گردشگری می توان برشمرد؛ مانند: فشار دوستان به قصد لذت بردن و هیجان، تاثیر برنامه های بازاریابی مقصد سفر و درخواست و اصرار اعضای خانواد. هدف این مقاله، بررسی تاثیر مشارکت نوجوانان در تصمیم گیری آنی خانواده ها برای انجام سفرهای تفریحی است. در همین رابطه، مدل مفهومی تحقیق، بر اساس ادبیات و پیشینه تحقیق ارائه شده است که نشان دهنده رابطه بین متغیرهای تحقیق (اصرار نوجوانان، احساسات افراد تصمیم گیرنده و قصد مسافرت آنی اعضای خانواده) است. برای جمع آوری اطلاعات در این زمینه، در بین 384 خانواده از خانواده هایی که به استان گیلان مسافرت کرده و دارای حداقل یک فرزند نوجوان بودند، پرسش نامه هایی توزیع شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی - همبستگی است. برای بررسی داده های توصیفی از نرم افزار SPSS 19 و برای آمار استنباطی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار SmartPLS2 استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که مشارکت نوجوانان در تصمیم گیری خانواده ها بر سفرهای آنی اثرگذار است. ضمن اینکه نقش میانجی گری احساسات در رابطه بین مشارکت نوجوانان و تصمیم گیری خانواده ها برای سفرهای آنی نیز مورد تایید قرارگرفته است؛ بدین معنی که نوجوانان با مشارکت در تصمیم گیری خانواده، نه تنها بر احساسات افراد تصمیم گیرنده، بلکه از طریق این احساسات بر قصد مسافرت آنی اعضای خانواده نیز تاثیر می گذارند.