Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    954
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف: فناوری رایانش ابری امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته و با ایجاد مزایایی همچون کاهش هزینه ها، در دسترس بودن و یکپارچگی اطلاعات، راه خود را به صنعت مراقبت بهداشتی و درمانی باز کرده است. در این مطالعه نگرش پرستاران نسبت به فناوری رایانش ابری به منظور تعیین مزایا، موانع و زیرساخت های مورد نیاز برای پیاده سازی مورد بررسی قرار گرفته است. روش ها: این مطالعه در سال 1396 در بیمارستان فارابی تهران به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفت. جامعه پژوهش پرستاران شاغل در این بیمارستان بودند و روش نمونه گیری تمام شماری (310 پرستار) بود. پس از تکمیل خود ایفا پرسشنامه ها و ورود داده ها به نرم افزارSPSS با استفاده از آزمون های پیرسون و ANOVAآنالیز آماری انجام شد. نتایج: در این مطالعه 228 نفر (181زن و 47 مرد) شرکت کردند. مهم ترین (50/± 4/06) مزیت استفاده از رایانش ابری در بیمارستان ها انتقال آسان داده و دسترسی بهتر به مدارک بیماران بود. تحت وب بودن نرم افزارهای بیمارستانی (54/± 95/3) مهم ترین پیش نیاز برای به کارگیری این فناوری در بیمارستان ها می باشد. همچنین اصلی ترین (± 833/68) مانع برای اجرا، عدم توانایی ارسال داده ها به بستر اینترنت توسط سیستم های اطلاعات بالینی بود. نتیجه گیری: با توجه به مزیت فناوری رایانش ابری مانند دسترسی سریع به اطلاعات و ایجاد ارتباطات بهینه بین سازمان های مراقبت بهداشتی و درمانی باید با سیاست گذاری های صحیح موانعی همچون نبود شبکه مناسب داده در بیمارستان ها، عدم تعامل پذیری سیستم های اطلاعات بیمارستانی و مشکلات مربوط به اینترنت جهت پیاده سازی این فناوری در آینده برطرف گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 954

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    8-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1409
  • دانلود: 

    931
چکیده: 

هدف: دانشگاه ها منشأ تحولات جامعه در عرصه های مختلف بوده و دانشجویان به عنوان ارکان اصلی دانشگاه، پیکره اصلی سازمان ها و ارگان های مختلف جامعه را تشکیل می دهند. بدین منظور، داشتن اطلاعات در مورد وضع موجود و نگرش دانشجویان ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی دانشجویان رشته فناوری اطلاعات سلامت نسبت به انتخاب رشته و رضایت آن ها از رشته تحصیلی و دیدگاه آن ها به آینده شغلی خود صورت گرفته است. روش ها: در این پژوهش مقطعی کلیه دانشجویان در حال تحصیل فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 1396-1395 به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد با 37 سؤال در سه بخش آگاهی نسبت به انتخاب رشته، سنجش رضایت از رشته و دیدگاه نسبت به آینده شغلی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج: به طور کلی آگاهی دانشجویان نسبت به انتخاب رشته فناوری اطلاعات سلامت و میزان رضایت از رشته تحصیلی کمتر از حد متوسط و دیدگاه نسبت به آینده شغلی بالاتر از حد متوسط ارزیابی گردید. نتیجه گیری: برای بهبود میزان رضایتمندی دانشجویان، لازم است متقاضیان ورود به آموزش عالی در مشاوره های کنکوری به شکل مناسبی راهنمایی شوند تا انتخاب رشته های آنان از روی آگاهی، علاقه و رغبت باشد و پس از ورود به دانشگاه دچار نارضایتی و یأس نشوند. در این راستا لازم است متولیان امر در ایجاد زمینه استخدام و استفاده از دانش فارغ التحصیلان برنامه ریزی های لازم را به عمل آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1409

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 931 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

لک بالا پروین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    18-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    717
  • دانلود: 

    543
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی اساتید و دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی انجام شد. روش ها: پژوهش توصیفی-مقطعی حاضر در سال 1394-1393 انجام شد. جمعیت موردپژوهش 162 نفراز دانشجویان و اساتید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر اهداف پژوهش گردآوری شد. برای استانداردسازی و معتبر کردن پرسشنامه از متخصصین برای بررسی کیفی پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفا-کرونباخ بررسی شد. وداده های پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: آزمون دقیق فیشر تفاوت معناداری بین دو گروه اساتید و دانشجویان در آگاهی از کاربرد GIS در حوزه سلامت را نشان داد (029/0=P). هر دو گروه از اساتید و دانشجویان و نمره کل آنان از سوالات آگاهی از حد وسط نمره پایین تر بودند. بین میزان آگاهی دانشجویان و اساتید از GIS در ارائه تصویری از نحوه ارائه خدمات بهداشتی و امکانات موجود تفاوت معنی داری وجود داشت (049/0=(P گر چه میانگین نمره آگاهی در بین دو گروه کم بود. نتیجه گیری: نتایج مبین این است که سطح آگاهی هر دو گروه کم بوده است که احتمالا به نفایص آموزشی دانشگاهی در برنامه ریزی آموزشی گرو های بهداشتی در دانشگاهها و کمبود واحدهای درسی در خصوص سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد. با توجه به کاربردهای زیاد این سیستم در برنامه ریزیهای درمانی و آموزشی لزوم آموزش کاربردی آن در دانشگاههای علوم پزشکی ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 543 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    26-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    805
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

