مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

377
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازارهای اولیه و ثانویه بر عملکرد شرکت ها

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 116

چکیده

 در این پژوهش, تاثیر بازارهای اولیه و ثانویه بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در «بورس اوراق بهادار تهران» بعد از عرضه عمومی اولیه در یک چارچوب یکپارچه بررسی می شود؛ چراکه هر دو بازار به نوعی با هم تعامل دارند و شرکت ها از هر دو بازار تاثیر می پذیرند. این مطالعه درصد سهام عرضه شده توسط مالکان اولیه شرکت در عرضه عمومی اولیه را به عنوان متغیر بازار اولیه و حساسیت سرمایه گذاری به قیمت و محتوای اطلاعاتی قیمت سهام را به عنوان متغیرهای بازار ثانویه در نظر می گیرد؛ همچنین از نسبت های سود عملیاتی به دارایی, فروش به دارایی و سود خالص به دارایی به عنوان متغیرهای عملکرد استفاده می شود. این پژوهش با استفاده از داده های 51 شرکت و روش رگرسیون های چارکی ناپارامتریک طی سال های 1380 تا 1397 انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد چنانچه بازار اولیه بر مبنای درصد سهام عرضه شده توسط مالکان شرکت در نظر گرفته شود, متغیر مزبور بر عملکرد شرکت ها اثرگذار نیست؛ از طرفی در رابطه با تاثیر بازار ثانویه بر عملکرد شرکت ها ملاحظه شد که حساسیت سرمایه گذاری به قیمت سهام ابتدا به صورت معکوس و سپس به صورت مستقیم بر عملکرد شرکت ها تاثیر می گذارد؛ همچنین بین محتوای اطلاعاتی قیمت سهام و متغیر عملکردی فروش رابطه ای معکوس وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اقبال نیا، محمد، حاجی زاده، بابک، و ابراهیمی، عباس. (1398). تاثیر بازارهای اولیه و ثانویه بر عملکرد شرکت ها. چشم انداز مدیریت مالی، 9(4 (پیاپی 28) )، 91-116. SID. https://sid.ir/paper/388574/fa

    Vancouver: کپی

    اقبال نیا محمد، حاجی زاده بابک، ابراهیمی عباس. تاثیر بازارهای اولیه و ثانویه بر عملکرد شرکت ها. چشم انداز مدیریت مالی[Internet]. 1398؛9(4 (پیاپی 28) ):91-116. Available from: https://sid.ir/paper/388574/fa

    IEEE: کپی

    محمد اقبال نیا، بابک حاجی زاده، و عباس ابراهیمی، “تاثیر بازارهای اولیه و ثانویه بر عملکرد شرکت ها،” چشم انداز مدیریت مالی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 28) ، pp. 91–116، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button