با حرکت دانشگاه ها به سمت کارآفرین محور بودن، تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته، که بسیاری از آنان به صورت موازی انجام می شود، با داشتن یک شبکه ای از دانش و ارتباط ارگانیک بین شبکه ها، می توان زنجیره ای از دانش را در زمینه تحقیقات علوم دریایی ایجاد و ضمن حذف موازی کاری، دانش جدیدی در حوزه علوم دریایی خلق کرد. این مقاله یک مطالعه کیفی بوده که در دو مرحله صورت گرفته است، در مرحله اول پژوهشگران ضمن بررسی ادبیات شرکت های زایشی، با مطالعه اسناد، و مصاحبه با خبرگانی از واحدهای پارک علم و فناوری و متخصصان مدیریت دانش، به روش تکنیک مصاحبه باز و عمیق، با رویکرد اکتشافی بحث شبکه های زایشی دانش علوم دریایی را در شرکت های زایشی پژوهشی وابسته به دانشگاه های علوم دریایی را مورد بررسی قرار دادند، در مرحله دوم با اجرای فرآیند دلفی با در نظر گرفتن مدل سه شاخگی، مولفه های هر فاز شرکت های زایشی در ارتباط با شبکه های زایشی دانش علوم دریایی مشخص شدند. پس از اعتباربخشی ساختار مدل و کسب اطمینان از هماهنگی درونی آن با مراجعه به صاحبنظران، مدل نهایی تحقیق ارائه شد. با اجرای فرایند دلفی در دو مرحله، پس از حذف مولفه های با میانگین کمتر از عدد 3.5 در طیف لیکرت، تعداد 3 مولفه شکل گیری و پیدایش، 2 مولفه آزمایش فنی و تجاری تحقیقات، و 2 مولفه راه اندازی و توسعه، شرکت های زایشی تاثیرگذار بر شبکه های زایشی دانش، با ضریب کندال W=0.75 مورد توافق و اجماع صاحبنظران قرار گرفت.