Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    55-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    482
چکیده: 

مقدمه: برنامه ریزی دقیق و مناسب در حیطه آموزش بالینی در ایجاد توانمندی و کسب مهارت های لازم در دانشجویان پرستاری بخش مهمی از آموزش پرستاری را شامل می شود. با توجه به اینکه دستیابی به توانمندی و مهارت بالینی به علت محدودیت های تکنیکی و اخلاقی در بالین، به راحتی امکانپذیر نیست، استفاده از روش های نوین آموزش در این زمینه کمک کننده است. استفاده از شبیه سازی یکی از روش های نوین آموزش در پرستاری است. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجربیات دانشجویان پرستاری در ارتباط با شبیه سازی نابینائی صورت گرفت. روش کار: در طی یک مطالعه کیفی (تحلیل محتوا قراردادی)، جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند و دو گروه متمرکز، در فاصله فروردین تا مرداد 1398 انجام شد. از طریق نمونه گیری هدفمند، چهارده دانشجوی پرستاری در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران، وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها تا زمان رسیدن به اشباع داده، ادامه پیدا کرد. مدت مصاحبه ها 60-45 دقیقه بوده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش گراندهیم و لاندمن صورت گرفت. در این تحقیق تلاش شد تا براساس معیارهای موثق بودن داده های کیفی و تجزیه وتحلیل آنها عمل گردد. یافته ها: در تحلیل اولیه تعداد 231 کد به دست آمد که پس از مقایسه و تقلیل، در نهایت دو درون مایه اصلی و هفت زیرطبقه پدیدار شدند. درون مایه های اصلی پژوهش شامل کسب دیدگاهی نو و مراقبت متحول شده در سایه تجربه، بودند. نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از این مطالعه، استفاده از آموزش به روش شبیه سازی، شیوه ای موثر در فرآیند تدریس و ارزشیابی میزان دانش و مهارت های ضروری برای دانشجویان پرستاری می باشد. لذا بکارگیری این شیوه تدریس به کلیه مسئولان آموزشی آموزش پرستاری توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 482 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    202
چکیده: 

مقدمه: افراد سالمند در معرض ابتلا به بیماری های متعدد از جمله بیماری قلبی عروقی قرار دارند که موجب کاهش رضایت زندگی آنها می شود. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رضایت از زندگی از روی بهزیستی وجودی، مذهبی و معنوی و رضایت از زندگی در سالمندان مبتلا به بیماری عروق کرونر در سال 97-1396 انجام شد. د روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی و همبستگی است. جامعه مطالعه شامل سالمندان مبتلا به بیماری عروق کرونر مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان آیت الله روحانی بابل در سال 97-1396 بودند. تعداد 212 سالمند مبتلا به تنگی عروق کرونر به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد، مقیاس بهزیستی معنوی (SWBS) و پرسشنامه رضایت زندگی را به روش خودگزارشی تکمیل کنند. جهت تحلیل داده ها از معیار همبستگی پیرسون و روش رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که رضایت از زندگی با بهزیستی وجودی، مذهبی و معنوی و وضعیت تاهل رابطه مثبت و با طول مدت بیماری رابطه منفی معنادار دارد (05/0>p). همچنین بر اساس نتایج حاصل، متغیر بهزیستی وجودی 41%، ترکیب دو متغیر بهزیستی وجودی و بهزیستی مذهبی 44% و ترکیب سه متغیر بهزیستی وجودی و بهزیستی مذهبی و بهزیستی معنوی کلی 46% از واریانس رضایت از زندگی در بیماران قلبی سالمند را تبیین کردند (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 202 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    10-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    475
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

مقدمه: سطح مطلوب توانمندی زنان، موجب قدرت بخشی به آنان برای تصمیم گیری مستقلانه درباره موضوعات اساسی زندگی می گردد. هدف از این مطالعه، تعیین عوامل موثر در توانمندی دریافت مراقبت سلامت بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده، در زنان متاهل در سنین باروری بود. روش کار: در مطالعه مقطعی تحلیلی حاضر، 488 نفر از زنان متاهل در سنین باروری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی جنوب تهران در سال 1398، جامعه پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها، یک پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده و پرسشنامه استاندارد توانمندی دریافت مراقبت سلامت بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری از جمله میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی پیرسون تحت نرم افزار SPSS نسخه 24 و آنالیز مسیر با استفاده از شاخص های برازش مدل تحت نرم افزارAmos نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: میانگین سن شرکت کنندگان در پژوهش، 1/7 ± 6/33 سال بود. نگرش (001/0 p<، 62/0 β =) نسبت به هنجار ذهنی (001/0 p<، 18/0 β =) از قدرت پیشگویی کننده بالاتری برای پیش بینی قصد رفتار برخوردار بود. بر اساس نتایج تحلیل مسیر، 30 درصد از واریانس قصد رفتاری و 03/0 حیطه تصمیم گیری، 02/0 حیطه تعامل و 05/0 واریانس حیطه درجه کنترل توسط سازه های مدل تبیین گردید. نتایج مطالعه نشان داد سازه نگرش و هنجارذهنی بهترین پیش گویی کننده قصد رفتار دریافت مراقبت سلامت بودند (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    19-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    703
  • دانلود: 

