Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

عبدالهی محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    483-499
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    719
  • دانلود: 

    255
چکیده: 

انسان در دوره معاصر اهمیت مفاهیم اجتماع و جماعت را هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی درک کرده است. اجتماع انسانی نه تنها سرمایه ای برای رفع نیازها بوده، بلکه محور عنایت الهی است. این مساله به طور مکرر در روایات بیان شده است. چه رازی در جماعت است که منشا عنایت الهی است؟ نخست، مفهوم جامعه با مفهوم اجتماع متفاوت است، دوم، اجتماع انسانی دست کم بر پایه دو امر بسیار مهم مورد توجه خداوند است: الف) اجتماع نقطه اعتدال برای دوری انسان از افراط و تفریط در عمل و نظر است، ب) اجتماع جلوه وحدت است. وحدت سرمایه مهمی برای غلبه بر دشواری ها است. این سخن به این معنا نیست که جماعت و اجتماع هرگز خطا نمی کند و همراهی جماعت به هر نحوی انسان را به سعادت می رساند. جامعه ای به خطا نمی رود که مشمول عنایت الهی باشد و عنایت الهی مشروط است، نه مطلق. اجتماع فقط در صورتی که بر پایه تعالیم الهی شکل گیرد می تواند کاربردهای بسیار مهم خود را داشته باشد. مفهوم سرمایه اجتماعی ناظر به مرحله تعالی یافته اجتماع است، یعنی مرحله ای که انسان ها اجتماع را انتخاب کرده اند و آن را وطن اصلی خود تلقی می کنند، به همین دلیل هم جلوه های برادری، محبت و همزیستی در اجتماع جلوه می کند و منشا عادت و خوشبختی انسان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 719

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 255 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    501-519
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    557
  • دانلود: 

    503
چکیده: 

مفهوم سرمایه اجتماعی در بستر و خاستگاهش (غرب) بارها مورد بحث قرار گرفته و آثار متعددی در این زمینه منتشر شده است، اما در ایران، به خصوص در بستر مفاهیم اسلامی مفهومی نوپاست و جای خالی پژوهش های جدی و علمی در این زمینه احساس می شود. از این رو، هدف این مقاله استخراج الگویی از سرمایه اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلامی است. روش این پژوهش کیفی و با رویکرد استقرایی است. به منظور استخراج مطالب از منابع اسلامی (در این پژوهش به طور خاص بر کتاب میزان الحکمه تاکید است)، تکنیک تحلیل مضمون به کار گرفته شد. در پایان، به دلیل یکسان نبودن روایات، ماتریسی چهاربخشی در دو محور به دست آمد. یک محور آن مخاطب روایات «سطح خرد» معادل توده مردم و «سطح کلان» معادل مدیران و حاکمان و محور دیگر محتوای روایات (زیرا برخی روایات ناظر بر رفتار خاص، و برخی دیگر ناظر بر نگرش و اندیشه بودند) بود. بر این اساس، سرمایه اجتماعی متکی بر آموزه های اسلامی چهار سطح دارد که شامل سطح رفتاری و خرد، رفتاری و کلان، نگرشی و خرد، و نگرشی و کلان می شود. همه این ارکان تحت لوای اعتماد به وعده های الهی قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 557

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 503 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    521-541
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1031
  • دانلود: 

    1154
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر احساس امنیت اجتماعی بر سرمایه و نشاط اجتماعی است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ شیوه اجرای پژوهش در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش جوانان18 تا 29 ساله خرم آباد است که بر اساس فرمول کوکران 384 نفر از آن ها به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن با به کارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آن ها با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS18 به کار گرفته شد.نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95 درصد احساس امنیت اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر سرمایه و نشاط اجتماعی جوانان خرم آباد می گذارد. از طرف دیگر، یافته های پژوهش نشان داد سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر نشاط اجتماعی جوانان خرم آباد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1154 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    543-561
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    643
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

هدف از این مطالعه، شناسایی رابطه سرمایه اجتماعی با رفتارهای شهروندی سازمانی است. روش تحقیق توصیفی - همبستگی بوده که طی آن 234 نفر از کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گلستان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب و مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد بوده که اعتبار آن با بررسی اعتبار محتوا تایید شده و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای مفاهیم سرمایه اجتماعی و رفتارهای شهروندی سازمانی به ترتیب 0.896 و 0.780 تایید شد. یافته ها نشان داد میانگین سرمایه اجتماعی و رفتارهای شهروندی سازمانی 3.184 و 3.715 است که به ترتیب در حد متوسط و متوسط روبه بالا ارزیابی می شود. سایر نتایج حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (به جز اعتماد) با رفتارهای شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون رگرسیون نشان داد در مجموع، 23.4 درصد از تغییرات متغیر وابسته (رفتارهای شهروندی سازمانی) از طریق دو بعد از عامل کلی سرمایه اجتماعی یعنی مشارکت و دوستی ها و بخشش و روحیه داوطلبی تبیین می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 643

