هدف: این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع اختلالهای سلوک و نافرمانی در میان دانش آموزان راهنمایی استان کردستان در سال 1378 انجام شده است. روش: آزمودنیهای پژوهش 2760 نفر (924 پسر و 1836 دختر) دانش آموز مقطع راهنمایی میباشند که به روش نمونه گیری چند مرحله ای - تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه علائم مرضی کودکان همراه با یک پرسشنامه در زمینه ویژگیهای جمعیت شناختی بوده است. برای تجزیه و بهره تحلیل داده های پژوهش از شیوه های آمار توصیفی و آزمون شیوع X2 گرفته شده است. یافته ها: این بررسی نشان داد که اختلال های نافرمانی و سلوک به ترتیب 3/6% و 9/6% می باشد. همچنین حساسیت سوالات مربوط به اختلال های سلوک و نافرمانی در پرسشنامه علایم مرضی کودکان که بر اساس نتایج پژوهش حاضر به دست آمده به ترتیب 85% و 80% بوده است. این پژوهش نشان داد که بین معدل سال گذشته دانش آموزان و اختلال های نافرمانی و سلوک رابطه معنی داری وجود دارد 0.01) والدین با (P<. همچنین بین جنسیت و اختلال سلوک رابطه معنی داری دیده شد (P<0.01). سابقه طلاق اختلال های نافرمانی و سلوک و بین درآمد خانواده و اختلال سلوک نیز رابطه معنی دار بوده است.