Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

احمدزاده شیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    855
  • دانلود: 

    387
چکیده: 

برخلاف اسلاطیر و فلسفه ماتریالیستی یونان، افلاطون تحلیل جدیدی از عشق را ارایه می دهد که در آن عشق نه ماهیتی الهی و نه هویت غریزی دارد، بلکه روحی(demon) است که انسان را به دنیای الوهیت متصل می کند. دراندیشه افلاطون عشق صرفا یک نوع تمایل انسانی(desire) است که هدف آن به دست آوردن زیبایی است. در سمپوزیوم افلاطون تمام عناصر عشق مانند زیبایی، تکثیر و حتی شناخت بر محور تقابل اصلی مادی و معنوی می گردند. دراین تقابل آنچه سیر کلامی عشق را ممکن می سازد، عنصرشناخت است. در سفر صعودی افلاطون، هر چه به مراحل فوقانی عشق می رسیم عنصر شناخت نیز افزایش می یاید و در آخرین مرحله، افلاطون از زیبایی مطلق به عنوان خرد تعبیر می کند. به این ترتیب به رغم اینکه افلاطون تفسیر جدیدی از عشق را ارایه می دهد، دیدگاه کلام محوری(logocentrism) او نگرش غالب فلسفه یونان است. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 855

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 387 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مخزن موسوی ابوالحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    107-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    752
  • دانلود: 

    230
چکیده: 

بما ان الانسان الکامل هوخلیفه الله وقطب العالم و هو باعتبار الذات واحد، ان جمیع مشایخ العرفان ذهبوا الی ای هذه الحقیقه الواحد لیست الا الحقیقه المحمدیه (ص)، و لها شوون منها: الاول: هی المظهر لاسم الاعظم الثانی: هی العله الغاییه و سبب ایجاد العالم و بقایه الثالث: هی القطب( ای قطب الاقطاب) لعالم الکون الرابع: نبوتها و خلافتها ازلیه فلذالک هو(محمد (ص)) خلیفه الله الاعظم، و جمیع الانبیاء نوابه و خلفاوه و هم بتبعیته یدعون الخلق الی الحق و عند انقطاع النبوه، تظهر الولایه من باطن النبوه، و انتقلت القطبیه الی الاولیاء مطلقا، فلایزال فی هذه المرتبه واحد منهم قائم فی هذا المقام ، الی ان یختتم بظهور خاتم الاولیاء و هو الخاتم للولایه المطلقه .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 752

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صانعی منوچهر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    87-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7153
  • دانلود: 

    1691
چکیده: 

در این مقاله مفهوم «برابری»(تساوی)، سیر تاریخی یا تکامل تدریجی مفهوم آن در تاریخ، نسبت آن به عدالت و دموکراسی و جایگاه آن در حقوق بشر امروز مورد بحث و بررسی واقع شده است. برابری ابتدا در آرای سوفسطاییان وسپس در فلسفه رواقی مطرح شد. اما تعالیم افلاطون و مسیحیت با آن به مخالفت برخاست. در عصر حدید برابری ابتدا در تعالیم دکارت مطرح شد و به سرعت در آرای جان لاک و کانت رسوخ کرد. برابری در کنار «آزادی» یکی از ارکان دموکراسی جدید است. بنابراین تعالیم فلسفه جدید برآمده از آرای دکارت، لاک و کانت، انسانها قطع نظر از رنگ پوست، نژاد، ملیت، دین و نظیر این ها حقوق انسانی برابر دارند. دموکراسی جدید از جمع برابری و آزادی به وجود آمده است، تعیین نسبت برابری با عدالت کار دشواری است زیرا در عدالت(که عموما آن را عمل مطابق قانون تعریف کرده اند) تناسب تعیین کننده روابط افراد است نه تساوی (برابری). علاوه بر این تعریف و تعیین دقیق ماهیت برابری خالی از اشکال نیست و ابهام در تعیین نسبت برابری به عدالت از همین ابهام در مفهوم برابری برخاسته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1691 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نجومیان امیرعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    119-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1868
  • دانلود: 

    690
چکیده: 

