مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

843
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه های مجازی در دانش جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 251 | صفحه پایان 264

چکیده

 زمینه و هدف: استفاده از شبکه های مجازی تبدیل به یک رفتار مدرن طبیعی شده است ولی شکل های آسیب زای استفاده از آن ها هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه های مجازی در دانش جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 انجام گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی, جامعه آماری شامل کلیه دانش جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم سال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد 221 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسش نامه های پرخاشگری سایبری Á lvarez-Garcí a, استرس ادراک شده Cohen و اعتیاد به اینترنت Young پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل یابی معادله ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که پرخاشگری سایبری با استرس ادراک شده (50/0; r= 001/0> p) و وابستگی به شبکه های مجازی (57/0; r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. هم چنین وابستگی به شبکه های مجازی با استرس ادراک شده (82/0; r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. شاخص های برازش مدل نیز مسیر استرس ادراک شده به پرخاشگری سایبری را با میانجی گری وابستگی به شبکه های مجازی تایید کرد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استرس ادراک شده با میانجی گری وابستگی به شبکه های مجازی با پرخاشگری سایبری ارتباط دارد. به نظر می رسد می توان در دانشگاه ها با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه آگاه سازی دانشجویان درباره اثرات مثبت و منفی و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن از مزایای آن اقدام کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عطادخت، اکبر، احمدی، شیرین، و فلاحی، وحید. (1399). بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه های مجازی در دانش جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 19(3 )، 251-264. SID. https://sid.ir/paper/378459/fa

    Vancouver: کپی

    عطادخت اکبر، احمدی شیرین، فلاحی وحید. بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه های مجازی در دانش جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1399؛19(3 ):251-264. Available from: https://sid.ir/paper/378459/fa

    IEEE: کپی

    اکبر عطادخت، شیرین احمدی، و وحید فلاحی، “بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه های مجازی در دانش جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 19، no. 3 ، pp. 251–264، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378459/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button