هدف: هدف از پژوهش حاضرتعیین روایی و پایایی پرسش نامه رفتار کنترلی مربی در جامعه ایران بود. روش ها: روش پژوهش زمینه یابی و نمونه پژوهش284 ورزشکار رشته های مختلف ورزشی بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و پرسش نامه را که به روش ترجمه-بازترجمه توسط متخصصان روان شناسی ورزشی آماده شده بود تکمیل کردند. جهت تعیین ویژگی های روان سنجی ابزار از نرم افزارهای SPSS و Amos نسخه 24 استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار چهار عامل، از جهت تفکیک سوالها و انطباق با مبانی مناسب است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد الگوی چهار عاملی سازه رفتار کنترلی مربی شامل پاداش، تهدید، کنترل شخصی بیش از اندازه و ملاحظات مشروط منفی دارای برازندگی مناسبی است. (96/0= CFI، 91/0 =NFI، 94/0 = RMSEA، 053/0= IFI، 96/0 =, NNFI 072/1=CMIN/DF). ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای کل پرسشنامه 918/0 و برای مولفه ها بین731/0 تا 897/0 بدست آمد و در مجموع از پایایی قابل قبولی برخوردار است. نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسش نامه رفتار کنترلی مربی می تواند به عنوان ابزاری پایا و روا برای مطالعه و ارزیابی رفتار کنترلی مربیان در حوزه ورزش به کار برده شود.