Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    471
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

مقدمه: مشکل ناباروری به عنوان مساله ای تنش زا با مشکلات روانشناختی متعددی همراه است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر گروه درمانی شناختی-رفتاری بر رضایت زناشویی زنان نابارور متقاضی عمل لقاح مصنوعی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر با روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری کلیه زنان نابارور متقاضی عمل لقاح مصنوعی شهر قاین در سال1398 انجام شد. از بین آن ها زنانی که رضایت زناشویی پایین داشتند با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه 17 تن به عنوان گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. داده ها به کمک "مقیاس رضایت زناشویی انریچ "Enrich Marital Satisfaction Scale)) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از گروه مداخله و کنترل کسب شد. روایی محتوایی، صوری و نیز پایایی مقیاس با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. گروه درمانی شناختی-رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقه ای به گروه مداخله ارایه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 19 تحلیل شد. یافته ها: اثرآموزش گروه درمانی شناختی-رفتاری بر خرده مولفه های رضایت زناشویی(پاسخ قراردادی، مسایل شخصیتی، ارتباط زناشویی، حل تعارض، نظارت مالی، مساوات طلبی، فعالیت های مربوط به اوقات فراغت، روابط جنسی، ازدواج وفرزندان و جهت گیری عقیدتی) در زنان نابارور متقاضی عمل لقاح مصنوعی در سطح p<0/05 معنا دار است. نتیجه گیری: گروه درمانی شناختی-رفتاری، منجر به افزایش رضایت زناشویی زنان نابارور متقاضی عمل لقاح مصنوعی می شود. لذا باید به آموزش گروه درمانی شناختی-رفتاری برای افزایش رضایت زناشویی زوجین نابارور توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    12-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    417
  • دانلود: 

    504
چکیده: 

مقدمه: تعهد اخلاقی ازاساسی ترین عوامل نظم وسلامت اجتماعی درجوامع می باشد و عوامل بسیاری در رعایت آن موثر است. هدف مطالعه حاضر تعیین همبستگی عوامل اجتماعی-فرهنگی با تعهد اخلاقی در شهروندان شهر ابهر بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان بالای 18 سال شهر ابهربود. برای برآورد تعداد نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و 411 تن با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. جمع آوری داده ها با استفاده از ابزار پژوهشگر ساخته "پرسشنامه عوامل اجتماعی فرهنگی تعهد اخلاقی" ((Socio-Cultural Moral Commitment Factors Questionnaireو"مقیاس تعهد اخلاقی" (Moral Commitment Scale)انجام شد. روایی محتوا کیفی و پایایی به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: عوامل اجتماعی-فرهنگی(احساس ناامنی، احساس بی عدالتی واحساس نابرابری، اعتماد اجتماعی) با تعهد اخلاقی همبستگی دارند. متغیر تعهد اخلاقی به میزان032/0 توسط متغیر احساس نابرابری و04/0 توسط متغیراعتماد اجتماعی و09/0 توسط متغیر احساس ناامنی و 07/0 توسط متغیر بی عدالتی تبیین می شود. نتیجه گیری: بین متغیرهای احساس ناامنی، احساس بی عدالتی، احساس نابرابری و اعتماد اجتماعی و تعهد اخلاقی همبستگی معنادار وجود دارد. لذا پیشنهاد می شود در جهت کاهش احساس ناامنی، بی عدالتی و تقویت اعتماد اجتماعی شهروندان تعهد اخلاقی را در جامعه تقویت شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 417

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 504 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    23-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    337
  • دانلود: 

    597
چکیده: 

مقدمه: تفاوت های فرهنگی موجود در بین پرستاران بر شیوه کاری آن ها تاثیر می گذارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی هوش فرهنگی با اخلاق کاری و ارتباط آن با مشخصات جمعیت شناختی در پرستاران بیمارستان های تامین اجتماعی استان گلستان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی-همبستگی بر روی پرستاران بیمارستان های تامین اجتماعی استان گلستان در سال 1396 با روش نمونه گیری تصادفی ساده به روش قرعه کشی انجام بر روی 165 تن انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل، پرسشنامه "مشخصات جمعیت شناختی، "پرسشنامه هوش فرهنگی"(Cultural Intelligence Questionnaire) و "سیاهه اخلاق کار حرفه ای" (Occupational Work Ethic Inventory (OWEI)بود. روایی این دو ابزار با روش روایی محتوا و پایایی آن باروش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرارگرفت. داده ها با نرم افزار آماری اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: میزان هوش فرهنگی 95/16± 42/95 و میزان اخلاق کاری پرستاران12± 97/48 می باشد. آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معنا داری را بین این دو متغییر نشان نداد (03/0-=rو61/0=P). آزمون یو من ویتنی بین میانگین اخلاق کاری با جنس اختلاف معنا داری را نشان داد (03/0=P) طوری که مردان اخلاق کاری بیشتری از زنان داشتند. نتیجه گیری: علی رغم هوش فرهنگی بالادر پرستاران، میزان اخلاق کار حرفه ای را پایین نشان می دهد. همچنین بین هوش فرهنگی با اخلاق کاری اختلاف معنا داری را نشان نداد. پیشنهاد می شود مسیولین و دست اندرکاران بهداشتی در برنامه های آموزشی با توجه به پایین بودن اخلاق حرفه ای توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 597 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    33-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

