Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    147-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1108
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش پزشکی پاسخگو بایستی افرادی تربیت نماید که علاوه بر توانمندی در حرفه، توانایی پاسخگویی به چالش ها و مشکلاتی که ناشی از تغییر نیاز های جامعه و مراقبت های بهداشتی است را داشته باشند و بتوانند بر روی جامعه ای که در آن خدمت می کنند اثرات مثبت بگذارند. اعضای هیات علمی مهمترین نقش را در نهادینه سازی آموزش پاسخگو ایفا می نمایند. دراین مقاله تلاش شده نقش اعضای هیات علمی درآموزش پزشکی پاسخگو مورد بررسی قرارگیرد.روش بررسی: این مطالعه مروری تحلیلی بوده و با استفاده از متدولوژی مرور نقادانه طی سه مرحله الف-غربالگری اولیه یا عنوان ب-غربالگری ثانویه بر اساس مطالعه خلاصه و مقدمه مقالات ج-غربالگری ثالثیه: مطالعه اجمالی، اولویت بندی بر اساس غنای مفهومی ومطالعه کامل مقالات انجام گردید.از 98 مقاله به دست آمده 35مقاله بررسی گردید.یافته ها: اعضای هیات علمی در راستای توسعه مسوولیت اجتماعی خود، وظیفه دارنددر رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه خود موثر باشند و در ارزش آفرینی، کارآفرینی و نوآوری ایفای نقش نمایند. برای اجرای آموزش پاسخگو ضروری است اعضای هیات علمی داﻧش آموختگانی ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺤﻮﻳﻞ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ علاوه بردانش کافی خودتوامند ساز بوده و دارای توانمندی های ﺣﻞ مساله، تفکر نقادانه، اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوری وﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، برقراری ارﺗﺒﺎﻃ، ﻧﮕﺮش ﺟﺎﻣﻊ و ﺟﺎﻣﻌﻪﻧﮕﺮ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ، طبابت مبتنی بر شواهد، یادگیری مادام العمرو استدلال بالینی بوده وﻣﺘﺨﻠﻖﺑﻪ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای ﺑﺎﺷﻨﺪ.لازمه این امر تغییر رویکردهاو استراتژیهای آموزشی، پژوهشی، ارائه خدمات و گذراز نقش های سنتی است.نتیجه گیری: در سایه تغییر رویکردها و پذیرش نقش های جدید، اعضای هیات علمی می توانند درنهادینه نمودن آموزش پزشکی پاسخگو نقش موثر خود را ایفا نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    157-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1044
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

زمینه و هدف: جایگاه آموزش عالی در فرایند توسعه کشورها بسی رفیع و مورد توجه ملت ها و دولت ها بوده و هست. در بین دوره های مختلف آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص در عرصه آموزش، پژوهش و خدمات را بر عهده دارد. در سال های اخیر، رشد کمی تحصیلات تکمیلی در ایران روندی روزافزون داشته و اکنون بعد کیفی آن مورد توجه سیاستگزاران و تصمیم گیران نظام آموزش عالی است. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت فرایندها و برون دادهای گروه های آموزشی واجد دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد.روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده است و با استفاده از چک لیست انجام شده است. جامعه آماری تحقیق گروه های آموزشی علوم پایه دارای دوره تحصیلات تکمیلی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده اند. داده های حاصله با استفاده از سنجه های پراکندگی مرکزی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند.یافته ها: امتیاز کسب شده داشبورد آموزشی تعدادی از گروه های آموزشی مورد بررسی در این مطالعه نشان می دهد که با لحاظ کردن نمره ماکزیمم 72 داشبورد، 39.1 % گروه ها بیش از 50% امتیاز داشبورد را کسب نموده اند. بیشترین امتیاز کسب شده به ترتیب مربوط به گروه های آمار و اپیدمیولوژی (63.88%)، انگل شناسی (62.5%) و علوم اعصاب (62.5 %) می باشد.نتیجه گیری: داشبورد از جمله ابزارهای مدیریتی نوین می باشد که با امکان آنالیز و تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد، تصمیم گیری را برای دستیابی به اهداف میسر می سازد. ارائه تصویر صحیح از سیستم، شناسایی نقاط ضعف و قوت، تشخیص مسیر استراتژی های اخذ شده و دستیابی به دید کلی از عملکرد زیر مجموعه باعث افزایش توانمندی در تصمیم گیری آگاهانه خواهد داشت و قدرت نظارت بر عملکرد را افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1044

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    169-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1710
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

زمینه و هدف: فراهم شدن شواهد مربوط به هزینه تمام شده تربیت دانشجو از مهترین اهداف و محور های برنامه تحول و نوآوری آموزش پزشکی است. مطالعه حاضر با هدف محاسبه هزینه تمام شده آموزش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است. از اطلاعات هزینه جاری و استهلاک دارایی منابع صرف شده برای ارایه خدمات آموزش دانشجو در چهار دانشکده پزشکی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت علوم پزشکی گناباد در سال 1395 استفاده شد. در مطالعه حاضر از دیدگاه ارایه کننده خدمت برای شناسایی هزینه ها و از روش هزینه یابی مرحله ای-کاهشی برای تحلیل داده ها استفاده شد. محاسبات در نرم افزار Excel انجام شد.یافته ها: مجموع هزینه صرف شده برای خدمات آموزش دانشجو 173.128 میلیون ریال بود. هزینه نیروی انسانی بعنوان بزرگترین طبقه هزینه، 87.5 درصد از کل هزینه را شامل شد. هزینه متوسط آموزش دانشجویان پزشکی معادل 348، 535، 245 ریال بود. هزینه متوسط سالانه آموزش دانشجو در مقطع کار شناسی ارشد رشته های پرستاری، بهداشت محیط و آموزش بهداشت به ترتیب برابر با 419، 155، 194، 164065003 و 138823439 ریال محاسبه شد. در بین رشته های مقطع کارشناسی، بالاترین هزینه آموزش دانشجو مربوط به رشته های علوم آزمایشگاهی معادل 99682539 ریال بود.نتیجه گیری: یافته ها این مطالعه، مقادیر هزینه واحد آموزش دانشجو برای آموزش عالی سلامت را نشان داد. بین هزینه واقعی انجام شده برای آموزش و تعرفه (شهریه) مصوب وزارت بهداشت تفاوت وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    179-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1767
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

