Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5 (39 PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1642
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1642

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پویا اعظم

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    133-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1585
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

برتراند راسل معتقد است که در بحث از بداهت بهتر است از باورهای بدیهی سخن گفت نه قضایای بدیهی. زیرا بداهت را فقط از طریق مراجعه به فاعل شناسایی خاص یا رجوع به برخی وضعیتهای روانی و ذهنی می توان تعریف کرد. معرفتی بدیهی است که از راه حواس حاصل آمده باشد و این معرفت تا لحظه احساس بدیهی نیست، پس این ماهیت قضیه نیست که آن را بدیهی می کند و چرا که این قضیه قبل از احساس همان قضیه بعد از احساس است. پس بداهت واقعی صفتی است که به فاعل آگاهی خاص در لحظه های خاص مرتبط است.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

توران امداد

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    23-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3537
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در برداشت هگل از فلسفه، تاریخ امری محوری است. به نظر او، تاریخ را به سه شیوه می توان نگاشت: 1- تاریخ دست اول، 2- تاریخ اندیشه گرانه، 3- تاریخ فلسفی یا فلسفه تاریخ که روش برگزیده هگل است. بر جهان عقل حاکم است، در نتیجه تاریخ جهانی جریانی عقلانی و ضروری است نه تصادفی. موضوع تاریخ فلسفی، روح است. روح جوهری است خودآگاه و آزاد و در سیر تاریخی خود به آزادی خود وقوف پیدا می کند. هر قوم یا ملتی روحی دارد که مرحله ای است از تحقق روح جهان. روح جهان توسط شور و مرحله عالی ترین از آزادی و خودآگاهی را تحقق می بخشند. هگل تاریخ جهان را به سه دوره شرقی، کلاسیک و ژرمنی تقسیم می کند.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    5-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    904
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در فلسفه نظری کانت که شامل حسیات، تحلیل و جدل استعلایی است، مبحث تحلیل استعلایی مهمترین نقش را از طریق مبنا قرار گرفتن مقولات بعهده دارد. مقولات که اساس صور احکامند، کمیت، کیفیت، نسبت و جهات حکم را تبیین می کنند. میان مقولات، جهت امکان، به لحاظ آن که در جدل استعلایی و الهیات نیز مورد توجه کانت است، اهمیت اساسی دارد. نحوه معرفی این مقوله از سوی کانت، تمایز آن از مقولات همگن خود و سایر مقولات و سنجش آن با تلقی کانت از امکان در مبحث جدل، به اختصار در این نوشته پی گیری و بررسی شده است.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

TOURAN E.

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5 (39 PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    23-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    312
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

History is central to Hegel's conception of philosophy. According to Hegel, there are three kinds of history: original, reflective and philosophical history or history of philosophy which is preferred by him to the formers. Reason is the sovereign ruler of the world, consequently the history of the world presents us with a rational and necessary process and not a contingent one. The subject matter of philosophical history is the Spirit. Spirit is a self - conscious and free substance and in it historical course becomes aware of it's own freedom. Every nation has a Spirit which is an event in realization of World - Spirit. World-Spirit is developed by passions of world-historical individuals. They realize a new epoch and more advanced stage of freedom and self- consciousness. Hegel divides world history into the oriental, classical, and Germanic worlds.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 312

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سعیدی مهر محمد

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    37-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1184
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از مسایل فلسفی مهم مرتبط با قانون علیت، که افزون بر جنبه فلسفی از بهره کلامی نیز برخوردار است، مساله "مناط نیاز به علت" است. در این باب تاکنون چهار نظریه عمده ارایه شده است که می توان آنها را نظریه وجود (یا نظریه حسی)، نظریه حدوث (یا نظریه حدوثی)، نظریه امکان ماهوی (یا نظریه ماهوی) و نظریه امکان وجودی (یا نظریه امکان فقری یا فقر وجودی) نامید. در مقاله حاضر، پس از بررسی بداهت اصل نیازمندی ممکن به علت، چهار نظریه یاد شده مورد نقد قرار گرفته و تلاش شده است که مبانی فلسفی نظریه پنجمی با عنوان نظریه حدوث ذاتی، به مثابه نظریه جایگزین، بیان گردد. برای این منظور، پس از شرح تعاریف و تفاسیر گوناگون فیلسوفان اسلامی از حدوث ذاتی و ارائه تعریف مقبول، ادله نگارنده برای ترجیح این نظریه بر نظریه های پیشین ارایه می شود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قربانی عباس

