Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    460
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین باورهای غیرمنطقی و شدت رفتار ورزشی و نیز پیش بینی مرحله رفتار تمرینی افراد بر اساس سازه های باورهای غیرمنطقی بود. روش ها: 190 دانشجوی دختر دانشگاه دامغان به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه های مراحل تغییر رفتار تمرینی کاردینال (1997)، باورهای غیرمنطقی اهواز (2005) و مقیاس رفتار ورزشی گودین و شفارد (1985) را تکمیل کردند. برای پیش بینی شدت رفتار ورزشی بر اساس سازه های باورهای غیرمنطقی از تحلیل رگرسیون خطی چندگانه و به منظور پیش بینی مرحله رفتار تمرینی افراد از تحلیل رگرسیون تشخیصی استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین باورهای غیرمنطقی و اشتغال به رفتار ورزشی، ارتباط منفی معنی داری وجود دارد و مدل پیش بین سازه های باورهای غیرمنطقی بر میزان رفتار ورزشی معنی دار بود. با توجه به نتایج، دو متغیر "درماندگی در برابر تغییر" و "اجتناب از مشکل" توانستند تغییرات مربوط به میزان رفتار ورزشی را پیش بینی کنند. تابع تشخیصی به درستی 3/45 درصد از 190 شرکت کننده را به درستی در مراحل تغییر رفتار، طبقه بندی نمود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به وضوح نشان داد که باورهای غیرمنطقی با عدم اشتغال به رفتار ورزشی مرتبط است و سازه های مهم آن (درماندگی در برابر تغییر و اجتناب از مشکل) نقش اصلی در طبقه بندی افراد در مراحل مختلف تغییر رفتار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 460

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    19-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    857
  • دانلود: 

    964
چکیده: 

هدف پژوهش: با توجه به اینکه رفتارهای تکراری و کلیشه ای در فرایندهای یادگیری و ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم تداخل ایجاد می کنند؛ هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مداخله حسی – حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه ای 46 کودکان 6-12 سال اوتیسم بود. روش پژوهش: نمونه ها به وسیله نمونه گیری در دسترس و هدفمند، به صورت تصادفی در 4 گروه بینایی – حرکتی، حرکتی، بینایی و کنترل قرار گرفتند. به منظور ارزیابی رفتارهای تکراری و کلیشه ای از روش مشاهده عینی و ویدیویی استفاده شد. از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی در سطح خطای 5 درصد برای بررسی داده های حاصل از مطالعه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه تمرین بینایی – حرکتی در پس آزمون و پیگیری کاهش معنی داری را در فراوانی رفتارهای تکراری و محدود نسبت به گروه های دیگر نشان داد؛ اما در گروه های دیگری تفاوتی با زمان پیش آزمون مشاهده نشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد که مداخله بینایی – حرکتی توانسته است بر یکی از ویژگی های اصلی اوتیسم یعنی رفتارهای تکراری و کلیشه ای تاثیرگزار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 857

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 964 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    35-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    754
  • دانلود: 

    858
چکیده: 

زمینه و هدف: نقش تحرک بیش از حد مفصلی در بروز آسیب های عضلانی اسکلتی مورد تایید قرار گرفته است. در مطالعات اخیر نقایص حس عمقی و تعادل در افراد دارای هایپرموبیلیتی عمومی گزارش شده است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تمرین تعادلی بر حس عمقی مفصل زانو و تعادل افراد دارای هایپرموبیلیتی عمومی طراحی گردیده است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بر روی 30 نفر از دختران 15-10 سال دارای هایپرموبیلیتی انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند و میزان خطا در بازسازی زاویه زانو به صورت فعال در حالت نشسته به کمک تصاویر دیجیتال توسط نرم افزار اتوکد، تعادل ایستا و پویا از طریق آزمون های Bass stick و Y اندازه گیری شد. گروه مداخله تمرینات تعادلی را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 بار انجام دادند. بعد از 8 هفته ارزیابی مجددا تکرار گردید. جهت تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف (K-S) و آزمون تی مستقل و تی زوجی استفاده شد. یافته ها: اختلاف معنی داری در میانگین زمان تعادل بعد از تمرینات در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل و در بعد از تمرینات، نسبت به قبل از تمرینات وجود داشت (05/0 >P). میانگین میزان خطا در بازسازی زاویه مفصلی قبل و بعد از تمرینات نیز تفاوت معنی داری داشت (05/0 >P). نتیجه گیری: تمرینات تعادلی می تواند سبب بهبود تعادل و حس عمقی مفصل زانو در دختران دارای هایپرموبیلیتی عمومی گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 754