مقدمه: بررسی عوامل خطر زا هنگام فرود متقاطع در افراد با عارضه کف پای صاف ناشناخته اند. لذا هدف مطالعه حاضر مقایسه نیروهای عکس العمل زمین هنگام فرود متقاطع در افراد مبتلا به کف پای صاف و افراد سالم می باشد. روش کار: روش مطالعه توصیفی-مقایسه ای می باشد. 12 مرد سالم(سن: 63/5± 47/23؛ قد: 87/3± 66/178؛ وزن: 61/13± 31/714) و 12 مرد مبتلا به کف پای صاف(سن: 45/4± 67/24؛ قد: 64/5± 12/176؛ وزن: 27/11± 62/765) در این مطالعه شرکت کردند. بر اساس شاخص ارتفاع قوس کف پا به 2 گروه سالم و سالم با کف پای صاف تقسیم شدند. نیروی عکس العمل زمین هنگام فرود متقاطع با استفاده از یک صفحه نیرو (1000 هرتز) اندازه گیری شد. سپس شاخص های کینتیکی شامل اوج نیروهای عکس العمل زمین و زمان رسیدن به آن هاو نرخ بارگذاری توسط نرم افزارهای وایکان نکسوس و پلیگان استخراج گردید. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها: افراد مبتلا به کف پای صاف مولفه های عمودی نیروی عکس العمل کمتری(FZ1, 2, 3) هنگام فرود متقاطع در مقایسه با افراد سالم دارند (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    598
  • دانلود: 

    839
چکیده: 

مقدمه: سازگاری اجتماعی و پییشرفت تحصیلی دانش آموزان نیازمند به درگیر شدن در یادگیری و خودکارآمدی آنها در تحصیل می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش الگوی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول تحصیل بودند. 547 تن به عنوان نمونه به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای گردآوری داده ها از "مقیاس کارآمدی دانش آموز مورگان-جینکز" (Morgan-Jinks Student Efficacy Scale)، "پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ" (Zarang Educational Conflict Questionnaire)، "پرسشنامه هدف پیشرفت "(Achievement Goal Questionnaire) و "سیاهه سازگاری" (Adjustment Inventory) استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین سازگاری اجتماعی، اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی (به استثنای مولفه اجتنابی) با خودکارآمدی تحصیلی با 99% اطمینان همبستگی معنادار وجود داشت. متغیر مذکور به ترتیب مقدار (49/0، 37/0، 21/0) از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کرد. شاخص های برازش نیز پس از اصلاح الگو، در حد مطلوب بودند (074/0). نتیجه گیری: همبستگی خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان در الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. پیشنهاد می شود که بر روش های آموزشی با توجه به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان و درگیری تحصیلی تاکید شود تا پیشرفت و سازگاری اجتماعی در یادگیرندگان حاصل گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 839 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    58-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    699
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

مقدمه: ناباروری و درمان های مرتبط، با ایجاد فشارهای روانی و جسمی، اثرات منفی بر وضعیت سلامتی دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین همبستگی میزان سواد سلامت و رضایت جنسی در زنان نابارور بود. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی در سال 1398 در درمانگاه ناباروری بیمارستان الزهرای تبریز انجام گرفت. 390 تن به صورت در دسترس و با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی اجتماعی، "پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی"Health Literacy for Iranian Adults (HELIA) و "پرسشنامه رضایت جنسی" (Sexual Satisfaction Questionnaire(SSQجمع آوری گردید. روایی صوری پرسشنامه ها و نسبت روایی محتوا براساس جدول لاوشه 62/0 بود که قابل قبول بودند. پایایی پرسشنامه ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای 30 تن از زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری به ترتیب برای "پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی" و "پرسشنامه رضایت جنسی"، 87/0 و 85/0مشخص شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: میانگین(انحراف معیار) سواد سلامت و رضایت جنسی به ترتیب 68/ 72 ± 3/14 و 23/57 ± 15/10 بود. ارتباط مثبت و معنی داری بین نمره کل میزان سواد سلامت و رضایت جنسی مشاهده شد(001/0>P). نتیجه گیری: سواد سلامت همبستگی مثبت با میزان رضایت جنسی در زنان نابارور داشت. توصیه می شود؛ برنامه ها و مداخلات تدوین شده در زنان نابارور در راستای افزایش میزان سواد سلامت صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    68-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    399
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