مقاله حاضر با توصیف این پیش فرض آغاز می شود که فلسفه غرب همواره با گفتمان تقابلی سخن گفته است. یعنی همواره تعاریف براساس غیاب وحضورواین که پدیده های عالم دو قطبی هستند شکل گرفته اند. در برابر، نگارنده ادعا می کند که ژاک دریدا(Jacques Derrida) فیلسوف فرانسوی(2004-1930) با به چالش گرفتن منطق کلامی فلسفه غرب از عصرافلاطون تا به امروز، منطقی نوین برای طرح مباحث فلسفی خود بر می گزیند. این منطق را منطق پارادوکسی(منطق تناقض نما) نامیده ام و در این تحقیق به تشریح آن از طریق شرح چند اصطلاح مهم درفلسفه واسازی(deconstruction) دریدا خواهم پرداخت. طرح این مسئله(این که منطق کلامی اندیشه دریدا چیست و با منطق کلامی متداول درفلسفه غرب چه تفاوتی دارد) می تواند پایه نخست و در واقع پیش نیازی برای طرح فلسفه واسازی محسوب گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1868

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AHMAD ZADEH SH.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    39-40
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    265
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In opposition to the formulation of love in Greek mythology and materialist philosophy, Plato offers totally a different conception of love. In Plato’s philosophy, love is neither divine nor instinctive; rather it is a demon that relates man to the divine world. Plato’s love is primarily a desire for everlasting possession of beauty. It is important to note that all the elements of love are constituted by cognition. In the upward journey of the philosopher toward love, all the stages receive their hierarchy based on cognition as the last stage of love. Absolute Beauty is equated with wisdom. Furthermore, the elements of love are centered on the duality of material vs. spiritual. However, in analyzing Plato’s formulation of love, we come to conclude that his analysis is still logocentric based on the dominant materialist philosophy of Greece.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 265

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

احمدی سیدحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    11-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1159
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

عنوان بحث در این مقاله صورت جوهری است. این مقاله تحلیلی است مبتنی بر کتاب زتا. ارسطو این اصطلاح یعنی صورت جوهری را به کار نمی برد، اما ما آن را صورت جوهری می نامیم. بحث صورت در فلسفه ارسطو یکی از مهم ترین مباحث فلسفی به شمار می رود، زیرا موجودیت هر چیزی به صورت آن است نه هیولای اولی، زیرا هیولای اولی چیزی است بالقوه و یک شی منحاز و مستقل نیست و نمی تواند مشارالیه « این» قرار گیرد. اما صورت یک شی منحاز و مستقل است و می تواند مشارالیه «این» قرار گیرد و صورت است که به هیولای اولی تشخص می دهد. از میان اقسام جوهر، صورت مهم ترین آنها تلقی می شود، چون مرحله فعلیت است در این مقاله نیز بحث می شود که ما در مورد صورت جوهری هم واژه« this» به کار می بریم و هم واژه «such» را. این مقاله نشان می دهد که به کار بردن هر دو واژه مزبور در مورد صورت، درست است. لازم به یادآوری است که واژه « this » در مورد جزیی و واژه such در مورد کلی به کار می رود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خطاط نسرین دخت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    39-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1456
  • دانلود: 

    791
چکیده: 

بی شک نیچه در نگاه اندیشمندان سده بیست چهره تازه ای یافته است و بسیاری از منتقدان با بینش جدیدی به بازخوانی مفاهیم اصلی فلسفه او برآمده اند. باشلار نیز که خود فیلسوف است در این بازخوانی سهم به سزایی دارد. وی از راه تحلیل تصاویر ادبی در اشعار نیچه و رابطه آنها با عناصر اربعه، سیر تحولی افکار فیلسوف و کشمکش میان تضادهای این تفکر را پی می گیرد تا سرانجام به ماهیت روان عروجی نیچه پی می برد. به نظر باشلار آن کس که این تصاویر را نه به عنوان آرایه های تهی از پندار بلکه زاده نیروی تخیل پویا بداند، خود را در مرکز مابعدالطبیعه نیچه احساس می کند، زیرا از طریق تصاویر ادبی، نبرد عناصر طبیعت، چگونگی واژگونی و دگرگونی آنها تبدیل عنصر زمین به هوا، سنگینی به سبکباری و فرود به صعود را درک می کند. باشلار از این جهت قابل بررسی است که مفاهیم غامض و انتزاعی فلسفه نیچه مانند اراده معطوف به قدرت، ابرانسان، نیروی حیاتی، بازگشت ابدی را از خلال استعاره  و کلام شعری به صورت محسوس و ملموس به تصویر می کشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 791 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

داوری رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    59-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    846
  • دانلود: 

    348
چکیده: 

در این مقاله اظهار شده است علم و فرهنگ و تکنولوژی و به ویژه سیاست نمی تواند از فلسفه جدا و بی نیاز باشد. علم بدون فلسفه چنان که دکارت گفت مانند درخت بی ریشه است و علم به عنوان میوه همواره به فلسفه به عنوان ریشه نیاز دارد. گروه های مختلفی در دوران معاصر از قبیل پوزیتیویست ها و نحله های دیگر سعی کرده اند نیاز علم به فلسفه و به ویژه نیاز سیاست به فلسفه را انکار کنند. اما کوشش آنها موفق نبوده است و حتی فلسفه پست مدرن پایه های متافیزیکی متناسب خاص خود را دارد. تفکر فلسفی همواره در گذشته پایه تمدن و فرهنگ بشری بوده است و در آینده هم خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 846

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 348 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رشیدیان عبدالکریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    73-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1893
  • دانلود: 

    907
چکیده: 

 موضوع این مقاله بررسی نقد دریدا بر نظریه معنا نزد هوسرل است. از میان سه جزو زبان در تقسیم بندی کلاسیک آن(دستور زبان، منطق، فن سخنوری) هوسرل معنا را در جزو دوم یعنی منطق استوار می سازد. او معنای منطقی را از جنس" بیان" می داند اما میان بیان و بروز خارجی آن در "نشانه ها" و در ارتباط میان انسانها پیوندی ذاتی مشاهده نمی کند. از نظر هوسرل ارتباط و نشانه اقشاری خارجی نسبت به بیان اند و بنابراین، می توان بیان(معنا) را مستقل از ارتباط نشانه ای تصور کرد. شکل خالص بیان که در دیالوگ آلوده نشده است سخن بدون مخاطب خارجی یا "تنهاگویی" یا حضور بی واسطه معناست. اما به عقیده دریدا میان معنا(بیان) و نشانه های آن نوعی درهم تنیدگی ذاتی وجود دارد. معنا هرگز نمی تواند مجرد از بافت زبان شناختی، نشانه شناختی و تاریخی اش در نظر گرفته شود. هر یک از این بافتها نظامی از ارجاع است که به فراسوی خود - حضوری معنا اشاره دارد. دریدا می کوشد با نشان دادن پیوند ذاتی نشانه و معنا، کل برنامه پدیده شناسی هوسرل را مورد سوال قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1893

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 907 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SANEEI DAREHBIDI M.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    39-40
  • صفحات: 

    87-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    237
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Equality as well as freedom is the most important consequence of natural rights in the modern age. Equality at the first time was presented in the philosophy of sophists and stoicists, but Plato and Christianity rejected it. In the Modern age Descartes, Lock and Kant accepted it and eagerly tried to develop it. The great problem of equality is to discern its relation with justice, because justice is always related to proportion not to equality.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MAKHZAN MOUSAVIC A.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    39-40
  • صفحات: 

    107-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Since the perfect man is the caliph of Allah and the Axis of the universe, and he, in respect to himself is unique, therefore all the Moslem mystics adhere to this agreed that this unique Axis is the same Mohammadan truth itself which is the manifestation of Allah’s greatest name and the cause of the existence and the continuity of the universe. So on this very basis he is the greatest caliph of Allah and all the prophets are his successors and their prophecy and caliphate tenure are the very tenure of his prophecy and caliphate. The intrinsic side of this truth is the sanctity that becomes advent after the end of the prophecy, and the pivotal state successively transfers from a saint to the other until it reaches to the advance of the last saint, who is the seal of the absolute sanctity.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NOJOUMIAN A.A.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    39-40
  • صفحات: 