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 858 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    47-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    423
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت بدنی در محیط سازمان یافته و سازمان نیافته بر یادداری بینایی و توجه انتخابی کودکان می باشد. روش ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون بصورت میدانی و جامعه ی آماری آن کودکان 10-7 ساله شهرستان تبریز بودند که30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه شرکت کننده در مدرسه طبیعت (محیط سازمان نیافته) و شرکت کننده در کلاس بدمینتون (محیط سازمان یافته) تقسیم شدند. در ابتدا به عنوان پیش آزمون، آزمون یادداری بینایی بنتون و بوناردل را بمنظور سنجش ویژگی های ادراکی و شناختی اجرا کرده سپس به مدت 48 ساعت فعالیت خود را آغاز نمودند. در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس دو طرفه مرکب و نرم افزار SPSS 22 در سطح معناداری 05/0 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: بین عاملی اصلی گروه (01/0=p، 14/6= ( 28و 1) F)، زمان (002/0=p، 67/11= (28 و 1) F) و تعامل آنها (04/0=p، 42/4= (28 و 1) F) در ویژگی ادراکی تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین در ویژگی شناختی، عاملی اصلی زمان (0001/0=p، 62/58= (28 و 1) F) و تعامل بین گروه و زمان (03/0=p، 77/4= (28 و 1) F) معنادار بود، بطوری که براساس تعامل در هر دو ویژگی، گروه محیط سازمان نیافته بهبود بیشتری را نشان دادند. نتیجه گیری: براساس نظریه بوم شناختی شاخه ادراک و عمل گیبسون و شناختی پیاژه تاثیرات متفاوت دو محیط بر ویژگی های ادراکی و شناختی را می توان به شرایط فراهم سازی محیط نسبت داد؛ بطوریکه محیط سازمان نیافته تاثیرات بیشتری در راستای بهبود نشان دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    456
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تاثیر سطوح مختلف دشواری تکلیف تعادلی و بازخورد بینایی بر فعالیت الکتریکی عضلات منتخب زنان سالمند بود. روش شناسی: در این پژوهش نیمه تجربی 14 زن سالمند سالم با میانگین سنی 57/65 سال به صورت داوطلبانه و دردسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. تکلیف شامل حفظ تعادل بر روی دستگاه تعادل سنج بایودکس بود. از هر کدام از آزمودنی ها خواسته شد در 2 شرایط (با بازخورد بینایی و بدون بازخورد بینایی) روی 3 سطح صفحه تعادل با ناپایداری متفاوت (سطوح 10، 8 و 6) بایستند. از دستگاه الکترومایوگرافی مگاوین برای ثبت فعالیت الکتریکی عضلانی در عضلات دوقلوی خارجی، نازک نیی بلند، راست رانی و دو سر رانی استفاده شد و شاخص جذر میانگین مربعات از سیگنال ثبت شده عضلات استخراج شد. مدت زمان هر آزمون 20 ثانیه و زمان استراحت بین آزمون ها 20 ثانیه بود. یافته ها: یافته ها نشان داد که با افزایش دشواری تکلیف تعادلی فعالیت الکتریکی عضلات دوقلو (01/0 =P)، راست رانی (001/0>P)، دوسر ران (028/0=P) و نازک نیی بلند (001/0=P) افزایش معنی دار داشت و در شرایط با بازخورد بینایی در مقایسه با شرایط بدون بازخورد بینایی، فعالیت الکتریکی عضلات راست رانی (001/0>P)، نازک نیی بلند (01/0 =P) و دو سر ران (001/0 >P) افزایش معنی دار داشت. نتیجه گیری: به طورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش دشواری تکلیف تعادلی و ارایه بازخورد بینایی فعالیت الکتریکی عضلات را افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 456

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    77-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1307
  • دانلود: 

    1380
چکیده: 

هدف: با افزایش سن، سالمندان دچار اختلالات شناختی نظیر کاهش حافظه به عنوان یک فرایند طبیعی می شوند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی یک دوره تمرینات ورزش مغزی بر حافظه کاری مردان سالمند بود. روش شناسی: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. شرکت کنندگان شامل 30 مرد سالمند بوده که به صورت دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری تجربی (میانگین سنی: 41/4± 85/76 سال) و کنترل (میانگین سنی: 24/3± /08/77 سال) قرار گرفتند. شرکت کنندگان آزمون پاسخ دهی رقمی را برای ارزیابی حافظه کاری در مراحل پیش آزمون و پس آزمون انجام دادند. گروه تجربی طی هشت هفته، هفته ای دو مرتبه و هر جلسه 30 دقیقه به اجرای تمرینات ورزش مغزی پرداختند. داده ها به وسیله آزمون تحلیل واریانس مرکب در سطح معناداری 05/0≥ P در نرم افزار SPSS22 تحلیل شد. نتایج: نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد که تعامل دوگانه معنادار است (0001/0=P). در ادامه، نتایج آزمون های تی مستقل و وابسته نشان دادند که گروه تجربی نسبت به گروه کنترل دارای عملکرد معنادار (0001/0=P) بهتری در مرحله پس آزمون بوده و از پیش آزمون تا پس آزمون پیشرفت معناداری (0001/0=P) داشته اند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاضر، به مربیان و شاغلین در امر سالمندان پیشنهاد می شود برای بهبود حافظه کاری از این روش جدید تمرینی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1307

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1380 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    93-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    319
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش حاضرتعیین روایی و پایایی پرسش نامه رفتار کنترلی مربی در جامعه ایران بود. روش ها: روش پژوهش زمینه یابی و نمونه پژوهش284 ورزشکار رشته های مختلف ورزشی بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و پرسش نامه را که به روش ترجمه-بازترجمه توسط متخصصان روان شناسی ورزشی آماده شده بود تکمیل کردند. جهت تعیین ویژگی های روان سنجی ابزار از نرم افزارهای SPSS و Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار چهار عامل، از جهت تفکیک سوالها و انطباق با مبانی مناسب است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد الگوی چهار عاملی سازه رفتار کنترلی مربی شامل پاداش، تهدید، کنترل شخصی بیش از اندازه و ملاحظات مشروط منفی دارای برازندگی مناسبی است. (96/0= CFI، 91/0 =NFI، 94/0 = RMSEA، 053/0= IFI، 96/0 =, NNFI 072/1=CMIN/DF). ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای کل پرسشنامه 918/0 و برای مولفه ها بین731/0 تا 897/0 بدست آمد و در مجموع از پایایی قابل قبولی برخوردار است. نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسش نامه رفتار کنترلی مربی می تواند به عنوان ابزاری پایا و روا برای مطالعه و ارزیابی رفتار کنترلی مربیان در حوزه ورزش به کار برده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button