هدف اصلی این تحقیق ارزیابی کارایی دانشکده ها و گروه های آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی با استفاده از مدل ریاضی تحلیل پوششی داده ها بود. امروزه، به منظور ارزیابی کارایی وبهره وری سیستم های دانشگاهی از مدل های ریاضی تحقیق در عملیات استفاده می شود. این مدل ها مجموعه ای از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و خدماتی را به عنوان شاخص های ورودی و خروجی در نظر می گیرند و با توجه به میزان اهمیت و تاثیر گذاری هر یک از شاخص ها در مجموعه عملکرد ، نسبت مجموع موزون خروجی ها بر مجموع موزون ورودی ها به عنوان میزان کارایی واحدهای تصمیم گیرنده محاسبه می شود.برای اجرای مدل ریاضی تحلیل پوششی داده ها در این تحقیق، داده های کمی آموزشی، پژوهشی و خدماتی مورد نیاز از 25 دانشکده و گروه آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های دولتی در سراسر کشور جمع آوری شدند.پس از اجرای مدل در سه وضعیت متفاوت با ماهیت خروجی، علاوه بر محاسبه میزان کارایی مورد انتظار هر یک از واحدها، مجموعه های کارا یعنی واحدهایی که با توجه به منابع ورودی خود، خروجی متناسب دارند نیز مشخص شدند. همچنین، مدل این توانایی را دارد که برای هر یک از واحدهای ناکارامد تا رسیدن به مرز کارایی، درصد مورد نیاز افزایش خروجی ها را محاسبه کند.در مورد ترتیب اهمیت شاخص های ورودی، هیات علمی و کارکنان در مرتبه اول و بودجه در مرحله بعد قرار گرفت. شاخص های خروجی نیز، خدمات تخصصی در مرحله اول، پژوهش در مرحله دوم و آموزش در مرحله سوم قرار گرفت. به این ترتیب، نتایج تحقیق علاوه بر کارایی آموزشی و پژوهشی در محیط درونی دانشکده و گروه های آموزشی تربیت بدنی، اثربخشی خدمات تخصصی آن ها در محیط بیرونی یعنی در سطح دانشگاه و جامعه به خوبی نشان دادند.