هدف: اختلال صداهای گفتاری از جمله اختلالات شایع گفتار و زبان کودکان محسوب می شود. یکی از درمان هایی که از مدت ها پیش توسط آسیب شناسان گفتار و زبان مورد استفاده قرار گرفته، تمرینات حرکتی- دهانی غیرگفتاری است که به عنوان عامل تسهیل کننده، قبل یا هم زمان با درمان طیف وسیعی از اختلالات گفتاری به کار می رود، اما داده های تجربی کنترل شده کمی برای بررسی اثربخشی آن وجود دارد. از این رو در این مطالعه تاثیر مداخله درمانی مبتنی بر آموزش تولید با آموزش حرکات دهانی غیرگفتاری در بهبود گفتار کودکان مبتلا به اختلال واجی مقایسه شده است.روش بررسی: این پژوهش مداخله ای شبه تجربی با استفاده از طرح تک آزمودنی با خط پایه مکرر، بر روی شش کودک چهار تا شش ساله فارسی زبان دارای اختلال واجی با وضعیت دهانی- حرکتی طبیعی انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون اطلاعات آوایی و پروتکل دهانی- حرکتی رابینز- کلی جمع آوری شدند. در این پژوهش سه طرح درمانی (آموزش تولید، تمرینات حرکتی- دهانی غیرگفتاری و درمان ترکیبی) و دو صدا با مختصه واجی متفاوت در نظر گرفته شد. هر طرح روی دو کودک اجرا شد. نتایج با استفاده از level, trend & slope analysis با نرم افزار اکسل تحلیل گردید.یافته ها: کودکانی که درمان حرکتی دهانی غیرگفتاری دریافت کرده بودند، تغییری در الگوی گفتاری نشان ندادند اما کودکانی که آموزش تولید دریافت کرده اند %91 و کودکانی که درمان ترکیبی دریافت کرده بودند، %86 بهبودی در صداهای مورد آموزش نشان دادند.نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش از کاربرد تمرینات حرکتی- دهانی غیرگفتاری جهت بهبود گفتار کودکان دارای اختلال واجی حمایت نمی کند. همچنین کاربرد این تمرینات پیش از آموزش تولید در قالب درمان ترکیبی با هدف اثر تسهیل کنندگی در بهبود تولید گفتار را رد می کند و آموزش تولید را موثرترین درمان جهت بهبود گفتار کودکان دارای اختلال واجی می داند.