مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

519
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش نشخوارگری ذهنی و کمال گرایی در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در سال تحصیلی 98-1397

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 20

چکیده

 پیش زمینه و هدف دانشجویان به دلیل مواجه با تنش های تحصیلی و حضور در گروه های مختلف, اضطراب اجتماعی بالایی را تجربه می کنند که نیازمند بررسی و تبیین است؛ لذا هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی نقش نشخوارگری ذهنی و کمال گرایی در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان است. مواد و روش کار پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 13097 نفر بود. با مراجعه به جدول کرجسی-مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای, تعداد 375 نفر (217 دختر, 158 پسر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامه های اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2000), کمال گرایی هیل و همکاران (2004), مقیاس نشخوار نولن-هوکسیما و همکاران (2004) را تکمیل نمودند. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار spss 19 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین اضطراب اجتماعی با مولفه های کمال گرایی غیرانطباقی (01/0 < p) و نشخوار ذهنی (01/0 < p) رابطه مثبت و بین اضطراب اجتماعی با مولفه های کمال گرایی انطباقی (01/0 < p) رابطه منفی وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای پژوهش 13 درصد از اضطراب اجتماعی دانشجویان را پیش بینی کردند. بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج می توان گفت که کمال گرایی و نشخوارگری ذهنی از عوامل تعیین کننده در تبیین و پیش بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان محسوب می گردند که انجام مطالعات آتی جهت تایید نتایج پژوهش حاضر ضروری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آقابالازاده، لیلا، و مطلبی، مهرداد. (1398). بررسی نقش نشخوارگری ذهنی و کمال گرایی در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در سال تحصیلی 98-1397. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 17(1 (پی در پی 114) )، 11-20. SID. https://sid.ir/paper/362324/fa

    Vancouver: کپی

    آقابالازاده لیلا، مطلبی مهرداد. بررسی نقش نشخوارگری ذهنی و کمال گرایی در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در سال تحصیلی 98-1397. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1398؛17(1 (پی در پی 114) ):11-20. Available from: https://sid.ir/paper/362324/fa

    IEEE: کپی

    لیلا آقابالازاده، و مهرداد مطلبی، “بررسی نقش نشخوارگری ذهنی و کمال گرایی در تبیین اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه در سال تحصیلی 98-1397،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 17، no. 1 (پی در پی 114) ، pp. 11–20، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/362324/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button