هدف: یکی از تازه ترین روند یا روش ها در آموزش درون خطی، به رشد فراوان موک ها مربوط می شود. هدف مطالعه حاضر بررسی انگیزه، دلایل و دانش فراگیران در استفاده از موک است. روش ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش مطالعه حاضر را کلیه اعضای گروه بحث الکترونیک کتابداری و اطلاع رسانی مشهد و گروه بحث علم اطلاعات و دانش شناسی ایران تشکیل داد. داده های به دست آمده بعد از ورود به نرم افزار آماری Excell با استفاده از آمارهای توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج بررسی انگیزه، دلایل و دانش فراگیران در استفاده از موک، نشان داد که عامل به روز کردن دانش به عنوان مهم ترین عامل انگیزشی فراگیران شناخته شده است. بیش از نصف فراگیران به طور متوسط از موک استفاده می کردند. اکثر فراگیران اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند. نتیجه گیری: ازآنجاکه اکثر فراگیران اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند، لزوم تشکیل کارگاه های آموزشی به منظور معرفی و آشنایی با موک در تولید و ارائه موک توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 805

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    35-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    649
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

هدف: توجه به کیفیت و عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان ها به دلیل و نقش مهم این بخش در سلامت و درمان بیماران حیاتی است. مدل کیفیت بنیاد اروپایی ابزاری مناسب جهت ارزیابی سطح کیفیت خدمات این بخش است. هدف این پژوهش ارزیابی بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با استفاده از این مدل است. روش ها: مطالعه حاضر توصیفی بوده و به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1397 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل پنج نفر مدیر و 54 نفر از کارکنان بخش های مدارک پزشکی بود. کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه 50 سؤالی تعدیل شده الگوی تعالی سازمانی گردآوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS در قالب آمارهای توصیفی تجزیه و تحلیل شده است. نتایج: بخش های مدارک پزشکی مورد مطالعه از 1000 امتیاز کل این الگو، 9/411 امتیاز کسب کرد که 37/232 امتیاز به معیار توانمند سازها و 57/179 امتیاز به معیارهای نتایج اختصاص داشت. در حوزه توانمند سازها شراکت ها و منابع بیشترین (76/51 درصد) و فرایندها (08/18 درصد) کمترین امتیاز را کسب کردند. در حوزه نتایج، نتایج کارکنان بیشترین (93/47 درصد) و نتایج مشتری (16/43 درصد) کمترین امتیاز را کسب کردند. نتیجه گیری: عملکرد بخش های مدارک پزشکی مورد مطالعه در رده پایین تر از متوسط قرار داشت؛ بنابراین، طراحی و مدیریت فرایندهای بخش، شناسایی و اولویت بندی فرصت های بهبود در بخش، بهبود روابط بخش با ذینفعان، انطباق خدمات و امکانات بخش با نیازهای ذینفعان و توجه به بهبود مستمر به منظور ارتقای عملکرد این بخش ها ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 649

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    44-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    779
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

هدف: دستیابی به کیفیت بالا در فرایندهای ثبت سرطان علاوه بر وجود دستورالعمل استاندارد شده به مجموعه ای از حداقل داده های تعریف شده نیاز دارد. تعیین مجموعه حداقل داده ها، موجب اطمینان از جمع آوری همه داده های ضروری به صورت یکپارچه می شود و در جامعیت داده ها نقش دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی تطابق عناصر داده ها در سیستم اطلاعات آزمایشگاهی مراکز پاتولوژی هرمزگان با مجموعه حداقل داده ها در برنامه ثبت سرطان جمعیتی انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی، یک مطالعه مقطعی است که در آن داده های موجود در سیستم اطلاعاتی آزمایشگاه، با مجموعه حداقل داده ها مقایسه شد. ابزار جمع آوری داده ها، یک چک لیست حاوی 30 گویه در 3 بخش شامل مشخصات کلی آزمایشگاه پاتولوژی، ساختار گزارشات پاتولوژی، سیستم اطلاعاتی مراکز پاتولوژی بود. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی انجام شد. نتایج: همه عناصر اطلاعات هویتی بیمار، اطلاعات ارائه دهنده خدمت و داده های مربوط به تاریخ پذیرش نمونه و نوع نمونه، عناصر اطلاعاتی تشخیص پاتولوژی و تاریخ گزارش دهی در همه نرم افزارهای پاتولوژی موجود بود. همه سیستم های اطلاعاتی آزمایشگاه های پاتولوژی، بخش مربوط به تاریخ گزارش را داشتند و فقط 44 درصد آن ها، یک بخش اختصاصی برای کدهای تشخیصی داشتند که کاربران از وجود آن یا از کاربرد آن، اطلاعاتی نداشتند. نتیجه گیری: تطابق سیستم اطلاعات آزمایشگاهی با مجموعه حداقل داده های مختص ثبت سرطان جمعیتی نشان داد همه داده های ضروری در سیستم اطلاعات آزمایشگاهی موجود است و باید در خصوص تکمیل آن ها به پرسنل آزمایشگاه های پاتولوژی، یادآوری شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 779