زمینه و هدف: کارآفرینی به طور قابل توجهی در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و راه های جدیدی برای اقتصاد نوظهور نشان داده شده است. با این توسعه، آموزش کارآفرینی ضروری شده است. جامعه به دنبال یک راهنما برای ایجاد فرصت های جدید کسب و کار است و به نوآوری به روش های مختلف کمک می کند.روش بررسی: در این پژوهش که از روش تحلیلی و توصیفی استفاده شده است، به منظور درک مفاهیم دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان، به پیشینه موضوع به صورت مطالعه کتابخانه ای و اسنادی پرداخته شده است. جهت تشریح تاثیر دانشگاه بر اقتصاد و ساختارهای لازم برای حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم، سوابق موجود از طریق جستجو در سایت های معتبر اینترنتی و مطالعه جدیدترین مقالات و مستندات مرتبط بررسی شده است.نتیجه گیری: نقش ماموریت سوم دانشگاه ها به بستر ساختاری و ملی بستگی دارد. اگر دانشگاه بخواهد ایده های کارآفرینی را ارتقا بخشد، شناسایی موانع سازمانی ضروری است. آنها نیازمند به وجود انبوهی از مدل های کارآفرینی به عنوان الگو برای اجرای کارآفرینی هستند. مهم است که انتظارات صنعت، دولت و دانشگاه و نقش آنها درک شود. هیچ روش منحصر به فرد و بهترین مسیر جهت کمک به توسعه اقتصادی وجود ندارد و رویکردهای مطلوب به شرایط وابسته است. نسخه اصلاح شده مدل سه گانه از دانشگاه - صنعت - دولت می تواند عملکرد دانشگاه ها در اقتصاد را بهبود بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1767

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

اسلامیان حسن

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    190-203
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    889
  • دانلود: 

    231
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از مهمترین روش های بررسی کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی، ارزیابی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی از طریق ارزشیابی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کاربست مولفه های تدریس اثربخش توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، انجام گردید.روش بررسی: پژوهش حاضر در نیمسال اول سال تحصیلی97-1396با روش توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که از بین آنها 291 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش تعیین شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش بود و تحلیل آماری داده ها با نرم افزار SPSS 20 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد اعضای هیات علمی از نظر کاربست هر شش مولفه تدریس اثربخش، در مجموع میانگین و انحراف معیار 83.82±13.02 را از مجموع 120 نمره کسب کردند. بر اساس جدول استاندارد مطلوبیت طراحی شده، عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی، در مجموع در حد نسبتا مطلوبی بوده است و به تفکیک مولفه ها، در مولفه های طراحی تدریس، اجرای تدریس، مدیریت کلاس و ارزشیابی در حد نسبتا مطلوب و در مولفه های روابط انسانی و ویژگیهای مطلوب شخصیتی، در حد مطلوب بوده است.نتیجه گیری: در مجموع نتایج پژوهش حاضر بیانگر عدم مطلوبیت عملکرد کلی تدریس اثربخش اعضای هیات علمی بوده است که بیانگر وجود ضعف ها و مشکلات جدی در عملکرد تدریس اثربخش استادان است. بر همین اساس ضروری است مقوله توانمندسازی آموزشی اعضای هیات علمی، مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 889

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 231 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    204-214
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1228
  • دانلود: 

    378
چکیده: 

زمینه و هدف: متاسفانه در کشور ما، در حالت خوش بینانه دانشگاه ها در نسل دوم یعنی دانشگاه های پژوهش محور قرار دارند و فعالیت چندانی در راستای تبدیل شدن به نسل سوم دانشگاه ها یعنی دانشگاه های کارآفرین ندارند. در زمان کنونی با در نظر گرفتن این که شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دچار تغییر شده است، در دانشگاه ها به سیستمی احتیاج هست که به آموزش و ترویج خلاقیت و روحیه کارآفرینی و نوآوری به دانشجویان مستعد و همچنین اعضای هیات علمی بپردازد.روش بررسی: پژوهش حاضر در دو مرحله انجام پذیرفت. در مرحله اول با استفاده از بررسی متون علمی، ویژگی های دانشگاه کارآفرین شناسایی و سپس چک لیستی معتبر تهیه و در مرحله دوم این چک لیست در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بررسی و بوسیله آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بر طبق این پژوهش و اطلاعات به دست آمده در حیطه های بروکراسی اداری، وضعیت فارغ التحصیلان، میزان توانمندی افراد، وضعیت آموزش و پژوهش رشته های تحصیلی و همچنین ارتباط با صنعت و شرکت های دانش بنیان باید تلاش بیشتری انجام شود.نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توجه به محتوای چک لیست طراحی شده، بحث کارآفرینی را مورد توجه قرار داده و حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم را آغاز کرده است، هر چند این اقدامات کافی نیستند اما نشانه شروع این فرآیند می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 378 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3