Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    388
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

پیش زمینه و هدف برنامه آموزشی طرحی است حاوی سیاست ها، اهداف، راهبردها و برنامه عمل مربوط به توسعه یک نظام یا یک نهاد آموزشی در خلال یک دوره زمانی معین که روش ها اجرا و ارزیابی و نیز منابع موردنیاز برای تحقق سیاست ها و اهداف در آن پیش بینی شده است. با مقایسه برنامه های آموزشی دانشگاه ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه های فعلی پرستاری می توان دانش آموختگانی توانمند و مسلط بر مهارت های تخصصی پیشرفته مرتبط با رشته را تربیت نمود که با انجام این مهم نیل به اهداف برنامه مقدور خواهد گردید. مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تطبیقی است که در سال 1397 انجام شده و بر اساس الگوی Bereday مقایسه انجام گرفته است و این الگو شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه است. یافته ها هر دو کشور طبق اصول اساسی برنامه ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و فلسفه است. چشم انداز ایران به این اشاره می کند که با گسترش مرزهای دانش از کشورهای سرآمد بین المللی باشد اما استرالیا بر آن است که یک نوآور در آموزش باشد و در رابطه با تحقیق، رهبر جهانی شود. بحث و نتیجه گیری پذیرش داوطلب نه بر اساس آزمون بلکه بر اساس علاقه فرد و توجه به اشتغال فرد در بخش اورژانس، تنوع و انعطاف پذیری در برنامه های درسی و تعریف جایگاه های شغلی مطابق با واحدهای گذرانده شده، می تواند منجر به بهبود مراقبت های پرستاری در این زمینه شود و بازنگری، توجه به اصلاح و استفاده از تجارب دانشگاه های پیشرو توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 388

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    11-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    529
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

پیش زمینه و هدف دانشجویان به دلیل مواجه با تنش های تحصیلی و حضور در گروه های مختلف، اضطراب اجتماعی بالایی را تجربه می کنند که نیازمند بررسی و تبیین است؛ لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش نشخوارگری ذهنی و کمال گرایی در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان است. مواد و روش کار پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 13097 نفر بود. با مراجعه به جدول کرجسی-مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای، تعداد 375 نفر (217 دختر، 158 پسر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000)، کمال گرایی هیل و همکاران (2004)، مقیاس نشخوار نولن-هوکسیما و همکاران (2004) را تکمیل نمودند. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار spss 19 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اضطراب اجتماعی با مولفه های کمال گرایی غیرانطباقی (01/0 < p) و نشخوار ذهنی (01/0 < p) رابطه مثبت و بین اضطراب اجتماعی با مولفه های کمال گرایی انطباقی (01/0 < p) رابطه منفی وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای پژوهش 13 درصد از اضطراب اجتماعی دانشجویان را پیش بینی کردند. بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج می توان گفت که کمال گرایی و نشخوارگری ذهنی از عوامل تعیین کننده در تبیین و پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان محسوب می گردند که انجام مطالعات آتی جهت تایید نتایج پژوهش حاضر ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    21-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

پیش زمینه و هدف دانستن عوامل اثرگذار بر اختلالات جنسی برای انجام مداخلات پیشگیرانه و درمانی حیاتی است. هدف این مطالعه کیفی کشف درک زنان از منشا اختلالات جنسی شان می باشد. روش بررسی تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی است که در سال 1394 انجام شده است. نمونه گیری به صورت هدفمند با استفاده از مصاحبه حضوری عمیق نیمه ساختاریافته از 15 زن متاهل 21-42 ساله که برای درمان اختلالات جنسی خود به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کرده بودند، انجام شد. داشتن اختلال جنسی با نظر درمانگر و با استفاده از پرسشنامه های استاندارد تایید شد. یافته ها در این تحقیق آنالیز محتوا با استفاده از روش مستقیم گرانهایم مورداستفاده قرار گرفت و از تم های از پیش مشخص شده عوامل جسمی، روانی، بین فردی و اجتماعی-فرهنگی در ایجاد مشکل جنسی استفاده شد. درعین حال طبقات ایجادکننده این تم ها از بعضی جهات متفاوت با مقالات کشورهای غربی بود که بخصوص درتم اجتماعی-فرهنگی این تفاوت مشخص تر بود. همچنین بیشترین تاکید شرکت کنندگان بر روی عوامل فرهنگی-اجتماعی مانند فشارهای اقتصادی، استرس های زندگی، خستگی، نداشتن دانش جنسی، عقاید غیرعادی جنسی بود. همچنین ایدئال گرایی و فرزند سالاری به وضوح از علل ایجاد اختلالات جنسی به حساب می آمد. نتیجه گیری اگرچه به دلیل ماهیت پیچیده مسائل جنسی جدا کردن کامل عوامل اثرگذار بر اختلالات جنسی امکان پذیر نیست، یافته ها این مطالعه حاکی از نقش بسزای عوامل فرهنگی در ایجاد اختلالات جنسی در زنان است. این مسئله نشان می دهد که در هنگام مداخلات درمانی در زمینه اختلالات جنسی زنان، توجه به عوامل زمینه ای ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    32-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    366
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