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    51-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1275
  • دانلود: 

    726
چکیده: 

هدف: بیماری های قلبی بیماری های مزمن و شایعی هستند که علاوه بر تحمیل بار مالی و بهداشتی زیاد بر افراد و جوامع، منجر به مرگ، ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی خواهند شد. پزشکی از راه دور رویکردی امیدوار کننده برای بهبود مراقبت از این افراد است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی و اثربخشی پزشکی از راه دور در مدیریت و نظارت بر بیماری های قلبی است. منابع اطلاعات یا داده ها: مطالعه حاضر مروری نظامند است که در آن مقالات مربوط به کارایی و اثربخشی پزشکی از راه دور در مدیریت و نظارت بر بیماری های قلبی در بازه زمانی مارس 2011 تا جولای 2017 با استفاده از کلیدواژه های در نظر گرفته شده و همچنین عملگر AND از پایگاه داده هایProQuest، Science Direct، Pubmed، Scopus و Google Scholar استخراج شدند. روش های انتخاب مطالعه: پس از غربالگری عنوان و چکیده مقالات، 21 مطالعه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت غربالگری مقالات از معیارهای چاپ مقالات به زبان انگلیسی، مرتبط بودن مقالات به کارایی و اثربخشی پزشکی از راه دور در مدیریت و نظارت بر بیماری های قلبی و دسترسی به متن کامل مقالات استفاده شد. ترکیب مطالب و نتایج: پزشکی از راه دور به تشخیص به موقع بیماری های قلبی، تسهیل دسترسی بیماران به متخصصان، کاهش طول مدت اقامت و تخصیص موثر منابع منجر شده و در کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت زندگی دخل و تصرف موثر و بی نظیری داشته است. همچنین یافته ها بیانگر آن بودند که کشورهای پیشرفته در بکارگیری پزشکی از راه دور به منظور مدریت و نظارت بر بیماری های قلبی همواره نسبت به سایر کشورها پیشگام تر بوده اند. نتیجه گیری: استفاده از پزشکی از راه دور می تواند به عنوان راه حلی عملی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های مختلف خصوصاً بیماری های قلبی جهت غلبه بر محدودیت های زمانی و مکانی ارائه گردد. این فناوری همچنین با ایجاد انگیزه در بیماران، خودکنترلی، مدیریت علائم بالینی و ارائه برنامه غربالگری، بهبود وضعیت سلامت را به حداکثر رسانده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 726 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امتی الهه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    60-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5559
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

هدف: استفاده از دوره های آموزشی رایگان به منظور کسب دانش و مهارت های مختلف حائز اهمیت است. با درک اهمیت و ضرورت نیاز به تولید دوره های آزاد درون خطی گسترده یا موک ها توسط دانشگاه های مختلف، هدف از مطالعه حاضر بررسی دوره های آموزشی سایت مکتب خانه است. روش ها: این مطالعه از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دوره های آموزشی ارائه شده سایت مکتب خانه بود. داده ها با استفاده از روش مشاهده مستقیم از سایت مکتب خانه گرد آوری شده اند و دوره های آموزشی ارائه شده بر اساس مشارکت دانشگاه ها، مقطع تحصیلی، زبان، رشته، دروس ارائه شده، مورد بررسی قرار گرفتند. داده های به دست آمده بعد از ورود به نرم افزار آماری Excel با استفاده از آمارهای توصیفی (فراوانی و در صد فراوانی) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد، بیشترین دوره های ارائه شده مربوط به دانشگاه صنعتی شریف و رشته های برق، فیزیک، کامپیوتر و ریاضی بود. بیشترین دوره های آموزشی به صورت تخصصی و برای مقطع کارشناسی ارائه گردید. 80 درصد از دوره های آموزشی به زبان فارسی و 20 درصد به زبان انگلیسی ارائه گردید. نتیجه گیری: علیرغم اینکه سایت مکتب خانه، جهت دستیابی سریع به دوره های آموزشی رایگان دانشگاه ها و مؤسسات ایجاد شده است، میزان مشارکت دانشگاه های مختلف بسیار اندک بود. پیشنهاد می شود سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام آموزشی به تولید و افزایش دوره های آموزشی رایگان توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5559

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button