Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1711
  • دانلود: 

    1058
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله به روش ذهن آگاهی بر کاهش استرس زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به نقص توجه - بیش فعال انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مادران دارای فرزند بیش فعال مراجعه کننده به خانه های سلامت منطقه 21 شهرداری شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 24 مادر بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه-بیش فعالی و مقیاس استرس زناشویی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته ذهن آگاهی را به صورت هفتگی دریافت کردند، گروه کنترل هیج مداخله مشخصی را دریافت نکردند. در پایان، هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند (پس آزمون). داده ها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی به طور معناداری بر استرس زناشویی مادران دارای کودکان بیش فعال موثر بوده و مادران در گروه آزمایشی کاهش معناداری (p<0.05) را در استرس زناشویی نشان دادند. با توجه به یافته های این پژوهش، میتوان روش مداخله ای ذهن آگاهی را به عنوان یک روش موثر در کاهش استرس زناشویی مادران دارای کودک مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی و افزایش سطح سلامت این مادران پیشنهاد داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1711

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1058 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2013
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    398
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The purpose of this research was to Study of Effectiveness of Mindfulness on decreasing marital stress in Attention Deficit/ Hyperactive Disorder children's mothers. The design of the study was quasi-experimental, and of pretest- posttest with control group kind. The statistical population comprised mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) referred to houses of health in No. 21 of Tehran municipality. The research sample consisted of 24 mothers that were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. ADHD assessment scale and Marital stress scale were used to gather data. The experimental groups received 8 eight two-hour sessions of mindfulness each week while the control group received no specific intervention. At the end, both were re-evaluated (post-test). Data were analyzed by analysis of covariance (ANCOVA). The results indicate that mindfulness training on aritalm stress of mothers of children with ADHD was significantly effective and mothers of the experimental group showed significant reduction (p<0.05) in marital stress. According to these findings, mindfulness training is recommended to be used for reduction of stress marital and improving of mental health in mothers of children with ADHD.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 398

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    881
  • دانلود: 

    860
چکیده: 

در این پژوهش ساختار انگیزه مشارکت سیاسی دانشجویان بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 795 نفر (563 دانشجوی زن، 177 دانشجوی مرد و 55 نفر از دانشجویان جنسیت خود را مشخص نکرده اند) از طریق نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه انگیزه مشارکت سیاسی پاسخ دادند. پرسشنامه مذکور، شامل 56 سوال بود. اعتبار پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0.880 به دست آمد. بررسی روایی سازه از طریق تحلیل مولفه های اصلی نشان داد که 6 عامل استخراج شده و این 6 عامل روی هم 50.47 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. شش عامل شامل: علاقه به امور سیاسی، قبول مسوولیت اجتماعی، تماس با رسانه های- گروهی، مشارکت در امور سیاسی، درک و ارزیابی مسائل سیاسی، و اطمینان به امکانات دولتی است. به منظور شناسایی ساختارعاملی مقیاس مشارکت سیاسی و تایید عامل های استخراج شده از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. شاخص های برازندگی نشان داد که مدل شش عاملی بر اساس اکثر شاخصها فیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 881

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 860 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    769
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

در حیطه جهت گیری های نگرشی در چارچوب روابط بین اعضای خانواده ابزاری که بتواند رویکردهای جدیدی که نسبت به اندازه گیری و سنجش اندیشه تلاش مداری و اندیشه نتیجه مداری همسران بیان گردیده به کار گیرد، ساخته و یا اعتباریابی نشده است. لذا هدف پژوهش کنونی، ساخت و اعتباریابی یک ابزار سنجش موثر در زمینه اندیشه تلاش مداری و اندیشه نتیجه مداری همسران است که با رویکردهای ازدواج سالم و توجه به ابعاد شناختی و نگرشی زوجین مطابقت داشته و حد بالایی از مناسبت و کفایت را نسبت به بستر فرهنگ جامعه ایرانی- اسلامی داشته باشد. سوال های این مقیاس بر اساس سال ها تجربه بالینی و مشاوره خانواده و شناخت از عوامل تاثیرگذار بر روابط همسران بیان شده است.بدین منظور و بر اساس مبانی نظری روان شناسی ازدواج و تجارب بالینی در این حیطه سوالاتی در نظر گرفته و به اجرا در آمد. مقیاس ساخته شده به شکل لیکرتی پنج درجه ای با پیوستار (کاملا موافق، موافق، نظری ندارم، مخالف، کاملا مخالف) است. به منظور انجام این هدف، تعداد 472 نفر ( 236 زن و 236 مرد) از میان زوج های تهرانی مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایشی بود. مقیاس ساخته شده «مقیاس اندیشه تلاش مداری و اندیشه تلاش مداری همسران افروز» (1391) نام گذاری شد. نتایج نشان دهنده روایی سازه مطلوب این مقیاس است. ضریب اعتبار این مقیاس به شیوه آلفای کرانباخ محاسبه شد که برای خرده مقیاس اندیشه تلاش مداری معادل 0.87 و برای خرده قیاس اندیشه نتیجه مداری معادل 0.90 به دست آمد. قیاس ساخته شده، بر اساس رویکرد ازدواج سالم، رویکرد شناختی- اجتماعی و تجارب بالینی در زمینه روابط همسران ساخته شده و مناسب موقعیت های پژوهشی و بالینی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 769

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2137
  • دانلود: 

    1220
چکیده: 