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    67-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1039
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ما اشیا را در قالب انواع عام و شامل ادراک می کنیم و در زبانمان از مفاهیم کلی استفاده می نماییم؛ اما نحوه وجود کلی برای ما روشن نیست. واقع گرایان معتقدند که کلی دارای وجود عینی است. مفهوم گرایان آن را مفهوم ذهنی می شمرند و نام گرایان کلی را به صرف لفظ عام فرو می کاهند. نظر هگل در این موضوع بدیع است. او تعریف جدیدی از کلی به دست می دهد و آن را کلی انضمامی می نامد. به نظر او، خطاست تصور کنیم که مصادیق مفاهیم ذهنی، نخست تحقق دارند و در مرحله بعد، تمثل ذهنی ما تحقق می یابد و مفاهیم اشیا از رهگذر عملیات انتزاع و ائتلاف وجوه اشتراک آنها شکل می گیرد، بلکه مفهوم اصل است و چیزها اموری هستند که از طریق مفهومی که در آنها حضور دارد و خود را در آنها آشکار می کند تحقق دارند. این مقاله به تعریف هگل از کلی، رهیافت او به آن، نسبت میان، کلی و جزئی و وجود کلی از دیدگاه وی می پردازد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مشهدی نوش آبادی محمد

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    87-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    920
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مفاهیم جدید کلامی که از غرب نشات می گرفت، تقریبا از دوره امیرکبیر و سپهسالار، توسط منورالفکران در ایران مطرح شد و رفته رفته واکنش متکلمان را برانگیخت. نخستین مباحث در حوزه علوم اجتماعی و سیاسی مطرح شد، که عبارت بود از آزادی، مساوات، قانون عرفی و منشا مردمی حکومت. این مفاهیم از دوره مشروطه به بعد مورد دفاع متکلمان قرار گرفت.  پس از مشروطه نیز مباحثی چون علم و دین، ماتریالیسم دیالکتیکی و مارکسیسم به مسائل جدید کلامی افزوده شد. بررسی آسیب شناسانه مواضع متکلمان نشان می دهد که غالب آنها به مسائل جدید آشنایی زیادی ندارند و به ندرت متکلمی در یک مسأله مورد بحث تخصص دارد. آنها با همان ابزار و معارف سنتی به نقد مسائل جدید می پردازند به کارکردهای مثبت این مسائل توجه نداشته، در برخی موارد به دلیل ناآشنایی با مساله کلامی، مواضع متنقاضی اتخاذ می کنند.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 920

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جوادی محسن

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    101-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1444
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله به بررسی نظریه فارابی درباره سعادت می پردازد. ابتدا مشخصه های صوری سعادت بررسی و نتیجه گرفته می شود که سعادت برترین خیر و بسنده به خود است. سپس مولفه های اصلی سعادت یعنی فضیلت های نظری، فکری، عملی و اخلاقی مطرح و بررسی می شوند. مولف نتیجه می گیرد که دیدگاه فارابی درباره سعادت جز نظریه های غایت جامع است و از این روی تفسیر نظریه سعادت فارابی به عنوان نظریه عقلی گرایانه محض نادرست است. در پایان به برخی از اشکال های نظریه سعادت فارابی اشاره می شود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1444

