پیش زمینه و هدف برنامه آموزشی طرحی است حاوی سیاست ها، اهداف، راهبردها و برنامه عمل مربوط به توسعه یک نظام یا یک نهاد آموزشی در خلال یک دوره زمانی معین که روش ها اجرا و ارزیابی و نیز منابع موردنیاز برای تحقق سیاست ها و اهداف در آن پیش بینی شده است. با مقایسه برنامه های آموزشی دانشگاه ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه های فعلی پرستاری می توان دانش آموختگانی توانمند و مسلط بر مهارت های تخصصی پیشرفته مرتبط با رشته را تربیت نمود که با انجام این مهم نیل به اهداف برنامه مقدور خواهد گردید. مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تطبیقی است که در سال 1397 انجام شده و بر اساس الگوی Bereday مقایسه انجام گرفته است و این الگو شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه است. یافته ها هر دو کشور طبق اصول اساسی برنامه ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و فلسفه است. چشم انداز ایران به این اشاره می کند که با گسترش مرزهای دانش از کشورهای سرآمد بین المللی باشد اما استرالیا بر آن است که یک نوآور در آموزش باشد و در رابطه با تحقیق، رهبر جهانی شود. بحث و نتیجه گیری پذیرش داوطلب نه بر اساس آزمون بلکه بر اساس علاقه فرد و توجه به اشتغال فرد در بخش اورژانس، تنوع و انعطاف پذیری در برنامه های درسی و تعریف جایگاه های شغلی مطابق با واحدهای گذرانده شده، می تواند منجر به بهبود مراقبت های پرستاری در این زمینه شود و بازنگری، توجه به اصلاح و استفاده از تجارب دانشگاه های پیشرو توصیه می شود.