    720
چکیده: 

مقدمه: پرستاران با رفتار و عملکرد خود، نقش اساسی جهت ارائه مراقبت با کیفیت دارند. خودکارآمدی اصلی ترین عامل در رفتار و عملکرد افراد است. هوش معنوی به[p1] عنوان پایه واساس اعتقادات انسان تاثیر مثبتی بر عملکرد و انعطاف پذیری افراد در حل مشکلات آنها دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط هوش معنوی با خودکارآمدی پرستاران بیمارستان های دولتی شهر خرم آباد در سال 1396 انجام شد. روش کار: این مظالعه توصیفی-همبستگی است، جامعه پژوهش کلیه پرستاران بیمارستان های دولتی شهر خرم آباد در سال 1396 بودند که از میان آنها 244 نفر به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های هوش معنوی و خودکارآمدی بودند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 با روش های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام به گام تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار هوش معنوی و خودکارآمدی پرستاران بیمارستان های دولتی شهر خرم آباد 16/17 ± 61/148 و 10/8 ± 18/61 بود. بین نمره هوش معنوی و خودکارآمدی پرستاران همبستگی مثبت، متوسط و معناداری وجود داشت(496/0 =r). ضریب همبستگی پیرسون بین مولفه های خودآگاهی( 258/0 = r)، سجایای اخلاقی (321/0= r)، تفکر کلی(288/0= r) و توانایی مقابله (400/0=r) از هوش معنوی با خودکارآمدی همبستگی مثبت و معنا داری نشان داد (05/0> p). همچنین مولفه های تفکر کلی و توانایی مقابله توانستند به طور معنی داری 26 درصد از تغییرات خودکارآمدی پرستاران را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: پرستارانی که از هوش معنوی بالاتری برخوردار بودند خود کارآمدی بیشتر داشتند. بنابراین پیشنهاد می شود کلاس های آموزشی و بازآموزی در فواصل منظم جهت ارتقاء مهارت های معنوی پرستاران در راستای افزایش خودکارآمدی و بهبود عملکرد پرستاران در خدمات مراقبت بهداشتی برگزار شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 720 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    945
  • دانلود: 

    662
چکیده: 

مقدمه: کیفیت خدمات پرستاری و به دنبال آن، سلامت افراد جامعه رابطه مستقیمی با رضایت شغلی پرستاران دارد. نشانه های رضایت شغلی پرستاران بسیار گسترده می باشد و می تواند بر کیفیت زندگی پرستار، افزایش کیفیت مراقبت و رضایتمندی بیماران تاثیر گذارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین رضایت شغلی و کیفیت زندگی پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد در سال 1398 است. روش کار: در این مطالعه توصیفی-همبستگی، 200 پرستار که در سال 1398 در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد مشغول به کار بودند به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل؛ پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی28سوالی بود. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: در این مطالعه، رضایت شغلی پرستاران در سطح متوسط و کیفیت زندگی آنها در سطح ضعیف بود. رضایت شغلی در حیطه نوع شغل(53/0± 48/3) بالاترین و در حیطه نظام پرداخت(59/0± 09/2) کمترین میانگین نمره را داشت. کیفیت زندگی در حیطه سلامت روان(52/8± 77/51) بالاترین و در حیطه سلامت جسمانی(16/8± 14/43) کمترین میانگین نمره را به خود اختصاص داد. بین رضایت شغلی و کیفیت زندگی ارتباط معنادار و مثبت آماری وجود داشت(385/0, r=001/0p<). نتیجه گیری: در پژوهش حاضر، پرستارانی که رضایت شغلی بیشتری داشتند از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار بودند. لذا، فراهم نمودن بسترهای افزایش رضایت شغلی پرستاران جهت بهبود کیفیت زندگی آنها و ارایه خدمات حرفه ای مطلوب تر پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 662 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    33-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    540
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