پیش زمینه و هدف منابع درسی دانشجویان، نقش مهمی در شکل گیری هویت حرفه ای آن ها دارد. بررسی نگرش افراد مرتبط با یک حرفه، لازمه ایجاد بهینه سازی در آموزش و بهبود در عملکرد افراد مشغول خدمت در آن می باشد. تعیین نگرش مدرسین مامایی در راستای بهره مندی بیشتر از منابع مختص مامایی در امر آموزش مامایی اهمیت فراوانی دارد، لذا هدف این پژوهش طراحی و بررسی پایایی و روایی پرسشنامه نگرش ماماها نسبت به درس نامه های مامایی است. مواد و روش کار مطالعه حاضر، یک مطالعه تحلیلی است. جهت تعیین روایی محتوا از روش جدول لاوشی استفاده گردید. پذیرش عبارات بر مبنای کسب نمره حداقل 62/0 برای نسبت روایی محتوایی و 79/0 برای شاخص روایی محتوایی انجام شد. برای بررسی پایایی، پرسشنامه توسط 30 نفر از اساتید مامایی تکمیل و سپس پایایی به روش آلفای کرونباخ و معیار پذیرش 75/0 محاسبه گردید. محاسبات با نرم افزار SPSS نسخه 17 انجام شد. . یافته ها بر اساس مصاحبه ها 17 عبارت تعیین گردید. سه عبارت به دلیل اینکه نسبت روایی محتوایی کم تر از 62/0 بود حذف شدند. متوسط مقدار نسبت روایی محتوایی برای عبارات باقیمانده، 83/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. بحث و نتیجه گیری پرسشنامه نگرش ماماها در مورد درس نامه های مامایی، ابزاری پایا و روا است و می تواند نگرش گروه های مختلف مامایی ازجمله مدرسین، دانشجویان و دانش آموختگان مامایی را نسبت به درس نامه های مامایی بسنجد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    41-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    322
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

پیش زمینه و هدف مولتیپل اسکلروزیس یکی از شایع ترین بیماری های مزمن نورولوژیک می باشد. خستگی جزء علائم شایع و قابل درمان در این بیماری محسوب می گردد. این مطالعه، باهدف تعیین تاثیر مداخله شناختی-رفتاری به شیوه گروهی، بر شدت خستگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام گرفت. مواد و روش کار : پژوهش حاضر از نوع طرح کارآزمایی بالینی (تجربی) تصادفی شده می باشد. جامعه آماری از بین بیماران انجمن MS شهر ارومیه که معیارهای ورود را داشتند و نمره میانگین را در پرسشنامه ها کسب کردند، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. سپس به شکل تخصیص تصادفی در دو گروه 40 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله نه جلسه یک و نیم ساعت، تحت مداخله ی شناختی-رفتاری گروهی قرار گرفتند، برای گروه کنترل کلاسی برگزار نگردید. پس از اتمام مداخله و یک ماه بعدازآن (دو بار) دو گروه به وسیله ابزار پژوهش آزمون شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss نسخه 21، آمار استنباطی و توصیفی انجام گرفت. یافته ها نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین نمرات خستگی بیماران در گروه مداخله بعد از اجرای درمان شناختی-رفتاری کاهش یافت (001/0P<). بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج مثبت اجرای مداخله شناختی-رفتاری در کاهش میزان خستگی بیماران مبتلا به MS، توصیه می شود ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی و پرستاران با اجرای برنامه های مداخله شناختی-رفتاری برای بیماران مبتلا به MS، خستگی را در این بیماران کاهش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    52-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    532
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

پیش زمینه و هدف موفقیت کاری مفهوم مهمی است که با پیامدهای حرفه ای و کاری زیادی مانند خطا و غیبت از کار ارتباط دارد. باوجود اهمیت موفقیت در کار، این مفهوم در پرستاری به وضوح بررسی نشده است. این مطالعه باهدف تعیین عوامل پیش بینی کننده موفقیت کاری پرستاران انجام شد. مواد و روش کار این مطالعه مقطعی بر روی 530 پرستار شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز در سال 1396 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی انجام یافت و داده ها با استفاده از پرسش نامه مشخصات فردی و شغلی و مقیاس موفقیت کاری پرستاران جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های تی تست، آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی در SPSS نسخه 21 تحلیل گردید. یافته ها میانگین و انحراف معیار نمره موفقیت کاری پرستاران 82/12 ± 14/139 از محدوده 195-39 بود. طبق نتایج آزمون رگرسیون نوع بخش و اخذ تشویقی درج در پرونده توانستند 5/13 درصد تغییرات واریانس موفقیت کاری را پیش بینی کنند. نتیجه گیری طبق نتایج، متغیرهایی که بیانگر توسعه عرضی و افزایش توانمندی هستند، می توانند در موفقیت کاری پرستاران نقش داشته باشند. همچنین ازآنجایی که این مطالعه جزو اولین مطالعات در زمینه موفقیت کاری پرستاران است، نتایج این پژوهش می تواند به عنوان راهنما برای مدیران و مدرسان پرستاری مورداستفاده قرار گیرد تا درنهایت موقعیت و موفقیت حرفه پرستاری را ارتقاء بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 532

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    62-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    758
  • دانلود: 

    804
چکیده: 

پیش زمینه و هدف نگرانی های همدلانه یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی حرفه ای پرستاران می باشد. این پژوهش باهدف بررسی، مدل ساختاری رابطه نگرانی های همدلانه با رضایت از شفقت و خستگی از شفقت در پرستاران بخش های مراقبت های ویژه انجام شد. مواد و روش روش پژوهش توصیفی-همبستگی، از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن را کلیه پرستاران شاغل در بخش های مراقبت های ویژه اعم از NICU-ICU-CCU و دیالیز در بیمارستان های اصفهان در سال 1396 تشکیل می دادند که از میان آن ها تعداد 250 نفر از پرستاران (زن و مرد) شاغل در بخش های مراقبت های ویژه در بیمارستان های الزهرا، نور و علی اصغر، امین و کاشانی بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش شامل، سنجش کیفیت زندگی حرفه ای استم و نگرانی های همدلانه دیویس پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج مدل ساختاری نشان داد رابطه نگرانی های همدلانه با رضایت از شفقت و خستگی از شفقت از برازش مطلوب برخوردار است به طوری که متغیر نگرانی های همدلانه 67/0 درصد از واریانس بعد رضایت از شفقت و 13/0 درصد از واریانس بعد خستگی از شفقت را تبیین می کند. نتیجه گیری بنابر نتایج این پژوهش، نگرانی های همدلانه بر ابعاد کیفیت زندگی پرستاران تاثیر معنی دار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 758

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 804 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1 (پی در پی 114)
  • صفحات: 

    71-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    418
  • دانلود: 

    531
چکیده: 

پیش زمینه و هدف پذیرش سالمندان در بیمارستان می تواند آنان را در وضعیتی بحرانی و پر از عوامل متعدد و پیچیده به بیمار قرار دهد که رعایت نکات مربوط به مراقبت ایمن در این مراکز توسط پرستاران، شیوع بیماری و صدمات به آنان را کاهش می دهد، طول مدت درمان یا بستری آنان در بیمارستان را کوتاه می کند، وضعیت عملکردی بیماران را بهبود و همچنین حس رفاه و رضایتمندیشان را افزایش می دهد. ازاین رو بررسی و پایش عملکرد کادر درمان ازجمله پرستاران در این رابطه مهم است. این مطالعه به صورت توصیفی، تحلیلی و مقطعی در بخش های داخلی مراکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) و آیت الله طالقانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با هدف ارزیابی عملکرد پرستاران در مراقبت ایمن از بیماران سالمند انجام شد. مواد و روش کار در این مطالعه، 50 نفر از پرستاران به صورت نمونه گیری سهمیه ای و تصادفی انتخاب شدند و به میزان 3 بار عملکرد مراقبتی ایشان در شیفت های مختلف کاری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار مطالعه، چک لیست مشاهده ای محقق ساخته، شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و عملکرد ایمن بود. نتایج حاصل از تحقیق، با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و نیز آزمون های آماری کای دو، کروس کال ولیس و من ویتنی حاصل شدند. یافته ها درمجموع، 61 درصد از پرستاران دارای عملکرد مطلوب بودند. نوع شیفت که بیشترین میزان مطلوبیت عملکرد در شیفت صبح و عصر بود و پرستاران با سابقه کاری بیشتر، پرستاران قراردادی، پیمانی و رسمی و نیز پرستاران شیفت های ثابت، بیشترین عملکرد مطلوب را نشان دادند. همچنین مشخص شد که بین سابقه کار پرستاران و عملکرد ایمن آنان ارتباط مستقیمی وجود دارد (p ≤ 0. 05). نتیجه گیری با توجه به استانداردهای ایمنی بیمار و هدف اصلی نظام سلامت در جهت ارائه خدمات با کیفیت، نیاز به برنامه های آموزشی در راستای ارتقاء امر مراقبت ایمن وجود دارد. همچنین نیز پیشنهاد می شود در شیفت های کاری از پرستاران با سابقه کار بیشتر در کنار پرستاران تازه کار استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 531 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button