هدف از این پژوهش، ارتباط بین تعهد سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی دبیران تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و به روش میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دبیران تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی درسال1390 تشکیل می دادندکه از این جامعه، تعداد 270 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از دو پرسشنامه استاندارد تعهدسازمانی آلن ومایر (1990) و تحلیل رفتگی مسلش (1986) استفاده گردیدکه پایایی آن ها به ترتیب 0.86 و 0.90 ازطریق آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های آماری توصیفی، از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، کلموگروف اسمیرنوف، تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون توکی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیر تعهد سازمانی و مولفه های عاطفی و هنجاری آن با تحلیل رفتگی شغلی در سطح آلفای 0.01 رابطه معنی داری وجود دارد. اما بین مولفه تعهد مستمر و تحلیل رفتگی شغلی در سطح آلفای 0.01 رابطه معنی داری مشاهده نشد.همچنین، تفاوت معنی دار در تعهد سازمانی برحسب ویژگی های جمعیت شناختی دبیران (سن، جنسیت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، مقطع تدریس، وضعیت استخدامی و میزان سابقه خدمت) مشاهده نشد، اما در حقوق تفاوت معنی دار وجود داشت. همچنین تفاوت معنی داری در تحلیل رفتگی شغلی در (وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدامی، میزان سابقه خدمت و حقوق) وجود داشت، اما جنسیت، سن و مقطع تدریس تفاوتی مشاهده نشد. لذا توصیه می شود دست اندرکاران آموزش وپرورش راهکاره ای ارتقای تعهد سازمانی و ابعاد عاطفی و هنجاری را شناسایی و موجبات کاهش تحلیل رفتگی شغلی دبیران تربیت بدنی را فراهم آورند.