مقدمه: داوری در فوتبال، از شغل هایی است که در معرض هیجان های بالا، می تواند پیامدهای منفی برای سلامتی داوران در پی داشته باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان همبستگی هوش هیجانی و فرسودگی ناشی از داوری در داوران زن فوتبال ایران بود. روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی-همبستگی بود. تعداد جامعه 51 داور زن شاغل در لیگ فوتبال سال 1395 بانوان بود که با توجه به تعداد کم جامعه، نمونه آماری برابر با کل جامعه لحاظ گردید. جهت جمع آوری داده ها از "آزمون خود گزارشی هوش هیجانی شاته " (The Schutte Self Report Emotional Intelligence Test) (SSEIT) و "سیاهه فرسودگی ناشی از داوری" (Burnout Inventory for Referees) استفاده شد. روایی صوری با نظر متخصصان و پایایی ابزارها به روش ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 انجام شد. یافته ها: بین فرسودگی ناشی از داوری با مولفه های خوش بینی و تنظیم هیجان (59/0-r=) و همچنین ارزیابی و ابراز هیجان (31/0-r=) همبستگی معناداری وجود دارد (05/0>P). اما بین مولفه کاربرد هیجان (10/0-r=) و فرسودگی شغلی داوران همبستگی معناداری وجود ندارد (05/0P>). همچنین، بین هوش هیجانی (43/0-r=) و فرسودگی ناشی از داوری در داوران همبستگی معناداری در جهت منفی وجود دارد (05/0>P). نتیجه گیری: افزایش هوش هیجانی با کاهش فرسودگی ناشی از داوری در داوران زن همبستگی دارد. پیشنهاد می گردد از آموزش های مناسب جهت افزایش هوش هیجانی و کاهش فرسودگی ناشی از داوری در داوران زن شاغل در لیگ فوتبال استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 399

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    78-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    743
  • دانلود: 

    744
چکیده: 

مقدمه: ارتقاء سلامت روانشناختی زندانیان یکی از برنامه های سازمان زندان ها می باشد که این برنامه ها سبب پیشگیری از تکرار جرم و امنیت اجتماعی می شود. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" بر تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در نمونه ای از زندانیان انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه پژوهش حاضر کلیه زندانیان جرایم غیر مالی در زندان مرکزی شهر اهواز در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 30 تن با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از بین متقاضیان واجد شرایط برای شرکت در "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" انتخاب و به صورت تصادفی ساده (به صورت قرعه کشی) به دو گروه مداخله و کنترل (در هر گروه 15 تن) اختصاص یافتند. ابزارهای پژوهش " مقیاس انعطاف پذیری شناختی" (Cognitive Flexibility Scale) و "مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون" (Connor and Davidson Resilience Scale) بود. روایی محتوا به روش کیفی و همسانی درونی به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. پس از دریافت پیش آزمون، مداخله در 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه مداخله اجرا شد و در گروه کنترل مداخلات معمول خود را دریافت کردند. تحلیل داده ها با نرم افزار تحلیل آماری اس پی اس اس نسخه 21 انجام شد. یافته ها: روند تغییرات در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در مراحل سنجش در متغیرهای تاب آوری (001/0=P، 475/33=F) و انعطاف پذیری شناختی (001/0=P، 656/18=F) به طور معنا دار متفاوت بوده است (05/0>P) و به ترتیب حدود 54% و 40% درصد از تفاوت های مشاهده در متغیرهای تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی ناشی از عضویت گروهی (مداخله) می باشد. جهت مقایسه این تغییرات در روند زمان از آزمون تبعی بن فرونی استفاده شد. تغییرات بین پیش آزمون با پس آزمون، پیش آزمون با پیگیری و پس آزمون با پیگیری فقط در گروه مداخله معنا دار است (05/0>P). نتیجه گیری: "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی زندانیان را افزایش می دهد. بنابراین، پیشنهاد می شود از این روش به منظور افزایش تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی در زندان ها استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 743

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 744 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button