Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1257
  • دانلود: 

    857
چکیده: 

مقدمه: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه، مشکلات مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب و نگرانی بیشتری را تجربه می کنند. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه بود.مواد و روش ها: طرح پژوهش به صورت نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه بعد از نمونه گیری هدفمند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از فرم والد پرسشنامه Conners به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا، برای گردآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به تفاوت معنی دار آماری بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی اضطراب و نگرانی در گروه مداخله شد (p<0.001). به این صورت که در مرحله پس آزمون بعد از کنترل نمرات پیش آزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اضطراب و نگرانی کمتری را گزارش نمودند.نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علایم اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 857 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    12-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    625
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

مقدمه: تجارب اخیر در رابطه با حوادث و بلایای طبیعی، خشونت، عملکردهای تروریستی و تهدید پاندمی هایی نظیر آنفلوانزا ضرورت اتخاذ تدابیری برای آمادگی مدارس جهت مواجهه با بلایا، بحران ها و حوادث در مدرسه را نشان می دهد. این مطالعه با هدف تعیین تدابیر مدارس شهر رفسنجان برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا انجام گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، تدابیر 153 مدرسه شهر رفسنجان در سال 1392، برای مقابله با خطر بروز حوادث و بلایا با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل ویژگی های مدارس، وجود امکانات و تجهیزات مدارس و تدابیر مدارس در مواجهه با حوادث و بلایا بررسی شد. پژوهشگران در مدارس حضور یافته و پرسشنامه ها با کمک مدیران مدارس تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: در این پژوهش 153 مدرسه مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها نشان داد میانگین و انحراف معیار تجهیزات و امکانات موجود در مدارس 11.10±9.71 بود. آنالیز واریانس یک طرفه اختلاف آماری معنی داری بین مقطع تحصیلی و امتیاز به دست آمده از امکانات و تجهیزات موجود در مدارس نشان داد (p=0.034) به طوری که میانگین تجهیزات در مدارس ابتدایی بالاتر بود. همچنین بین امتیاز به دست آمده از امکانات و تجهیزات موجود در مدارس و وجود مربی بهداشت در مدارس ارتباط معنی داری مشاهده گردید و نتایج نشان داد که میانگین تجهیزات در مدارسی که مربی بهداشت داشتند بالاتر بود (p=0.001).نتیجه گیری: با توجه به عدم دسترسی مدارس به تجهیزات و امکانات پیشرفته، نتایج مطالعه حاضر می تواند اطلاعات پایه ای برای اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب جهت تجهیز مدارس به وسایل مورد نیاز و آموزش پرسنل جهت مواجهه با حوادث و بلایا در اختیار مسئولین امر قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 625

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    19-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    471
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

مقدمه: سازگاری بهتر با محیط نیاز به تعادل آمادگی حرکتی و ترکیب بدنی در افراد دارد. پژوهش حاضر، با هدف مقایسه آمادگی حرکتی در دختران نوجوان با وزن طبیعی و نابهنجار شهر کاشان در سال 1394 صورت گرفت.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 150 نفر از دانش آموزان دختر 15-12 ساله شهر کاشان که از طریق نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند، مورد مطالعه قرار گرفتند. شاخص توده بدنی بالاتر از صدک 85 استاندارد مرکز کنترل بیماری ها به عنوان اضافه وزن و چاقی، بین صدک 85-5 به عنوان وزن طبیعی و کمتر از صدک 5 به عنوان لاغر شناخته شد. آزمون های آمادگی جسمانی شامل چابکی، سرعت، تعادل، زمان پاسخ و توان از افراد گرفته شد. روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش، آزمون تحلیل واریانس چند متغیری به همراه آزمون تعقیبیScheffe  بود.یافته ها: میانگین زمان آزمون تعادل در گروه های لاغر، طبیعی و اضافه وزن / چاق به ترتیب 9.43±5.54، 10.17±5.65 و 22.20±2.22 ثانیه؛ میانگین آزمون توان 27.37±5.39، 26.75±6.78 و 24.24±4.77 سانتی متر؛ میانگین زمان سرعت 6.19±0.50، 6.26±0.45 و 6.67±0.74 ثانیه؛ میانگین زمان آزمون چابکی 14.23±2.39، 14.53±2.82 و 16.08±2.88 ثانیه و میانگین زمان پاسخ 30.15±0.27، 2.27±0.2 و 2.32±0.28 ثانیه بود. بین گروه های لاغر و نرمال با گروه چاق و دارای اضافه وزن، در خرده مقیاس های تعادل (p=0.005)، توان (p=0.038)، سرعت (p=0.015) و چابکی (p=0.006) تفاوت معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: به نظر می رسد که مقدار شاخص توده بدنی با آمادگی حرکتی دختران ارتباط دارد، به طوری که دانش آموزانی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند، از نظر آمادگی حرکتی، ضعیف تر از سایر دانش آموزان هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    29-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

مقدمه: برای ارائه خدمات موثر به جامعه باید مفاهیم حرفه ای را در دامنه اعتقادی و فرهنگی همان جامعه تعریف کرد. از آنجا که محیط و جامعه از مفاهیم مهم در پرستاری به شمار می روند که مفهوم یابی آنان در راستای ارتقاء سلامت جامعه بسیار مهم است. لذا در این مطالعه مفهوم محیط و جامعه بر مبنای متون اسلامی تعریف می گردد.مواد و روش ها: این مطالعه با شیوه اقتباس مفهوم در تعریف مفهوم واکر و اوانت (2005) در سال 94-1393 انجام شد. در نهایت پس از مطالعه متون اسلامی و تفاسیر شیعی، مفهوم از تئوری آیت الله جوادی آملی و استاد شهید مرتضی مطهری اقتباس گردید و منطبق با پرستاری و مشخصه های آن بازتعریف شد.یافته ها: در اسلام دو جزء محیط طبیعی و اجتماعی وجود دارد که دائما انسان با آنان در تعامل است به علاوه، این دو بر یکدیگر هم اثر دارند. محیط طبیعی بر اساس خلیفه اله بودن انسان در زمین وظیفه دارد در خدمت انسان باشد. اصلاح یا فساد محیط طبیعی بر انسان موثر است ولی تعیین کننده نهایی خود انسان است. انسان و محیط اجتماعی هر کدام هویتی مستقل دارند. انسان نیاز به زندگی اجتماعی دارد و اجتماع نیز از افراد تشکیل شده، این دو ضمن اثرگذاری برهم، برطرف کننده مسوولیت انسان برای ارتقا خود نیستند.نتیجه گیری: از آنجا که در تعریف اسلامی انسان علیرغم اثرپذیری از محیط مطیع آن نیست، این تفاوت معنایی ایجاد شده سبب می شود عملکرد پرستاران در سلامت جامعه تنها برگرفته از رخدادهای زندگی انسان و بر اساس تجربیات او نباشد. به علت این تفاوت مهم اسلام با الگوهای سلامت جامعه متداول، نیاز به طراحی برنامه های سلامت جامعه بر مبنای مفهوم اسلامی احساس می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    38-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    881
چکیده: 

مقدمه: نوجوانی در چرخه رشد افراد، دوره ای بحرانی محسوب می شود که عوامل متعددی می توانند بر آن تاثیر گذاشته و مسیر رشدی نوجوان را دچار تغییر مثبت و یا منفی نماید. بر همین اساس هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبک های مقابله ای دختران نوجوان بود.مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دختران نوجوان 14-11 ساله شهر اصفهان که در سال تحصیلی 1394-1393 مشغول به تحصیل بودند، بود. جهت انتخاب حجم نمونه 250 نفری، از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های شیوه های فرزندپروری، مقیاس سبک های مقابله ای و پرسشنامه بلوغ اجتماعی بود. داده های حاصل از پژوهش با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد مساله مدار با مشارکت والدین (r=0.23) و ضعف در نظارت (r=-0.38)، راهبرد هیجان مدار با عدم ثبات در برخورد (r=0.29) راهبرد گریز - اجتناب با ضعف در نظارت (r=0.37)، کفایت شخصی با فرزندپروری مثبت (r=0.33)، کفایت میان فردی با مشارکت والدین (r=0.25) و با فرزندپروری مثبت (r=0.36)، مقیاس کفایت اجتماعی با مشارکت والدین (r=0.41) و فرزندپروری مثبت (r=0.30) دارای رابطه معنی دار می باشد.نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش که نشان از رابطه بین شیوه های فرزندپروری با بلوغ اجتماعی و سبک های مقابله ای دختران نوجوان داشت، چنانچه والدین تحت آموزش های فرزندپروری نوین قرار گرفته و با اصول علمی و اساسی فرزندپروری آشنا شوند، بر بلوغ اجتماعی و سبک های مقابله ای دختران نوجوان تاثیرگذار خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 881 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    671
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