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    121-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1849
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تعریفی که نیچه از تراژدی به دست می دهد، هیچ گونه قرابتی با معنای متداول آن در تاریخ و به ویژه در عصر حاضر ندارد. در واقع نیچه تراژدی را نگاهی هستی شناسانه به حیات انسانی می داند. تفسیر نیچه از تراژدی بر فلسفه شوپنهاور و آرمانهای زیبایی شناسانه ریشارد واگنر استوار است. این فیلسوف جوان، در آن زمان، شیفته آرمانهای استادان بزرگش در فلسفه و موسیقی بوده است. نیچه نخستین تامل انسان را، تامل درباره مرگ و فناپذیری وی می داند. انسان تنها جان داری است که بر مرگ خویش واقف است. این حقیقت دردناک عامل روی آوری بشر به هنر است. خلاقیت وی برای فرار از مرگ، در هنر تجلی می یابد؛ و تراژدی اوج خلاقیت بشر در هنر است. این قالب بزرگ ادبی، در نخستین مرحله ظهورش، در گروه همخوانان تجلی می یابد. گروه همخوانان با سرودهای نشئه آورشان، که «دیتیرامب» نام دارد، موجوداتی هستند با نام «ساتیر» که به شکل نیمه انسان و نیمه بز روی صحنه ظاهر می شوند و «دیونوسوس»، خدای شراب و وجد و سرمستی را در عیش و نوشها و شادمانیها همراهی می کنند. ساتیرها و دیونوسوس مظهر وحدت هستی ناپایدار و فناپذیرند. در این حالت وحدانی و بنیادین، انسان نسبتی حضوری با عالم و آدم و مبدا شان پیدا می کند. اوج هنر تراژدیک در همین نسبت حضوری است که انسان هم فاعل شناسایی است و هم متعلق آن. تنها در این هنر متعالی است که بشر به توجیه زندگی دست می یابد و برای غلبه بر فناپذیر بودنش و فایق آمدن بر حقیقت دهشتناک هستی زمینی پیدا می کند. از نظر نیچه، با ظهور نخستین بذرهای عقل گرایی، که نماد آن سقراط و سقراط گرایی است، مرگ تراژدی فرا می رسد. تعریف نیچه از تراژدی، در مقایسه با تعریفی که در دوره روشنگری از تراژدی ارائه شده است و، مرگ تراژدی با ظهور عقل گرایی، که نیچه از آن با عنوان سقراط گرایی یاد می کند، موضوع این مقاله را تشکیل می دهد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1849

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

RUSSEL B.

نشریه: 

NAMEH-YE-MOFID

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5 (39 PHILOSOPHY)
  • صفحات: 

    133-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Bertrand Russell holds that, in dissussing self-evidence, one should speak of self-evident beliefs rather than of self-evident propositions, for self-evidence, in his view, can be defined only in reference to a certain subject or certain psychological states of mind. Knowledge is said to be self-evident when it is achieved through senses and this sort of Knowledge is not self-evident unless it is perceived. Thus, it is not the nature of a proposition is one and the same before and after it is perceived. Therefore, the real self-evidence is and attribute or a property which is related to a certain subject at a certain time.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

چیتیک ویلیام سی.

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    149-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1707
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نویسنده، ویلیام چیتیک، که ابن عربی را اندیشمندی پر نوشتار سنت گرایی نوآور و حکیمی متنفذ می داند، در تلاش است تا نسبت ابن عربی را با فلسفه، در قالب سه پرسش مطرح کند و جوابی در خور، به نحو ذیل، برای آنها بیابد:  1- "آشنایی با فلسفه": هر چند ابن عربی با جریانهای عقلی روزگار خود و بویژه سنت حکمی آشنا بوده است، اما بیشتر گفته های وی محصول کشف و شهود عرفانی اوست. 2- "نگرش به فلسفه": به نظر او کاربرد عقل در برخی مسائل بسیار ضروری است، ولی کشف از عقل و نیز دید صوفیانه از تامل فیلسوفانه، فراتر است و بنابراین تشبیه و رحمت خدا بر تنزیه و غضب او مقدم است. 3- "سهم در فلسفه": ابن عربی در سه مساله در هم تنیده سهم عمده را دارد که عبارتند از "وحدت وجود" که مبتنی بر دیدگاه تشبیه است؛ "عالم خیال" که به معنای مطلق، شامل جهان و هر چه در آنست می شود و به معنای مقید، بین عالم غیب و شهادت قرار دارد؛ "انسان کامل" که با فعلیت بخشیدن به هر امکان معرفت و وجود، هدف خلقت را به انجام می رساند.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1707

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button