Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,225
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

791
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه, مشکلات مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب و نگرانی بیشتری را تجربه می کنند. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه بود.مواد و روش ها: طرح پژوهش به صورت نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه بعد از نمونه گیری هدفمند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از فرم والد پرسشنامه Conners به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا, برای گردآوری داده ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی, به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به تفاوت معنی دار آماری بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی اضطراب و نگرانی در گروه مداخله شد (p<0.001). به این صورت که در مرحله پس آزمون بعد از کنترل نمرات پیش آزمون, گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اضطراب و نگرانی کمتری را گزارش نمودند.نتیجه گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علایم اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه, آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، مسعود، و حسینی رمقانی، نسرین السادات. (1395). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه. سلامت جامعه، 10(4 )، 1-11. SID. https://sid.ir/paper/262875/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی مسعود، حسینی رمقانی نسرین السادات. اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه. سلامت جامعه[Internet]. 1395؛10(4 ):1-11. Available from: https://sid.ir/paper/262875/fa

    IEEE: کپی

    مسعود صادقی، و نسرین السادات حسینی رمقانی، “اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی - کمبود توجه،” سلامت جامعه، vol. 10، no. 4 ، pp. 1–11، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262875/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا