Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

588
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

778
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین برازش الگوی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی، اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: سازگاری اجتماعی و پییشرفت تحصیلی دانش آموزان نیازمند به درگیر شدن در یادگیری و خودکارآمدی آنها در تحصیل می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش الگوی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول تحصیل بودند. 547 تن به عنوان نمونه به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و وارد پژوهش شدند. برای گردآوری داده ها از "مقیاس کارآمدی دانش آموز مورگان-جینکز" (Morgan-Jinks Student Efficacy Scale), "پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ" (Zarang Educational Conflict Questionnaire), "پرسشنامه هدف پیشرفت "(Achievement Goal Questionnaire) و "سیاهه سازگاری" (Adjustment Inventory) استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین سازگاری اجتماعی, اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی (به استثنای مولفه اجتنابی) با خودکارآمدی تحصیلی با 99% اطمینان همبستگی معنادار وجود داشت. متغیر مذکور به ترتیب مقدار (49/0, 37/0, 21/0) از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را تبیین کرد. شاخص های برازش نیز پس از اصلاح الگو, در حد مطلوب بودند (074/0). نتیجه گیری: همبستگی خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان در الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. پیشنهاد می شود که بر روش های آموزشی با توجه به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان و درگیری تحصیلی تاکید شود تا پیشرفت و سازگاری اجتماعی در یادگیرندگان حاصل گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جهانیان، سعید، و محمدی کمارسفلی، محبوب. (1399). تعیین برازش الگوی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی. مدیریت ارتقای سلامت، 9(4 )، 45-57. SID. https://sid.ir/paper/384986/fa

    Vancouver: کپی

    جهانیان سعید، محمدی کمارسفلی محبوب. تعیین برازش الگوی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1399؛9(4 ):45-57. Available from: https://sid.ir/paper/384986/fa

    IEEE: کپی

    سعید جهانیان، و محبوب محمدی کمارسفلی، “تعیین برازش الگوی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, اهداف پیشرفت و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبیرستانی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 9، no. 4 ، pp. 45–57، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384986/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا