Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

رضائیان محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    221-222
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    392
  • دانلود: 

    128
کلیدواژه: 
چکیده: 

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که: " چقدر زمان برای نوشتن یک مقاله مورد نیاز است؟ " خواندن فصل پنجم کتاب "چگونه مقالات بهتر پزشکی بنویسیم" (How to write better medical papers) اثر هانا (Hanna) می تواند بسیار کمک کننده باشد. در فصل پنجم کتاب با عنوان " زمان" (Time)، نویسنده اعلام می کند که برای نوشتن یک مقاله در علوم سلامت و بسته به نوع مقاله، به 100 تا 200 ساعت کار تمام وقت مورد نیاز است. یعنی اگر شما در هفته پنجاه ساعت کار می کنید، برای نوشتن یک مقاله باید بین دو تا چهار هفته، به شکل تمام وقت مشغول باشید...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 392

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    223-234
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    574
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

زمینه و هدف: تجویز داروهای کاهنده اسید معده برای پیشگیری از آسیب مخاطی گوارشی ناشی از استرس در بیماران بستری در موارد زیادی نامناسب است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش داروساز بالینی در بهبود تجویز این دارو ها طراحی شد. مواد و روش ها: این مطالعه آینده نگر مداخله ای نیمه تجربی بر روی 101 بیمار بستری در بخش نفرولوژی بیمارستان شفا دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. بیمارانی که بیش تر از 24 ساعت بستری باقی می ماندند، وارد مطالعه شدند. در مرحله قبل از مداخله، هر بیمار از نظر خطر ابتلاء به آسیب مخاطی گوارشی و دریافت یا عدم دریافت دارو برای پیشگیری از آسیب مخاطی بررسی شد. در مرحله دوم، داروساز بالینی فعالانه مداخله کرد و برای بیمارانی که در خطر پایین آسیب گوارشی بودند، توصیه به قطع دارو کرد. برای بیمارانی که در خطر بالا آسیب گوارشی بودند اما داروی کاهنده اسید معده نمی گرفتند، توصیه به آغاز دارو کرد. تعداد بیمارانی که در هر مرحله به صورت مناسب یا نامناسب داروی پیشگیری دریافت می کردند، گزارش شد. داده ها با آزمون مجذور کای تحلیل شدند. یافته ها: 57 بیمار در مرحله قبل از مداخله و 44 بیمار در مرحله مداخله ارزیابی شدند. تعداد بیمارانی که به صورت نامناسب پیشگیری دریافت می کردند، از 37 نفر (77 درصد) در مرحله قبل از مداخله به 6 نفر (6/31 درصد) در مرحله بعد از مداخله کاهش یافت (001/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نقش موثر داروساز بالینی در این مطالعه، پیشنهاد می گردد از مشاوره داروساز بالینی برای بهبود تجویز منطقی دارو در پیشگیری از آسیب مخاط گوارشی در بیماران بستری استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    235-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    825
  • دانلود: 

    792
چکیده: 

زمینه و هدف: خودکشی یکی از بزرگ ترین مشکلات پزشکی و اجتماعی جهان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژیکی خودکشی در شهرستان اسدآباد طی سال های 1390-1395 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، اطلاعات دموگرافیک و اپیدمیولوژیک موارد اقدام به خودکشی و خودکشی کامل طی سال های 1390-1395 با استفاده از فرم های مخصوص خودکشی بایگانی شده در شبکه بهداشتی-درمانی شهرستان اسدآباد استخراج شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میزان شیوع کلی خودکشی 797 در هر صد هزار نفر (804 مورد)، میزان شیوع خودکشی فرجام یافته 21 در هر صد هزار نفر (21 نفر) و ناموفق 776 در هر صد هزار نفر (783 نفر) بود. زنان (934 در هر صد هزار نفر) (466 نفر)، افراد مجرد (1548 در هر صد هزار نفر) (374 نفر)، افراد دارای مدرک متوسطه (3889 در هر صد هزار نفر) (258 نفر)، افراد غیر شاغل (790 در هر صد هزار نفر) (577 نفر)، افراد ساکن در شهر (792 در هر صد هزار نفر) (289 نفر) و فصل پاییز (240 در هر صد هزار نفر) (243 نفر) بیش ترین میزان شیوع خودکشی را به خود اختصاص دادند. مهم ترین دلیل اقدام به خودکشی، دعوا و مشاجره های خانوادگی (432، 7/53 درصد) و شایع ترین روش، مصرف قرص (582، 4/72 درصد) بود. نتیجه گیری: مهم ترین علت خودکشی مشاجرات خانوادگی و رایج ترین شیوه خودکشی، استفاده از قرص می باشد؛ می توان با اجرای برنامه های مداخله ای متناسب مانند تاسیس مراکز مشاوره خانواده و آموزش کافی به خانواده ها و گروه های آسیب پذیر و هم چنین با کاهش دسترسی به وسایل خودکشی در جهت کاهش میزان شیوع خودکشی گام برداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 792 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    251-264
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    678
  • دانلود: 

    866
چکیده: 

زمینه و هدف: استفاده از شبکه های مجازی تبدیل به یک رفتار مدرن طبیعی شده است ولی شکل های آسیب زای استفاده از آن ها هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه های مجازی در دانش جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 انجام گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم سال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد 221 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسش نامه های پرخاشگری سایبری Á lvarez-Garcí a، استرس ادراک شده Cohen و اعتیاد به اینترنت Young پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل یابی معادله ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که پرخاشگری سایبری با استرس ادراک شده (50/0; r= 001/0> p) و وابستگی به شبکه های مجازی (57/0; r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. هم چنین وابستگی به شبکه های مجازی با استرس ادراک شده (82/0; r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. شاخص های برازش مدل نیز مسیر استرس ادراک شده به پرخاشگری سایبری را با میانجی گری وابستگی به شبکه های مجازی تایید کرد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استرس ادراک شده با میانجی گری وابستگی به شبکه های مجازی با پرخاشگری سایبری ارتباط دارد. به نظر می رسد می توان در دانشگاه ها با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه آگاه سازی دانشجویان درباره اثرات مثبت و منفی و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن از مزایای آن اقدام کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 678

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 866 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    265-278
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    727
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

زمینه و هدف: سالمند آزاری یکی از مشکلات عمده سلامت اجتماعی محسوب می شود و تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی فرد سالمند دارد. تشخیص سریع تر و ارایه راه کارهای مناسب، عوارض بعدی را کاهش می دهد. لذا این مطالعه با هدف ترجمه و تعیین ویژگی های روان سنجی پرسش نامه سوء رفتار در سالمندان (22 آیتمی) ساکن شهر تهران، ایران طراحی شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد که بر روی 301 فرد سالمند ساکن شهر تهران در سال 97-1396 انجام شد. ترجمه به روش پروتکل کیفیت زندگی (Health-Related Quality of Life; HRQOL) بعد از کسب اجازه کتبی از طراح اصلی، انجام گرفت. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و آزمون مجدد استفاده شد. یافته ها: میزان آلفای کرونباخ برای کل گویه ها 80/0 و همبستگی درون خوشه ای 81/0 بود که هر دو نشان دهنده پایایی مناسب نسخه فارسی ابزار سوء رفتار در سالمندان می باشد. از روایی سازه با روش عامل یابی محورهای اصلی، 3 عامل (جسمی، روانی، اقتصادی) استخراج شد که 42 درصد از واریانس تجمعی را بیان می کردند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر، بیان گر این است که نسخه فارسی پرسش نامه سوء رفتار در سالمندان ابزاری با روایی و پایایی مناسب است که می توان از آن به عنوان ابزاری بومی جهت بررسی سوء رفتار سالمندان که یک مشکل بهداشت عمومی است، استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 727

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    279-294
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    338
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

زمینه و هدف: توسعه حرفه ای اعضاء هییت علمی، از جنبه های بهبود کیفیت دانشگاهی است و در نظام آموزشی یکی از عوامل موثر در ارتقاء کیفیت و توانمندسازی اعضاء هییت علمی است. هدف پژوهش حاضر، تعیین نیازهای اعضاء هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با به کارگیری رویکرد توافق سنج می باشد. مواد و روش ها: پژوهش توصیفی حاضر به صورت سرشماری بر روی 57 نفر از اعضاء هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1397 با هدف شناسایی نیازها در پنج حیطه نیازهای پژوهشی، آموزشی، مهارت ها و توانمندی های فردی، فناوری اطلاعات و ارزش یابی و نیازهای مدیریتی و اجرایی با به کارگیری تکنیک دلفی در سه راند انجام شد. نتایج با محاسبه میانگین، انحراف معیار، میانه در قالب جداول جداگانه درج و اولویت نیازها در هر حیطه مشخص گردید. یافته ها: مهم ترین نیازها در پنج حیطه شامل آشنایی با نگارش مقالات به زبان انگلیسی، جستجو در منابع الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی، آشنایی با شیوه های نوین تدریس در کلاس، اصول و شیوه های یادگیری، آشنایی با دوره های آموزش زبان Speaking، آشنایی با فن ترجمه، روش های تحلیل و معادلات ساختاری با لیزرل و AMOS، نرم افزارهای تحلیل پژوهش های کیفی، و هم چنین آشنایی با مهارت های ارتباطی و نحوه مدیریت کلاس بود. نتیجه گیری: بر اساس نیازهای فوق، طراحی، اجرا و ارزش یابی برنامه های آموزشی توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    295-304
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    431
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

زمینه و هدف: حفاظت پرتویی بیماران در سی تی اسکن، با توجه به کاربرد گسترده و دوز بالای آزمون های سی تی و اثرات پرتویی ناشی از آن ضروری است. اولین گام در حفاظت پرتویی، تعیین میانگین شاخص دوز بیماران در آزمون های سی تی است که هدف این پژوهش می باشد. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی حاضر بر روی شاخص دوز بیماران بزرگ سال مراجعه کننده به بخش سی تی اسکن بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) رفسنجان در آزمون های قفسه سینه و شکم لگن در 5 ماه در سال 1396 انجام شد. شاخص دوز سی تی حجمی و دوز اندازه-مدار 135 بیمار جمع آوری و میانگین آن ها برای گروه های وزن، شاخص توده بدنی و قطر جانبی بیماران به دست آمد و با سطح دوز مرجع ایران و روش منحنی دوز آستانه مقایسه شد. یافته ها: بازه میانگین شاخص دوز سی تی حجمی برحسب میلی گری برای گروه های قطر جانبی، شاخص توده بدنی و وزن و برای قفسه سینه به ترتیب برابر 2/16-4/4، 2/16-6/5 و 2/16-1/4 و برای شکم/لگن برابر 3/19-9/5، 6/25-8/6 و 6/25-5/6 بود. بازه میانگین دوز اندازه-مدار متناظر برحسب میلی گری برای قفسه سینه به ترتیب برابر 9/11-7/7، 9/11-5/8 و 9/11-7/7 و برای شکم/لگن برابر 5/21-8/9، 5/21-7/10 و 5/21-5/10 است. هم چنین، میانگین شاخص دوز بیماران استاندارد رفسنجان کم تر از سطح دوز مرجع ملی ایران است. نتیجه گیری: مقایسه میانگین شاخص دوز بیماران برای گروه های وزن، قطر جانبی و شاخص توده بدنی برای آزمون های قفسه سینه و شکم/لگن با روش منحنی دوز آستانه نشان می دهد، پروتکل های بهینه ای در این آزمون ها در بخش سی تی اسکن بیمارستان علی بن ابی طالب (ع) رفسنجان به کار می رود. با این حال، بهبود پروتکل ها به کاهش بیش تر دوز بیماران منجر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 431

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    305-314
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    685
  • دانلود: 

    727
چکیده: 

زمینه و هدف: نشاط یکی از نیازهای اساسی انسان و از مولفه های سلامت روان است که عامل افزایش سرمایه های اجتماعی است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت شادمانی در دانشجویان دانشکده دندان پزشکی کرمان انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری دانشجویان دندان پزشکی عمومی کرمان در سال تحصیلی 97-1396 بودند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه شادمانی اکسفورد استفاده شد و 241 دانشجو که به روش طبقه ای متناسب و به طور تصادفی انتخاب شده بودند در تحقیق شرکت کردند. داده ها توسط آزمون های Mann-Whitney و Kruskal-Wallis آنالیز شدند. یافته ها: 151 نفر (7/62 درصد) از دانشجویان دختر و 90 نفر (3/37 درصد) پسر بودند. میانگین نمره شادمانی دانشجویان 78/0± 04/40 بود. نمره شادمانی دانشجویان با متغیرهای جنسیت (779/0=P)، سال تحصیلی (092/0=P)، وضعیت تاهل (865/0=P) و محل سکونت (425/0=P) ارتباط آماری معنی داری نشان نداد. نتیجه گیری: وضعیت شادمانی دانشجویان مورد مطالعه در سطح قابل قبولی بود، اما جهت ارتقاء به سطح خیلی خوب تدابیر لازم بایستی اتخاذ گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 685

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

رضائیان محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    315-322
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    611
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

گروه های کوچک که برای آموزش و یادگیری تشکیل می گردند، در صورتی که به خوبی مدیریت شوند می توانند بازده خارق العاده ای در امر یادگیری داشته باشند. شواهد موجود نشان می دهد که مکان برگزاری و نحوه نشستن افراد در یک گروه کوچک آموزشی، تاثیر بسیار زیادی در میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک هماهنگ کننده در استفاده صحیح از پویایی آن گروه دارد. بنابراین، هدف از نگارش مقاله حاضر، پرداختن به خصوصیات محیط برگزاری یک گروه کوچک آموزشی و نحوه نشستن افراد در چنین گروه هایی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button