مقدمه: یکی از مهمترین بخش های آموزش در پرستاری، آموزش بالینی است. ارزیابی وضعیت آموزش بالینی به رفع یا اصلاح نقاط ضعف کمک کرده و می تواند موجب بهبودی دستیابی به اهداف آموزشی گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری خلخال در مورد وضعیت آموزش بالینی در سال 1398 انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که در اردیبهشت و خرداد ماه سال 1398 بر روی 136 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی و آزاد شهر خلخال انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه وضعیت آموزش بالینی می باشد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS/23 ویراست23 در سطح معنی داری (05/0> P) و با استفاده از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و نیز آزمونهای استنباطی کای دو، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره دیدگاه دانشجویان در مورد وضعیت آموزش بالینی 58/17 ± 56/81 بود که عنوان کننده وضعیت خوب آموزش بالینی بود. همچنین بیشترین نمره مربوط به اهداف و برنامه ریزی" و "مربی" به ترتیب با میانگین و انحراف معیار 89/5 ± 57/27 و 17/45 ± 39/23 بود که نشان دهنده وضعیت متوسط آموزش بالینی بود. نتیجه گیری: مجموع یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد با وجود اینکه از دیدگاه دانشجویان پرستاری وضعیت آموزش بالینی خوب بوده اما محیط بالینی و نظارت و ارزشیابی در حد متوسط می باشد. لذا پیشنهاد می شود روش های مناسب نظارت و ارزشیابی دروس بالینی تدوین و تامین محیط های بالینی مناسب در اولویت دانشکده های پرستاری قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 540

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    524
  • دانلود: 

    557
چکیده: 

مقدمه: یادگیری دانشجو محور منجر به بهبود یادگیری می شود. روش جیگساو با استفاده از استراتژی های یادگیری تعاملی سبب یادگیری فعال و دانشجو محور می شود و اندازه های درک از محیط یادگیری در روش های مشارکتی تدریس قوی تر است. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر روش آموزش جیگساو بر یادگیری ودرک از محیط یادگیری دانشجویان در مقایسه با روش تدریس سنتی انجام شد. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 انجام گرفت، 28 نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل بر اساس انتخاب تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون با روش جیگساو و گروه کنترل با روش تدریس سنتی آموزش داده شدند. داده های مطالعه با استفاده از امتحان تخصصی محتوای مداخله و پرسشنامه DREEM به روش خودگزارشی قبل و بعد از مداخله در دوگروه جمع آوری گردید و با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که بین دو گروه آزموزش جیسگاو و سنتی از نظر میانگین نمره یادگیری اختلاف آماری معناداری وجود دارد. (p<0. 05) هم چنین درک از محیط آموزشی در دانشجویان دو گروه آموزش جیگساو و سنتی تفاوت آماری معناداری نشان داد (p<0. 05). نتیجه گیری: آموزش با روش جیگساو با توجه به درگیر نمودن دانشجویان به شکل فعالانه به نحو مطلوبی سبب افزایش میزان یادگیری و بهبود قابل توجه در درک از محیط یادگیری دانشجویان اتاق عمل می گردد. بنابراین استفاده از این روش اموزشی جهت تدریس دانشجویان اتاق عمل توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 557 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    47-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1066
  • دانلود: 

    779
چکیده: 

مقدمه: هوش هیجانی مجموعه ای از قابلیت های غیرآگاهانه افراد می باشد که سبب افزایش قدرت سازگاری افراد با مقتضیات محیطی و عوامل تنش زای بیرونی می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر افزایش شادکامی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش: مطالعه حاضر بصورت نیمه تجربی بوده و جامعه آماری دانشجویان پرستاری آزاد گنبد کاووس در سال 1397 بودند و نمونه ها بصورت آسان انتخاب شدند. حجم نمونه 30 نفر، به هر گروه آزمون و کنترل 15 نفر بر اساس جدول تخصیص تصادفی اختصاص داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شادکامی Oxford و پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Brad berry & Greaves بود. آموزش هوش هیجانی گروه آزمایش در قالب 12 جلسه 50 دقیقه ای طی شش هفته داده شد. جهت آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS 16 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون T مستقل و تحلیل کوواریانس یک طرفه و چند متغیری استفاده شد. یافته ها: در بررسی مولفه های هوش هیجانی در گروه مداخله و کنترل به ترتیب آیتم آگاهی اجتماعی و خودآگاهی بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده بودند. نمره کل هوش هیجانی هم در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 29/4± 9/11 و 41/7± 7/9 بودند بنابراین در گروه مداخله نمره کسب شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنا دار بود(05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1066

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 779 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0