صنعت گردشگری، یکی از صنایع متنوع، بزرگ و با رشد بالا است که مهم ترین منبع درآمدی و عامل ایجاد فرصت های شغلی در بسیاری از کشورها به شمار می رود و نیزاز جمله پایه های اصلی اقتصاد جهانی محسوب می شود. بر این اساس، بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن در مباحث اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. بدین منظور، در پژوهش حاضربا استفاده از داده های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته، تأثیر پنج نهاده نوآوری ملی شامل نهادها، سرمایه انسانی، زیرساخت ها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب وکار و دو ستاده نوآوری ملی شامل ستاده های دانش و فناوری و ستاده های خلاقانه بر توسعه صنعت گردشگری در 20 کشور منتخب جهان طی دوره 2007 الی 2017 بررسی شده است. نتایج برآوردی نشان داد تأثیر کلیه نهاده ها و ستاده های نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معنادار است؛ اما ضریب تخمینی نهاده ها از سایر ابعاد، بزرگ ترو ضریب تخمینی پیچیدگی بازار از سایر ابعاد، کوچک تراست. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترلی سرمایه طبیعی، جهانی شدن، ثبات سیاسی و نرخ ارز واقعی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معناداراست.