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    563-582
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1831
  • دانلود: 

    1076
چکیده: 

اشتیاق شغلی کارکنان در یک سازمان می تواند به عوامل مختلفی مانند جامعه پذیربودن و هویت سازمانی افراد وابسته باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه جامعه پذیری سازمانی با اشتیاق شغلی معلمان دوره های ابتدایی و متوسط در سال تحصیلی 96-1395 بوده است.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل همه معلمان شاغل در آموزش وپرورش شهر سمنان (1350 نفر) بود. شرکت کنندگان 280 نفر از معلمان دوره ابتدایی و متوسطه اول (176 نفر معلمان دوره ابتدایی، 104 نفر معلمان دوره متوسطه) بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و پرسشنامه های جامعه پذیری سازمانی، هویت سازمانی و اشتیاق شغلی را تکمیل کردند. داده ها با مدل سازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار Lisrel تحلیل شد. یافته ها نشان داد بین جامعه پذیری سازمانی، هویت سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. جامعه پذیری سازمانی بر اشتیاق شغلی، و جامعه پذیری سازمانی بر هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری می گذارد. همچنین، هویت سازمانی بر اشتیاق شغلی و هویت سازمانی اثر مثبت و معناداری می گذارد و در نهایت، جامعه پذیری سازمانی با میانجی گری هویت سازمانی اثر غیرمستقیم و معناداری بر اشتیاق شغلی معلمان می گذارد. جامعه پذیری سازمانی هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجی گری هویت سازمانی می تواند اشتیاق شغلی معلمان را تحت تاثیر قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1831

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1076 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    583-605
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    792
  • دانلود: 

    400
چکیده: 

کارآفرینی فرایندی اجتماعی- اقتصادی و تحت تاثیر وجود پیوندها و ارتباطات اجتماعی است. تحقیقات متعددی افزایش فعالیت های کارآفرینانه را به سرمایه اجتماعی پیوند داده اند. بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی در کسب وکارهای کوچک و متوسط انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل همه کارکنان شرکت های کوچک و متوسط منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در سال 1395 به تعداد 721 نفر بوده است. از این تعداد 251 نفر به شیوه طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1988) و کارآفرینی سازمانی هیل (2003) به کار گرفته شد.روایی محتوایی پرسشنامه ها بر اساس نظر خبرگان، و روایی سازه آن با روش تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. پایایی آن ها نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. داده های جمع آوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی سازمانی در کسب وکار های مورد مطالعه می گذارد. همچنین، ابعاد سرمایه ساختاری، رابطه ای و شناختی به ترتیب، اثر بیشتری بر کارآفرینی سازمانی می گذارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 792

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 400 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    607-628
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1116
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

امروزه به دلیل ظهور سه روند عمده رقابت شدید بین المللی، بازارهای گسسته و فناوری در حال تغییر، شاهد طرح بیش ازپیش موضوع نوآوری هستیم. روندهای یادشده، علاقه صاحب نظران حوزه کسب و کار را به توجه شگرف و جست وجو در مفهوم سرمایه اجتماعی به مثابه عامل حیاتی در ارتقای سطح عملکرد سازمان و مقدمه خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری جلب کرده است. بنابراین، غایت مطالعه حاضر، بررسی چگونگی تبیین نقش سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآوری های فناورانه است.روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بودند که با توجه به دسترسی به همه شرکت های مورد مطالعه، پرسشنامه پژوهش برای همه شرکت های جامعه آماری ارسال شد که در نهایت، 96 پرسشنامه قابل تحلیل دریافت شد که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، حداقل نمونه مورد نیاز (85 واحد تحلیل) برای این جامعه آماری را پوشش داد. نتایج مطالعه نشان داد از بین ابعاد سرمایه اجتماعی، دو بعد تعامل اجتماعی و اعتماد، بر تعهد به نوآوری و توسعه دانش مشتری تاثیر مثبت می گذارند، اما تاثیر مثبت بعد هنجارهای مشترک بر متغیرهای تعهد به نوآوری و توسعه دانش مشتری ثابت نشد. تعهد به نوآوری بر توسعه دانش مشتری به طور مثبت تاثیرگذار است. همچنین، تاثیر مثبت دو متغیر تعهد به نوآوری و توسعه دانش مشتری بر عملکرد نوآوری تایید شد. در انتها پیشنهادهای مدیریتی در ارتباط با یافته های تحقیق بیان شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0