در این پژوهش عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 500 نفر از طریق نمونه برداری تصادفی انتخاب و به سیاهه بلوغ اجتماعی پاسخ دادند. سیاهه مذکور، شامل 90 سوال بود. در نتیجه، ضربب آلفای کرنباخ 0.833 به دست آمد. بررسی روایی سازه از طریق تحلیل متمایل نشان داد که 10 عامل استخراج شده 29.1150 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. 10 عامل شامل: عدم کنترل خود، سلطه جویی، اعتماد به دیگران، سهل انگاری، کمرویی، تنوع طلبی، نفع طلبی و خود پرستی، خیرخواهی، بی خیالی، خود بزرگ بینی است. برای بررسی روایی همگرا از آزمون سازگاری اجتماعی (CPI) استفاده شد. همبستگی بین فرم 90 سوالی سازگاری اجتماعی و بلوغ اجتماعی رائو بر روی گروه نمونه ای به حجم 72 نفر محاسبه شد. نتایج نشان داد که 5 عامل از 10 عامل؛ 1 (عدم کنترل خود)، 2 (سلطه جویی)، 4 (سهل انگاری، 5 (کمرویی)، 7 (نفع طلبی و خود پرستی) با آزمون سازگاری اجتماعی (CPI) همبستگی دارد و ضریب همبستگی کل پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو با آزمون سازگاری اجتماعی 0.411 به دست آمد. در نهایت یک نرم مقوله ای برای پرسشنامه تهیه شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1220 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2254
  • دانلود: 

    1655
چکیده: 

هدف از مطالعه حاضر مقایسه کنترل توجه و نشخوار فکری در افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی و افراد عادی بود. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه بیماران دچار اختلال وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مراکز درمانی دولتی شهر تهران می باشند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 بیمار مبتلا به وسواس فکری- عملی و 30 نفر از افراد فاقد اختلال روانشناختی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. از سیاهه وسواس مادزلی (هاجسون و راچمن، 1977)، آزمون پاسخ نشخواری و مقیاس کنترل توجه (دریبری و رید، 2002) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره مورد مستقل نشان داد که بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی نشخوار t تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فکری بیشتر و کنترل توجه کمتری نسبت به افراد عادی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1655 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2207
  • دانلود: 

    1588
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی در یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دیر آموز انجام گردید. با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق در این پژوهش از روش تحقیق علی مقایسه ای استفاده گردید. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان دارای هوش مرزی شهرستان قم در سال 1389 تشکیل می دهند که تعداد 70 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (ام.اس.ال.کیو) پینتریچ و دیگروت (1990) و پرسشنامه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام برای اندازه گیری میزان هوش هیجانی می باشند. بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش مشخص گردید که ارتباط دو متغیر راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی می توانند تغییرات مربوط به یادگیری درس ریاضی دانش آموزان را تبیین نماید و راهبردهای انگیزشی می تواند تاثیر موثری در یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دیر آموز داشته باشد. هوش هیجانی نیز می تواند تاثیر موثری در یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دیرآموز داشته باشد. یعنی افزایش هوش هیجانی باعث افزایش یادگیری درس ریاضی دانش آموزان و کاهش هوش هیجانی باعث کاهش یادگیری درس ریاضی دانش آموزان می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رژیم غذایی و بازتاب شناسی بر تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی انجام گرفت. برای نیل به این هدف با نمونه برداری تصادفی از گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 100 نفر انتخاب و پس از غربالگری اولیه با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه یادآور تغذیه ای 24 ساعته، ترازوی وزن سنج، پرسشنامه معاینه پا و پرسشنامه سندرم پیش از قاعدگی نمونه ها مشخص و به طور تصادفی به سه گروه اعم از دو گروه آزمایش رژیم غذایی و بازتاب شناسی و یک گروه کنترل واگذار شدند. روش درمانی رژیم غذایی و بازتابشناسی در مدت زمان معین بر روی گروه های آزمایش اعمال شد. سپس تمامی آزمودنی های سه گروه پرسشنامه سندرم پیش از قاعدگی را طی دو ماه متوالی تکمیل نمودند. یافته های حاصل از انجام آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که روش های درمانی رژیم غذایی و بازتاب شناسی بر تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی دانشجویان موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1697
  • دانلود: 

    915
چکیده: 

هدف ازانجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ابعاد باورهای معرفت شناختی (باور به قطعیت دانش، ساده بودن دانش، اتکاء به نظر متخصص، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع) و خودکارآمدی تحصیلی و تعیین سهم هریک از آنها در پیش بینی رویکردهای یادگیری عمیق و سطحی دانش آموزان در مقطع پیش دانشگاهی بود. تعداد 311 نفرازدانش آموز دبیرستانی دختر منطقه 9 شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پرسشنامه های باورهای معرفت شناختی، فرایند مطالعه بیگز و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان برروی آنها اجرا شد. داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که رویکرد سطحی یادگیری با ابعاد توانایی ذاتی یادگیری و یادگیری سریع، قطعیت و ساده بودن دانش رابطه مثبت معنادار ولی رویکرد عمیق یادگیری با ابعاد توانایی ذاتی یادگیری و یادگیری سریع رابطه منفی معنادار دارد. جهت رابطه خودکارآمدی تحصیلی با رویکرد عمیق مثبت و با رویکرد سطحی منفی بود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که دو سازه استعداد و بافت خودکارآمدی تحصیلی پیش بینی کننده معناداری برای رویکرد عمیق هستند. در مدل پیش بینی رویکرد سطحی یادگیری، سه باور معرفت شناختی توانایی ذاتی یادگیری، ساده بودن دانش، قطعی بودن دانش و خودکارآمدی تحصیلی کل از لحاظ آماری معنادار بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1697

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 915 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button