    119-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The present article starts with this presumption that western philosophy has always spoken through a binary logic. In other words, the philosophical definitions have been presented in terms of absence and presence and through the binary nature of a polar universe. I, in contrast, claim that the French philosopher, Jacques Derrida (1930-2004), by challenging the verbal logic of the western thought from Plato until the present time, has established a new logic for his philosophical ideas. I have termed this the "paradoxical logic" and in order to illustrate this logic explain a few term in the philosophy of deconstruction. Presenting this argument (the verbal logic of Derrida’s thought and its distinction from the usual logic of the western thought) will act as the first step and in fact a pre-requisite for an introduction to and an explanation of deconstruction.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

واعظی اصغر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40-39 (ویژه نامه فلسفه)
  • صفحات: 

    129-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    931
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

مقاله حاضردو هدف عمده را دنبال می کند: نخست ارائه تحلیلی دقیق و موشکافانه از برهان وجودی آنسلم و دوم تعیین مغالطه منطقی در این برهان، برای دستیابی  به هدف اول و فهم درست برهان وجودی، هردو تقریر این برهان در فصلهای دوم و سوم کتاب پروسلوگیون آنسلم مورد بررسی قرار گرفته و به منظور ایضاح بیشتر، اعتراضات گاونیلون راهب معاصر آنسلم و پاسخهای آنسلم به وی مطرح شده است. در بخش دوم مقاله ضمن اشاره به انتقادات توماس اکویناس به برهان وجودی آنسلم و ارزیابی آن تلاش شده تا با تکیه بر مبانی نظری صدرالمتالهین اشکالات موجود در این برهان و دلیل بی اعتباری آن بیان شود.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

LEGENHAUSEN H.M.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    39-40
  • صفحات: 

    198-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    264
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This paper is an examination of Robert Nozick's argument in The Nature of Rationality that instrumental rationality is defective, and that the defects of instrumental rationality can be understood through a careful appraisal of the significance of Newcomb's paradox and the prisoners' dilemma.In both Anarchy, State and Utopia and in The Nature of Rationality, Nozick considers the question of why we should be rational, and concludes that the call of reason issues from the fact that we value what we are. Rationality is so important to us that it becomes a duty because it is in terms of and by means of rationality that we understand who we are. Our worldview is an artifact shaped, at least in part, by our evaluative standards of cognitive assessment.Nozick goes on to ask why we should value that. And to answer the query, he considers the functions that rationality may have, beginning with instrumental rationality. To be instrumentally rational is to pursue one's goals and desires in the most efficient and effective way. Hence, prudence and self-interest commend instrumental rationality, or, what amounts to the same thing, instrumentality commends itself. Being prudent is itself prudent. However, Nozick concedes that the value of rationality goes beyond what can be explained in terms of a purely instrumental rationality.Even if we were to begin with a purely instrumental view of rationality, we might come to value it for its own sake, and so it may come to have intrinsic value. We should be rational because we value being that way. The endorsement given by reason to instrumental rationality, however, is not the issuing of a blank check. Instrumental rationality itself will counsel that we not put too much time and effort into developing the skills of instrumental rationality, for beyond a certain point the amount gained in overall efficiency will not be worth the lost opportunities for other pursuits. Nozick argues that actions could acquire value not only because of the consequences which can be expected to follow from them, but because of what Nozick calls their symbolic utility. Some, but not all, cases in which one decides to perform an act because of its symbolic utility appear to be rational. All of the convincing cases of rational action performed because of symbolic utility offered by Nozick are cases of action performed in accordance with principle. Consideration of the sage provides the occasion to introduce additional means by which value may accrue to an action, in terms of which we may judge the performance of the action to be rational. There is no harm in considering these means as independent elements of symbolic utility, provided we bear in mind that these elements may be quantitatively incommensurable with those derived from accordance with principle. Rules or principles provide only one way in which actions may be guided. Another way is by consideration of consequences. A third way in which actions may be guided is with reference to virtue. Sometimes the appeal to virtue will be personified in an exemplar. We acquire skills by imitation of the actions of teachers. We may attempt to acquire virtues by acting in ways that are typical of the virtuous exemplar. This mode of practical guidance plays an important role in various traditions, from those of the ancient Greeks to those of the Abrahamic religions.While Nozick argues in favor of an expanded notion of instrumental rationality, I counter that the notion of practical rationality should be expanded beyond that which can be considered as instrumental rationality.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button