هدف از پژوهش حاضر شناسایی باورهای سرمایه گذار، عوامل موثر بر آنها و رتبه بندی مقوله های بدست آمده در بستر خاص بازار سرمایه ایران است. به این منظور پس از شناسایی باورهای سرمایه گذاران خرد و عوامل موثر بر آنان از طریق مصاحبه، از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) جهت اولویت بندی باورهای شناخته شده و از تکنیک دیمتل به منظور رتبه بندی عوامل موثر بر آنان استفاده شده است. پس از مصاحبه عمیق با 24 فعال بازار سرمایه و استخراج باورها و عوامل علی از طریق کدگذاری، پرسشنامه ای به منظور اولویت بندی عوامل شناسایی شده تهیه و توسط خبرگانی که علاوه بر داشتن دانش کافی در زمینه رفتار سرمایه گذار با بازار سرمایه ایران نیز آشنایی مطلوبی دارند تکمیل گردید. بر اساس یافته های پژوهش مشخص شد از میان 14 باور شناخته شده توسط خبرگان، به ترتیب باورهای بیش اطمینانی، زیان گریزی، خوداسنادی، کوتاه نگری و پشیمان گریزی شاخص ترین باورهای مشاهده شده در بازار سرمایه ایران هستند. به علاوه، از میان 6 عامل علی شناسایی شده، احساسات، محدودیت ظرفیت ذهنی سرمایه گذار جهت پردازش اطلاعات موجود و عدم آگاهی ایشان نسبت به مسایل بنیادی اقتصاد و سرمایه گذاری به عنوان مهمترین عوامل اثر گذار بر باورهای سرمایه گذاران شناخته شدند.