مقدمه: مداخلات روان شناختی نقش مهمی در پیشگیری و درمان اعتیاد ایفا می نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان بهزیستی بر اضطراب، استرس و افسردگی در مردان تحت درمان اجتماع مدار در برهه زمانی شهریور ماه لغایت بهمن ماه 1395 صورت پذیرفت.مواد و روش ها: در یک مطالعه تجربی، از میان مصرف کنندگان مت آمفتامین تحت درمان در مرکز اجتماع مدار وردیچ، 30 بیمار مرد به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و پس از انجام غربالگری بر اساس شاخص های اضطراب، استرس و افسردگی در نهایت 24 بیمار در قالب دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) تحت بررسی قرار گرفتند. درمان بهزیستی طی 12 جلسه و به صورت جلسات یک ساعته هفتگی به گروه آزمایش ارائه شد. همچنین دو بار در هفته تست ادرار با آستانه مفروض سی صد نانوگرم در میلی لیتر به منظور احراز اطمینان از پایبندی به پرهیز از مصرف به عمل آمد. داده ها توسط آزمون های مجذور کای و t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: تحلیل یافته ها نشان داد که درمان بهزیستی بر شاخص اضطراب اثربخشی معنی داری داشته است (20.84±2.51) در گروه آزمایش در برابر (24.32±2.13) در گروه کنترل، (p<0.01)، گرچه درمان مذکور بر دو شاخص استرس و افسردگی اثربخشی معنی داری نشان نداد (p>0.05).نتیجه گیری: یافته های این مطالعه می تواند چشم انداز امیدوار کننده ای از اثربخشی درمان های مثبت گرا بر شاخص های روان شناختی مصرف کنندگان مواد را ترسیم نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 671

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بنی طالبی ابراهیم

نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    57-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    708
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

مقدمه: عملکرد سیستم ایمنی بدن با افزایش سن کاهش می یابد. بهبود عملکرد ایمنی از طریق فعالیت ورزشی بسیار اهمیت دارد. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر 8 هفته تمرین ترکیبی بر غلظت لاکتوفرین افراد سالمند غیرفعال است.مواد و روش ها: در این تحقیق نیمه تجربی، تعداد 21 نفر از زنان سالمند سالم غیرفعال با دامنه سنی 65-60 سال انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه تمرین ترکیبی 12 نفر و کنترل 9 نفر تقسیم شدند. برنامه تمرینی به مدت 8 هفته و 3 روز در هفته انجام شد. برنامه تمرین استقامتی شامل کار بر روی دوچرخه ثابت با شدت 88-60 درصد حداکثر ضربان قلب و برنامه تمرین قدرتی شامل تمرین های منتخب بالاتنه و پایین تنه (با شدت 75-40 درصد حداکثر تکرار بیشینه (1RM)، 12-8 بود. 24 ساعت قبل و 48 ساعت پس از اتمام دوره تمرینی، خونگیری به منظور ارزیابی غلظت سرمی لاکتوفرین به روش الایزا انجام شد. از آزمون تی وابسته جهت تغییرات درون گروهی و از آزمون تی مستقل جهت بررسی اختلاف بین دو گروه استفاده شد.یافته ها: میزان لاکتوفرین به طور معنی داری در گروه تجربی کاهش یافت (p<0.012). همچنین 8 هفته تمرین ترکیبی منجر به کاهش وزن، BMI و درصد چربی بدن گردید (p<0.05).نتیجه گیری: 8 هفته تمرین ترکیبی، ترشح لاکتوفرین را در زنان سالمند کاهش می دهد و این کاهش ممکن است فرد را در معرض خطر بیشتر عفونت و بیماری قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت جامعه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    66-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    462
  • دانلود: 

    509
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 462

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 509 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button